Rozrywka

Oferując prezent o wartości 60 milionów dolarów, San Francisco Ballet planuje skupić się na nowych dziełach

  • 15 lutego, 2024
  • 4 min read
Oferując prezent o wartości 60 milionów dolarów, San Francisco Ballet planuje skupić się na nowych dziełach


San Francisco Ballet ma nowego, energicznego dyrektora artystycznego: słynną hiszpańską tancerkę Tamarę Rojo. Firma stosunkowo szybko wyszła z kryzysu po pandemii, a sprzedaż biletów osiągnęła ostatnio poziom sprzed pandemii.

Teraz San Francisco Ballet otrzymało przełomowy prezent: w czwartek ogłosiło, że uzyskało darowiznę w wysokości 60 milionów dolarów od anonimowego darczyńcy, największą w 91-letniej historii zespołu i jedną z największych w historii amerykańskiego zespołu tanecznego.

„To była dla mnie ogromna niespodzianka” – powiedział w wywiadzie Rojo, który dołączył do firmy w 2022 roku. „Wpływ jest niemierzalny”.

Zdecydowana większość prezentu, 50 milionów dolarów, zostanie wykorzystana na wzmocnienie majątku firmy, obecnie wycenianego na około 108 milionów dolarów, oraz na pomoc w finansowaniu tworzenia i zakupu nowych dzieł. Pozostałe 10 milionów dolarów zostanie wykorzystane na pokrycie kosztów operacyjnych w pierwszych kilku sezonach Rojo.

Rojo powiedział, że darowizna pozwoli firmie osiągnąć swój cel, jakim jest tworzenie nowoczesnych klasyków.

„To dar nowej kreatywności – dar siły napędowej tego, czym zespół baletowy jest i zawsze był” – powiedziała.

San Francisco Ballet, którego budżet wynosi około 55 milionów dolarów, ma nadzieję, że prezent pomoże zespołowi wyjść poza szereg wyzwań. Pandemia przyniosła napięcia finansowe — sprzedaż biletów spadła do około 18 mln dolarów w roku podatkowym zakończonym w czerwcu 2022 r., w porównaniu z około 22 mln dolarów w roku zakończonym w czerwcu 2019 r. Sprzedaż wzrosła ostatnio, osiągając około 21 mln dolarów w roku fiskalnym rok kończący się w czerwcu.

Warto przeczytać!  Adele szykuje się na 42. urodziny męża Richa Paula w hollywoodzkim klubie z Kevinem Hartem, LeBronem Jamesem i nie tylko

Natomiast subskrypcje, które tradycyjnie były ważnym źródłem przychodów, nadal kształtują się poniżej poziomu sprzed pandemii, podobnie jak w przypadku wielu organizacji kulturalnych. Do tej pory w tym roku firma sprzedała 6118 sztuk, w porównaniu z 7784 w 2019 r. Chociaż takie ulubione programy jak „Dziadek do orzechów” nadal przyciągają tłumy, a balet fabularny cieszy się popularnością, w przypadku niektórych programów z mieszanym repertuarem z trudem przekroczyła 50% frekwencji. (Firma występuje w War Memorial Opera House w San Francisco, która może pomieścić ponad 3100 osób.)

Zespół boryka się także z utratą przywództwa. W zeszłym roku dyrektor wykonawcza San Francisco Ballet, Danielle St.Germain, ustąpiła ze stanowiska po zaledwie roku na stanowisku. Zastąpił ją tymczasowo Arturo Jacobus. Firma ma nadzieję wyłonić stałego lidera do jesieni.

Alison Mauzé, przewodnicząca zarządu San Francisco Ballet, powiedziała w wywiadzie, że prezent, który otrzymano w ciągu ostatnich dwóch miesięcy, będzie dla zespołu transformacyjny. Mimo to stwierdziła, że ​​nie „w pełni ochroni to firmę przed wyzwaniami dnia”.

„Bardzo ważne jest, abyśmy poszerzyli naszą publiczność i zadbali o to, aby znaczenie i znaczenie baletu stało się jasne dla następnego pokolenia” – stwierdził Mauzé. „Przywództwo i wizja Tamary Rojo są genialne, ale będzie to również wymagało coraz silniejszego wsparcia ze strony naszej społeczności i poważnych inwestycji w całej działalności firmy”.

Warto przeczytać!  Ant-Man otwiera się świetnie w kasie z 104 milionami dolarów za „Quantumania”

San Francisco Ballet ma nadzieję, że uda mu się odrodzić pod wodzą Rojo, który wcześniej pełnił funkcję dyrektora artystycznego English National Ballet, co pomoże podnieść międzynarodowy wizerunek tego zespołu. (Była dyrektorką English National Ballet, a wcześniej gwiazdą Royal Ballet). Rojo oświadczyła, że ​​chce zamówić więcej dzieł nawiązujących do kwestii społecznych oraz „w dalszym ciągu wzbogacać tę formę sztuki i czynić ją żywym forma sztuki.”

Ten sezon jest pierwszym, który zaprogramowała. Jej otwieracz, „Mere Mortals”, medytacja nad sztuczną inteligencją, powstał we współpracy choreografa Aszure Bartona z producentem muzyki elektronicznej Floating Points. Dzieło, które miało światową premierę, zyskało uznanie krytyków i zostało prawie wyprzedane, przyciągając dużą liczbę nowych widzów. Bisy zaplanowano na kwiecień.

Rojo powiedziała, że ​​prezent był inwestycją w jej cele.

„Poczułam ogromną falę wdzięczności, że pokładano już tak duże zaufanie w mojej wizji i ambicjach, jakie noszę w imieniu San Francisco Ballet” – powiedziała. „Dla mnie osobiście to ogromna zachęta, że ​​idę we właściwym kierunku, że moja wizja jest właściwą wizją”.

Warto przeczytać!  Woźnicy z Nowego Jorku zostawiają notatkę na ławce Tony'ego Bennetta w Central Parku


Źródło