Motoryzacja

Odrodzenie Astona Martina zależy od partnera lub nowego finansowania, mówi analityk

  • 15 listopada, 2022
  • 3 min read
Odrodzenie Astona Martina zależy od partnera lub nowego finansowania, mówi analityk


LONDYN – Aston Martin będzie musiał zebrać więcej gotówki lub znaleźć producenta samochodów, z którym mógłby współpracować, zanim będzie mógł ponownie stać się rentownym biznesem, powiedział czołowy analityk finansowy.

Nierentowny producent samochodów zebrał we wrześniu 654 miliony funtów (776 milionów dolarów) poprzez emisję praw poboru, która przyciągnęła jako głównego inwestora Publiczny Fundusz Inwestycyjny Arabii Saudyjskiej. Finansowanie, drugie od wejścia na giełdę w 2018 roku, miało częściowo na celu spłatę istniejącego zadłużenia.

Mimo to zadłużenie netto brytyjskiego producenta samochodów wzrosło do 833 milionów funtów na koniec września z 809 milionów rok wcześniej, wynika z danych firmy.

„Aston Martin Lagonda nadal jest kandydatem do przyszłego dokapitalizowania, zanim firma osiągnie rentowną strukturę operacyjną, prawdopodobnie w 2024 r.”, powiedział Philippe Houchois, główny analityk rynku motoryzacyjnego w Jefferies, w notatce dla inwestorów.

Houchois uważa, że ​​Aston Martin „spada w tyle” na skalę przemysłową, walcząc o odwrócenie serii nierentownych kwartałów i zbliżenie się do marż osiąganych przez rywali, takich jak Bentley i Ferrari.

„Inwestorzy muszą albo być przygotowani na ponowne dokapitalizowanie firmy, gdy operacje osiągną opłacalne wskaźniki, albo uwierzyć, że OEM wkroczy i zapewni skalę, której brakuje AML” – napisał Houchois.

Warto przeczytać!  Jeff Farrah z grupy AV: Najwyższy cel ram polityki federalnej

Analityk powiedział, że chińska firma Geely Auto, która zgromadziła 7,6 procent w Aston Martin na wolnym rynku, nie byłaby w stanie zapewnić technologii, których potrzebuje Aston Martin. „Nie widzimy, jak Geely pasuje do tego profilu” – napisał.

Aston Martin jest niemal wyjątkowy wśród producentów luksusowych samochodów, ponieważ działa samodzielnie, a jedynie zasilanie silnika i architekturę elektroniczną zapewnia mniejszościowy udziałowiec Mercedes-Benz.

„Porsche, Bentley, Lamborghini, Rolls-Royce – nie są samodzielne. Wszyscy potrzebują wagi dostarczonej przez rodzica” – powiedział Houchois Wiadomości motoryzacyjne Europa.

Mercedes po raz pierwszy nawiązał współpracę z Aston Martin w 2013 r., aw 2020 r. rozszerzył ją, podpisując umowę o zwiększeniu swojego udziału w kapitale z 2,6 proc. do maksymalnie 20 proc. w ciągu trzech lat w zamian za uzyskanie przez Aston dostępu do nowych technologii Mercedesa.

Jednak udział Mercedesa został zmniejszony do 9,7 procent po wrześniowej emisji akcji.

Pomimo długiej historii nierentowności Aston Martin przetrwał dzięki chęci inwestorów do kupowania kultowej marki.
„Sama marka ma wartość” – powiedział Houchois.

Obecny właściciel większościowy, Lawrence Stroll, wykupił firmę w 2020 roku i przepisał biznesplan firmy.

Warto przeczytać!  Niemiecki rząd może sprzeciwić się obniżkom ceł Ev, Auto News, ET Auto

„Jedną z rzeczy, którą Lawrence Stroll zrobił dobrze, jest ograniczona podaż i poprawiające się ceny transakcyjne” – powiedział Houchois.

Średnia cena sprzedaży firmy wzrosła do 195 000 funtów (232 175 USD) do września z 157 000 funtów w tym samym okresie ubiegłego roku, wynika z danych firmy.

Jednak sprzedaż pojazdów została w tym roku dotknięta problemami z zaopatrzeniem, co zwiększyło stratę operacyjną firmy w trzecim kwartale do 58,5 miliona funtów z 30,2 miliona rok wcześniej.

Aston Martin nie odpowiedział na prośbę o komentarz.


Źródło