Biznes

Od Czech aż po Litwę. To będzie najdłuższa droga szybkiego ruchu w Polsce

  • 30 listopada, 2023
  • 6 min read
Od Czech aż po Litwę. To będzie najdłuższa droga szybkiego ruchu w Polsce


Obecnie kierowcy mogą korzystać z ok. 534 km drogi ekspresowej S8. Realizacja wszystkich inwestycji zapisanych w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RBDK) sprawi, że ósemka będzie najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.

  • Obecnie trasą S8, wykorzystując fragmenty A8, A1 i S2, można dojechać z Kobierzyc pod Wrocławiem na przedmieścia Białegostoku.
  • W planach GDDKiA jest jej wydłużenie – w kierunku Czech i Litwy.
  • Po realizacji wszystkich planowanych odcinków na południe od Wrocławia i na północ od Białegostoku S8 wydłuży się do blisko 786 km, stając się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.

Obecna droga ekspresowa S8 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą wykorzystuje przebieg dawnej gierkówki oddanej do użytku w 1976 r. i gruntownie przebudowanej w ostatnich latach. W 1998 r. oddano do użytku obwodnicę Radzymina, a kolejne obwodnice w śladzie obecnej S8 powstały z początkiem XXI w. – Ostrowi Mazowieckiej w 2003 r. i Oleśnicy w 2006 r. W kolejnych latach sukcesywnie realizowano kolejne odcinki drogi ekspresowej S8, łącząc je w coraz dłuższe ciągi. 

W 2012 r. zakończono modernizację gierkówki od Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic, a z końcem 2013 r. z Wrocławia można było dojechać do węzła Wieluń. W następnych latach oddawano kolejne odcinki w kierunku Warszawy i Białegostoku.

GDDKiA wyremontuje najstarsze krajówki. Będzie mieć na to 2 lata

W 2015 r. zakończyły się prace przy przebudowie mostu Grota Roweckiego w Warszawie oraz odcinka pomiędzy węzłami Paszków i Opacz, co ułatwiło przejazd przez stolicę w kierunku Białegostoku, do którego drogą ekspresową można było dojechać w październiku 2018 r. Nieco ponad rok później, po zakończeniu przebudowy gierkówki pomiędzy Radziejowicami i Paszkowem, dostępna była cała ówczesna S8 prowadząca przez pięć województw z Kobierzyc pod Wrocławiem do przedmieść Białegostoku.  

Przebieg drogi ekspresowej S8 (źródło: GDDKiA)
Przebieg drogi ekspresowej S8 (źródło: GDDKiA)

Kierowcy korzystali przy tym z odcinków ich dróg, A8 Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, A1 pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim oraz fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 pomiędzy węzłami Opacz i Konotopa.

Taka trasa liczyła blisko 590 km i wymagała zawrotki na węźle Piotrków Trybunalski Południe, z czego ok. 56 km to wspólny przebieg z A8, A1 i S2. Wraz zakończeniem przebudowy A1 oraz oddaniem nowej łącznicy węzła Piotrków Trybunalski Zachód umożliwiono bezpośredni zjazd z A1 w kierunku Warszawy. 

GDDKiA chce rozbudować autostradę A4 pomiędzy Legnicą a Wrocławiem

GDDKiA połączy drogę ekspresową S8 w województwem łódzkim

Wielu kierowców nadal wybiera krótszą o 35 km trasę od węzła Łódź Południe przez węzeł Łódź Północ i dalej autostradą A2 do Konotopy, zwiększając natężenie ruchu na drodze. Wynika to ze zmiany przebiegu drogi pomiędzy Walichnowy a Piotrkowem Trybunalskim i przybliżenia S8 do Łodzi.

Budując węzeł Łódź Południe przewidziano możliwość jego bezpośredniego połączenia z dalszym przebiegiem S8. Umożliwiło to uwzględnienie tego odcinka w RPBDK i w październiku GDDKiA wyłoniła biuro projektowe, które zajmie się opracowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla łącznika nie tylko do S8 ale także do planowanego węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74.

