Odliczamy do Międzynarodowych Wyścigów Heli 2024 w Polsce: 14-15 czerwca
![Odliczamy do Międzynarodowych Wyścigów Heli 2024 w Polsce: 14-15 czerwca](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/Odliczamy-do-Miedzynarodowych-Wyscigow-Heli-2024-w-Polsce-14-15-czerwca-505x470.jpeg)
Najlepsi piloci helikopterów zbiorą się w Przylepie w Polsce w dniach 14–15 czerwca na Międzynarodowych Wyścigach Heli 2024. Załogi będą brały udział w zadaniach Fender Rigging i slalom podczas zawodów FAI Kategorii 2.
- Piątek 14 czerwca: Ceremonia otwarcia, odprawa i zadania pierwszego dnia zawodów: Slalom Równoległy
- Sobota 15 czerwca: Drugi dzień zawodów: Parallel Fender. Wręczenie nagród podczas II Światowego Rajdu Śmigłowców.
Serafina Ogończyk-Mąkowska, przewodnicząca Komisji Wiropłatów FAI (CIG) i prezes stowarzyszenia lotniczego „Helisport” będącego gospodarzem wydarzenia, potwierdziła, że obecne będą załogi z Niemiec, Polski i Czech, a także obserwatorzy z Indii i Litwy. Zaproszeni zostali także prezydenci NAC Grecji, Libii i Cypru.
Zdradza także, że w panelu sędziowskim FAI zasiądą dwie legendy sportu helikopterowego:
Lothar Oehler przez 12 lat służył jako pilot w Siłach Powietrznych Armii Niemieckiej i brał udział w Śmigłowcowych Mistrzostwach Świata w Piotrkowie Trybunalskim w 1981 r. Pełnił funkcję sędziego międzynarodowego FAI na różnych Mistrzostwach Świata.
Hubert Gesang, obecnie pełniący funkcję wiceprzewodniczącego i sekretarza Komisji ds. Śmigłowców FAI, jest doświadczonym pilotem i sędzią międzynarodowym oraz członkiem Deutscher Aeroklubu.
Patronat nad II Światowym Zlotem Śmigłowców i Międzynarodowymi Wyścigami Śmigłowców 2024 objęły Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Ministerstwo Infrastruktury.
W ramach rajdu zostanie wyświetlonych wiele helikopterów, które przyciągną fanów lotnictwa. Helikoptery wojskowe, producenci śmigłowców, maszyny cywilne, prywatne i korporacyjne, w tym tak unikalne maszyny jak: Mi-2, Mi-24; W-3PL, SW-4, AW-101; SH-2G, Mi-14, AW-149, Mi-8, Mi-17, W-3/WA i pewna liczba Robinsonów. Wydarzenie i prezentowane helikoptery zostaną uwiecznione w sesji zdjęciowej Air to Air autorstwa Sławka Krajniewskiego, znanego jako Hesja.
O zadaniach Heli Race 2024
Zawody w sportach lotniczych helikopterami wymagają od załogi dokładnej nawigacji i kontroli. Zadania można ustawić w zakresie precyzji, nawigacji, błotnika i slalomu. W wyścigu Heli Race 2024 do rozegrania będą dwa zadania: błotnik i slalom, przy czym oba będą rozgrywane równolegle, zapewniając widzom emocjonujące widowisko.
Osprzęt błotnika
Olinowanie odbojnic obejmuje dokładne latanie podczas manewrowania odbojnicą łodzi po kursie w celu umieszczenia odbojnicy w szeregu beczek we wcześniej określonej kolejności w wyznaczonym czasie. Punkty karne przyznawane są za przekroczenie czasu, dotknięcie odbojnicą podłoża, nieprawidłowe wykonanie kolejności, nieukończenie lufy lub nieprawidłową długość liny.
Po sygnale startu helikopter startuje pionowo i po rozciągnięciu liny do długości 4 m i odbojniku w powietrzu, helikopter przemieszcza się w stronę bramy wjazdowej o szerokości 3 m. Po włożeniu zderzaka do pierwszej beczki, linę rozciąga się na długość 6m i następnie wyciąga się zderzak z lufy. Następnie załoga podchodzi do kolejnych beczek, aby wykonać kolejne zadania.
Zawody kończą się umieszczeniem Odbojnika w ostatniej beczce i wypuszczeniem liny przez operatora.
Slalom
Slalom to spektakularna rywalizacja, w której kluczowa jest komunikacja. Operator trzyma 8-kilogramową łyżkę zawieszoną na 5-metrowej linie, która musi sterować łyżką przez 11 bram o szerokości jednego metra na torze o długości 185 m i szerokości 50 m. Za ominięcie lub uderzenie w bramkę, utratę wody z wiaderka, nieprawidłowe ustawienie na stole oraz nie ukończenie trasy w czasie 2 minut i 15 sekund, grożą kary.
Zadanie rozpoczyna się na linii startu – na ziemi spoczywa puste wiadro o wadze około 3 kg, a operator trzyma wyciągniętą rękę na 3-metrowym znaczniku na linie. Helikopter musi następnie polecieć do beczki wypełnionej wodą, a zadaniem operatora jest jak najszybsze napełnienie wiadra. Jeśli się powiedzie, operator rozciąga linę na długość 5 metrów, a pilot zwiększa wysokość wyciągając napełnione wiadro z beczki i przemieszcza się w stronę pierwszej bramki.
Po ukończeniu bram operator musi rozciągnąć linę na 11 metrów i umieścić wiadro z wodą na środku stołu o szerokości jednego metra.
Najnowsze wydarzenia w polskim sporcie śmigłowcowym
Prezes CIG Ogończyk-Mąkowska zauważa, że „Roki 2023 i 2024 to ekscytujący czas dla sportu helikopterowego. Pierwszy Światowy Zlot Śmigłowców w Płocku w 2023 roku odbił się szerokim echem w mediach i przestrzeni publicznej. W ostatnim dniu rajdu w wydarzeniu wzięło udział 69 helikopterów! W tym samym czasie odbyły się eliminacje do Polskiej Kadry Narodowej Śmigłowcowej, w których wzięło udział 20 pilotów.”
Idąc za kontekstem, przypomina, że „Polska historia sportu śmigłowcowego sięga 1965 roku i wywodzi się z wojska, bazując na akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. Sporty helikopterowe to idealne rozwiązanie na podniesienie swoich umiejętności i zyskanie czasu lotu.”
Organizowany przez Heliport Rajd Śmigłowców odbywa się pod hasłem „Śmigłowce w służbie państwa”. Heliport pragnie zachęcać do zawodów sportowych ze śmigłowcami i podnosić świadomość na temat roli śmigłowców we wspieraniu służb publicznych, takich jak ratownictwo, obrona, patrolowanie oraz promowaniu wiedzy i umiejętności lotniczych w społeczeństwie.