Odkrywanie potencjału starych aparatów przy użyciu adapterów cyfrowych
Musimy chronić nasz sprzęt. Jako profesjonaliści i kreatywni musimy bardzo chronić nasz sprzęt i czas. Kurz w naszych aparatach i obiektywach może być szkodliwy i pochłaniać czas montażu.
Już samo użycie adapterów mocowanych do korpusu naszego aparatu jest narażeniem delikatnej matrycy na kurz i/lub uszkodzenia ze strony otoczenia. Korzystanie z adaptera umożliwiającego zamocowanie cyfrowego aparatu pełnoklatkowego lub aparatu z czujnikiem kadru na dużym formacie jest pod tym względem jeszcze większym wyzwaniem.
Uwaga: podczas korzystania z adapterów należy wziąć pod uwagę ryzyko!
Aby w pełni wykorzystać duży okrąg obrazu wyświetlany przez kamery wielkoformatowe, należy zdjąć aparat cyfrowy, odwrócić go i ponownie zamocować. Za każdym razem, gdy to robimy, narażamy czujnik aparatu na działanie czynników atmosferycznych. Zdecydowanie zalecam ostrożność, szczególnie podczas korzystania z tych adapterów na zewnątrz.
Wielkoformatowa martwa natura z cyfrowego aparatu pełnoklatkowego
Tutaj zaczyna się zabawa. W pierwszym artykule zaczynam od najprostszego użycia adaptera Fotodiox 4×5 Graflok. W moim przypadku dostosowuję moją kamerę eMount Sony do grafiki Graflex 4×5 Speed.
Chociaż wymaga to serii dziesięciu połączonych ze sobą obrazów, aby w pełni wykorzystać duży okrąg obrazu Graflex, w przypadku czegoś tak prostego jak powyższa róża potrzebne są tylko dwa. To świetny sposób na rozpoczęcie korzystania z tego adaptera; zacznij od prostego i rozwijaj się od tego.
Jeśli znasz Graflok, wiesz, że przesuwanie szyn na górze i pod uchwytem na szlifowaną szybę/film pozwala szybko skomponować obraz na szlifowanej szybie, a następnie zastąpić szlifowaną szybę uchwytem na kliszę i wykonać zdjęcie .
Używanie szlifowanego szkła do komponowania z adapterem Fotodiox Stretch jest niepraktyczne. Ponieważ adapter ustawia matrycę aparatu daleko za płaszczyzną ogniskową szlifowanej szyby, zmienia się efektywna ogniskowa, a kąt widzenia staje się węższy.
Dlatego też, aby skomponować nasz obraz z podłączonym aparatem cyfrowym, musimy przesuwać i obracać aparat we wszystkich pozycjach niezbędnych do wizualizacji naszego pola widzenia. Kompozycja powyższego zdjęcia róży jest tak prosta, że wystarczy odwrócić aparat, aby skomponować to, co będzie na górze i na dole naszego końcowego zdjęcia.
Komponowanie obrazu
Zwróć uwagę na powyższą ilustrację, że adapter jest zablokowany w pozycji środkowej za pomocą śruby skrzydełkowej (nie pokazano). Jest to ważne, ponieważ gdy adapter zostanie obrócony do drugiej pozycji, chcemy, aby wyrównanie było jak najbliższe.
Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z kamer, ważne jest, aby mieć świadomość, że wyświetlany obraz jest odwrócony do góry nogami. I podobnie jak w przypadku naszych zwykłych obiektywów, obraz widoczny z tyłu aparatu będzie wydawał się prawidłowo zorientowany.
Musimy jednak mieć świadomość, że projekcja odwrócona wymaga komponowania dolnej części obrazu, gdy aparat jest zamontowany w górnej pozycji. I odwrotnie, gdy odwrócimy aparat do dolnego rzędu, będziemy komponować górną część obrazu.
Kiedy mamy już kompozycję, przywracamy aparat do pierwszej orientacji, potwierdzamy ostrość i ekspozycję, a następnie robimy zdjęcie. Aparat i adapter zostaną następnie obrócone o 180 stopni do drugiej pozycji, abyśmy mogli zrobić kolejne zdjęcie.
Łączenie obrazów
Masz kilka możliwości łączenia/łączenia obrazów. W tym prostym przykładzie zostanie użyty CaptureOne.
Kroki są proste:
- Otwórz CaptureOne
- Zaimportuj obrazy
- Zaznacz/wybierz dwa obrazy
- Kliknij obraz prawym przyciskiem myszy
- Wybierz opcję Połącz z panoramą
- Wybierz preferowaną metodę szycia. W przypadku tych dwóch obrazów różnica między metodami łączenia jest bardzo niewielka, dlatego wybierz jedną z prostych metod, aby uzyskać szybszy wynik. Natychmiast po kliknięciu opcji Łączenie panoramy proces rozpocznie się i szybko wyrenderuje obraz. Możesz wybrać różne opcje i znaleźć renderowanie, które najbardziej Ci się podoba.
- Po usatysfakcjonowaniu wyborem renderowania kliknij przycisk Zszyj w prawym dolnym rogu. CaptureOne Ekran łączenia panoramyCaptureOne połączy obrazy w jeden duży plik .dng.
- Przejrzyj, przytnij i edytuj swój obraz według potrzeb.
Zawsze będzie występować pewien stopień niewspółosiowości wynikający z procesu. Dlatego też, kiedy komponujemy, ważne jest, aby zostawić dużo miejsca na kopiowanie.
Oczywiście CaptureOne nie jest jedynym oprogramowaniem umożliwiającym łączenie obrazów. Photoshop wykonuje dobrą robotę, kroki są tylko trochę inne. W przypadku korzystania z programu Photoshop proces będzie polegał na:
- Otwórz nowy plik
- Kliknij Plik
- Wybierz opcję Automatyzuj
- Wybierz opcję Photomerge
- Kliknij Przeglądaj
- Wybierz obrazy do połączenia
- Wybierz opcję łączenia (automatyczne wydaje się działać dobrze)
- Kliknij OK
UWAGA: w przypadku tych dwóch obrazów renderowanie w programie Photoshop trwało trzy razy dłużej, a na połączonym obrazie występowały artefakty, których nie widać w procesie łączenia w programie CaptureOne.
Dłuższy czas renderowania wynika prawdopodobnie z faktu, że program CaptureOne zarządzał plikami Raw, do których CaptureOne już je zaimportował.