Stan realizacji drogi ekspresowej S8 (źródło: GDDKiA)
Stan realizacji drogi ekspresowej S8 (źródło: GDDKiA)

Długość całego łącznika to ok. 60 km, a skrzyżowanie z S8 będzie mniej więcej w jego połowie. Umowę z wykonawcą STEŚ-R wkrótce zostanie podpisana. 

Droga ekspresowa S8 w kierunku Czech zostanie wydłużona 

Zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych (RPBDK), trasa będzie biec dalej na południe od Wrocławia.

W lipcu otwarto oferty w przetargu na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S8 od podwrocławskich Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 32,5 km. W październiku GDDKiA najkorzystniejsze oferty i przed końcem br. chce podpisać umowy z wykonawcami. W tym samym miesiącu ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy blisko 14-kilometrowego odcinka Ząbkowice Śląskie Północ – Bardo. 

Zakopianka przyspieszyła. Tunelem na S7 przejeżdża nawet 40 tys. pojazdów dziennie

Przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (o długości 17,1 km) drogowcy planują ogłosić jeszcze w tym roku. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, a ich efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku.

 Po zakończonych analizach będziemy mogli wznowić prace przygotowawcze dla tego odcinka. Nowa S8 pomiędzy Kobierzycami a Kłodzkiem będzie miała ok. 87 km długości. Oddanie tej trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033

– informuje GDDKiA.

W RPBDK do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, ok. 45 km w woj. dolnośląskim od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.  

Droga S8 zostanie wydłużona także w kierunku Litwy

5 września dopisano do programu również budowę ok. 90 km w woj. podlaskim od Białegostoku do węzła Raczki na skrzyżowaniu z S61. Trasa ta będzie wykorzystywać realizowany obecnie, w ramach budowy S19, odcinek od nowego węzła Białystok Zachód w okolicy Choroszczy do Dobrzyniewa i dalej fragment S16 do Korycina.

„Niedawno poznaliśmy firmy zainteresowane realizacją przedłużenia S16 do Knyszyna skąd S8 pobiegłaby nowym śladem do Korycina. Przygotowujemy dokumentację do ogłoszenia przetargu na ten ok. 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej” – informuje GDDKiA.

GDDKiA chwali się wynikiem: 267 km nowych dróg w 2023 r.

Trasa połączy się z obecnie realizowaną obwodnicą Suchowoli o długości ok. 15 km, która powstaje jako jednojezdniowa droga, ale zaprojektowana została tak, by w przyszłości można było dobudować drugą jezdnię i dostosować ją do parametrów drogi ekspresowej.

Takie samo rozwiązanie zastosowano na drugiej z realizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic, trasie omijającej Sztabin (umowy na obie podpisaliśmy w 2021 roku) i będzie też zastosowane na trzeciej obwodnicy w ciągu DK8, Białobrzegów. Obecnie GDDKiA czeka na oferty wykonawców zainteresowanych jej realizacją.

W przyszłości, oprócz dobudowy drugiej jezdni do wspomnianych trzech obwodnic, dostosowanie obecnej DK8 do drogi ekspresowej będzie wymagało przebudowy odcinków pomiędzy obwodnicami i budowy drugiej jezdni (także dobudowy i poszerzenia obiektów inżynierskich) od Augustowa do Raczek

  – wyjaśnia GDDKiA.

Po realizacji wszystkich odcinków na południe od Wrocławia i na północ od Białegostoku S8 wydłużyłaby się do blisko 786 km, stając się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Będzie o ok. 36 km dłuższa od S7 przy założeniu, że trasa od Rabki-Zdrój do Chyżnego będzie drogą ekspresową. 


Źródło

Warto przeczytać!  Składka zdrowotna. Zarobisz 1 złotych za dużo, dopłacisz nawet 9 tysięcy złotych