Fotografia

Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych

  • 25 czerwca, 2024
  • 6 min read
Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych


Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych

Musimy chronić nasz sprzęt. Jako profesjonaliści i kreatywni musimy bardzo chronić nasz sprzęt i czas. Kurz w naszych aparatach i obiektywach może być szkodliwy i pochłaniać czas montażu.

Już samo użycie adapterów mocowanych do korpusu naszego aparatu jest narażeniem delikatnej matrycy na kurz i/lub uszkodzenia ze strony otoczenia. Korzystanie z adaptera umożliwiającego zamocowanie cyfrowego aparatu pełnoklatkowego lub aparatu z czujnikiem kadru na dużym formacie jest pod tym względem jeszcze większym wyzwaniem.

Uwaga: podczas korzystania z adapterów należy wziąć pod uwagę ryzyko!

Aby w pełni wykorzystać duży okrąg obrazu wyświetlany przez kamery wielkoformatowe, należy zdjąć aparat cyfrowy, odwrócić go i ponownie zamocować. Za każdym razem, gdy to robimy, narażamy czujnik aparatu na działanie czynników atmosferycznych. Zdecydowanie zalecam ostrożność, szczególnie podczas korzystania z tych adapterów na zewnątrz.

Wielkoformatowa martwa natura z cyfrowego aparatu pełnoklatkowego

Tutaj zaczyna się zabawa. W pierwszym artykule zaczynam od najprostszego użycia adaptera Fotodiox 4×5 Graflok. W moim przypadku dostosowuję moją kamerę eMount Sony do grafiki Graflex 4×5 Speed.

Chociaż wymaga to serii dziesięciu połączonych ze sobą obrazów, aby w pełni wykorzystać duży okrąg obrazu Graflex, w przypadku czegoś tak prostego jak powyższa róża potrzebne są tylko dwa. To świetny sposób na rozpoczęcie korzystania z tego adaptera; zacznij od prostego i rozwijaj się od tego.

Warto przeczytać!  7 wskazówek dotyczących fotografowania magicznego parku rozrywki
Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowychOdkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych
Adapter FotoDiox zamocowany do Speed ​​Graphic

Jeśli znasz Graflok, wiesz, że przesuwanie szyn na górze i pod uchwytem na szlifowaną szybę/film pozwala szybko skomponować obraz na szlifowanej szybie, a następnie zastąpić szlifowaną szybę uchwytem na kliszę i wykonać zdjęcie .

Używanie szlifowanego szkła do komponowania z adapterem Fotodiox Stretch jest niepraktyczne. Ponieważ adapter ustawia matrycę aparatu daleko za płaszczyzną ogniskową szlifowanej szyby, zmienia się efektywna ogniskowa, a kąt widzenia staje się węższy.

Dlatego też, aby skomponować nasz obraz z podłączonym aparatem cyfrowym, musimy przesuwać i obracać aparat we wszystkich pozycjach niezbędnych do wizualizacji naszego pola widzenia. Kompozycja powyższego zdjęcia róży jest tak prosta, że ​​wystarczy odwrócić aparat, aby skomponować to, co będzie na górze i na dole naszego końcowego zdjęcia.

Komponowanie obrazu

Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowychOdkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych
Adapter Fotodiox zablokowany w pozycji środkowej, prawą stroną do góry, aparat w górnym rzędzie

Zwróć uwagę na powyższą ilustrację, że adapter jest zablokowany w pozycji środkowej za pomocą śruby skrzydełkowej (nie pokazano). Jest to ważne, ponieważ gdy adapter zostanie obrócony do drugiej pozycji, chcemy, aby wyrównanie było jak najbliższe.

Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowychOdkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych
Z orientacji górnego rzędu składa się dolna część obrazu
Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowychOdkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych
Użyj powiększonego podglądu na żywo, aby ustawić ostrość

Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z kamer, ważne jest, aby mieć świadomość, że wyświetlany obraz jest odwrócony do góry nogami. I podobnie jak w przypadku naszych zwykłych obiektywów, obraz widoczny z tyłu aparatu będzie wydawał się prawidłowo zorientowany.

Musimy jednak mieć świadomość, że projekcja odwrócona wymaga komponowania dolnej części obrazu, gdy aparat jest zamontowany w górnej pozycji. I odwrotnie, gdy odwrócimy aparat do dolnego rzędu, będziemy komponować górną część obrazu.

Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowychOdkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych
Adapter Fotodiox zablokowany w pozycji środkowej, do góry nogami, kamera w dolnym rzędzie

Kiedy mamy już kompozycję, przywracamy aparat do pierwszej orientacji, potwierdzamy ostrość i ekspozycję, a następnie robimy zdjęcie. Aparat i adapter zostaną następnie obrócone o 180 stopni do drugiej pozycji, abyśmy mogli zrobić kolejne zdjęcie.

Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowychOdkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych
Dwa zdjęcia wykonane kolejno od góry, a następnie od dołu, w orientacji aparatu.

Łączenie obrazów

Masz kilka możliwości łączenia/łączenia obrazów. W tym prostym przykładzie zostanie użyty CaptureOne.

Kroki są proste:

  • Otwórz CaptureOne
  • Zaimportuj obrazy
  • Zaznacz/wybierz dwa obrazy
  • Kliknij obraz prawym przyciskiem myszy
  • Wybierz opcję Połącz z panoramą
  • Wybierz preferowaną metodę szycia. W przypadku tych dwóch obrazów różnica między metodami łączenia jest bardzo niewielka, dlatego wybierz jedną z prostych metod, aby uzyskać szybszy wynik. Natychmiast po kliknięciu opcji Łączenie panoramy proces rozpocznie się i szybko wyrenderuje obraz. Możesz wybrać różne opcje i znaleźć renderowanie, które najbardziej Ci się podoba.
  • Po usatysfakcjonowaniu wyborem renderowania kliknij przycisk Zszyj w prawym dolnym rogu. CaptureOne Ekran łączenia panoramyCaptureOne połączy obrazy w jeden duży plik .dng.
  • Przejrzyj, przytnij i edytuj swój obraz według potrzeb.

Zawsze będzie występować pewien stopień niewspółosiowości wynikający z procesu. Dlatego też, kiedy komponujemy, ważne jest, aby zostawić dużo miejsca na kopiowanie.

Oczywiście CaptureOne nie jest jedynym oprogramowaniem umożliwiającym łączenie obrazów. Photoshop wykonuje dobrą robotę, kroki są tylko trochę inne. W przypadku korzystania z programu Photoshop proces będzie polegał na:

  • Otwórz nowy plik
  • Kliknij Plik
  • Wybierz opcję Automatyzuj
  • Wybierz opcję Photomerge
  • Kliknij Przeglądaj
  • Wybierz obrazy do połączenia
  • Wybierz opcję łączenia (automatyczne wydaje się działać dobrze)
  • Kliknij OK

UWAGA: w przypadku tych dwóch obrazów renderowanie w programie Photoshop trwało trzy razy dłużej, a na połączonym obrazie występowały artefakty, których nie widać w procesie łączenia w programie CaptureOne.

Dłuższy czas renderowania wynika prawdopodobnie z faktu, że program CaptureOne zarządzał plikami Raw, do których CaptureOne już je zaimportował.

Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowychOdkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych
Artefakty szycia wprowadzone przez PhotoShop




Źródło