Od napraw po odsprzedaż – badanie ujawnia, dlaczego większość właścicieli pojazdów elektrycznych w Indiach chce wrócić do pojazdów z silnikiem spalinowym
Jednym z głównych problemów podkreślonych w badaniu był lęk przed ładowaniem, który dotyczył 88% właścicieli samochodów elektrycznych. Ten problem przewyższył lęk przed zasięgiem, który tradycyjnie stanowił poważny problem. Pomimo obecności ponad 20 000 stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Indiach, respondenci wyrazili swoją frustrację z powodu nieprzejrzystej widoczności i dostępności tych stacji. Podkreślili, że znalezienie bezpiecznej i funkcjonalnej stacji ładowania pozostaje znacznym wyzwaniem, nawet jeśli większość kierowców ogranicza swoje podróże międzymiastowe do mniej niż 50 kilometrów.
Koszty konserwacji okazały się kolejnym krytycznym problemem, który niepokoi 73% właścicieli samochodów elektrycznych. Według respondentów ich pojazdy elektryczne często wydawały się „czarną skrzynką”, którą trudno było zrozumieć. Problem ten pogłębiała niezdolność lokalnych mechaników do rozwiązywania drobnych problemów. Wielu właścicieli samochodów elektrycznych wyraziło również frustrację z powodu braku możliwości uzyskania jasnego obrazu kosztów napraw z powodu braku wielu opcji warsztatów naprawczych.
Dramatyczny spadek wartości odsprzedaży również okazał się poważnym problemem. Około 33% respondentów stwierdziło, że gdy pobieżnie sprawdzili wartość odsprzedaży swojego samochodu elektrycznego, otrzymane oferty były znacznie niższe niż oczekiwano. Przewiduje się, że wartość odsprzedaży samochodów elektrycznych wzrośnie wraz z dojrzewaniem obecnego ekosystemu pojazdów elektrycznych. W przeciwieństwie do pojazdów z silnikiem spalinowym (ICE), które można łatwo wycenić na podstawie wieku i przebiegu, nie ma powszechnie stosowanych testów określających jakość akumulatora pojazdu elektrycznego, który stanowi 30% jego całkowitej wartości.
Właściciele samochodów elektrycznych generalnie zgłaszali niższy poziom zadowolenia w porównaniu z właścicielami samochodów ICE. Badanie wykazało, że 51% właścicieli pojazdów 4W EV nie rozważałoby zakupu kolejnego pojazdu EV, woląc zamiast tego wrócić do pojazdów ICE, powołując się na codzienne niedogodności związane z posiadaniem pojazdu EV. Część tego niezadowolenia wynika z tego, że branża po raz pierwszy zajmuje się pojazdami EV z drugiej ręki.
Jeśli chodzi o preferencje dotyczące marki, TATA Nexon EV okazał się najpopularniejszym wyborem, zdobywając 61% głosów, a następnie TATA Punch EV z 19%. Respondenci chwalili TATA EV za ich design, trwałość i bezpieczeństwo. BYD również zyskało znaczną uwagę, chociaż jego cena i brak opcji jazdy próbnej zostały uznane za poważne przeszkody dla potencjalnych nabywców.
Amit Lakhotia, założyciel i dyrektor generalny Park+, skomentował badanie, podkreślając zaangażowanie firmy w poprawę doświadczeń związanych z posiadaniem samochodu.
„W Park+ naszym głównym celem biznesowym jest przywrócenie radości z posiadania samochodu. Ta ankieta jest krokiem w tym samym kierunku, aby zrozumieć nastawienie właścicieli samochodów elektrycznych w Indiach. Historia indyjskiego 4W EV jest wciąż pisana, a potrzebą chwili jest zbudowanie solidnej i inteligentnej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych osadzonej w naszym obecnym ekosystemie pojazdów. Lęk przed ładowaniem znacznie przewyższył lęk przed zasięgiem. Jako największy instalator ładowarek pojazdów elektrycznych w kraju będziemy nadal inwestować naszą energię w poprawę doświadczenia posiadania samochodu elektrycznego przez nich, przez cały cykl życia ich samochodu i nie możemy się doczekać współpracy z innymi zewnętrznymi interesariuszami, którzy wesprą nas w tym przedsięwzięciu”.
Warto zauważyć, że badanie potwierdziło również statystyki Federacji Stowarzyszeń Dealerów Samochodowych (FADA) w Indiach, które wskazywały, że w roku podatkowym 2023–2024 sprzedano prawie 91 000 elektrycznych pojazdów osobowych.
Inne spostrzeżenia z ankiety wskazują, że indyjski rynek pojazdów elektrycznych, mimo że się rozwija, nadal stoi przed wyzwaniami, które wpływają na zadowolenie właścicieli i ogólne wrażenia użytkowników. Jednak potencjał poprawy wydaje się znaczący, ponieważ interesariusze, tacy jak Park+, dążą do pokonania tych przeszkód poprzez lepszą infrastrukturę i bardziej przejrzyste rozpowszechnianie informacji.
(Możesz już zasubskrybować nasz kanał WhatsApp Economic Times)