Oglądałem Avatara na Apple Vision Pro i tak się robi filmy 3D w domu
![Oglądałem Avatara na Apple Vision Pro i tak się robi filmy 3D w domu](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/gGckR6rKag42PuxhzJktjX-1200-80-770x470.jpg)
Ostatni rozdział w naszym wspólnym romansie z filmami 3D nastąpił i minął szybko, kiedy producenci telewizorów starali się dodać tę funkcję do najlepszych telewizorów około 2010 roku, a wkrótce potem całkowicie wycofali się z obsługi 3D. W ciągu kilku krótkich lat było po wszystkim. W tamtym okresie zgromadziłem pokaźną kolekcję płyt Blu-ray 3D, które teraz leżą w odległym kącie mojej szafki multimedialnej i są przypomnieniem tamtych czasów i potężnym źródłem nostalgii.
Być może zniknęło z telewizorów, ale 3D tak naprawdę nigdy nie zniknęło. Filmy na Blu-ray 3D wciąż się pojawiają, ale jeśli chcesz je oglądać w tym formacie, musisz oglądać je na najlepszych projektorach 4K, z których niektóre nadal obsługują 3D. Możesz także oglądać filmy w kinach w 3D, a najnowszym hitem w tym formacie jest Awatara dalszy ciąg, Awatar: Droga Wody.
Teraz istnieje inny sposób oglądania filmów w 3D w domu: zestaw słuchawkowy Apple Vision Pro do rzeczywistości mieszanej. Filmy w 3D można kupić w aplikacji Apple TV na urządzeniu Vision Pro, a obszerną kolekcję tytułów można przesyłać strumieniowo w aplikacji Disney Plus. Trzy tytuły – oto one Awatara, Awatar: Droga WodyI Titanic – są również dostępne w tych aplikacjach w formacie HFR (ang. High Frame Rate) ze stopniowaną ruchem, tak jak pokazano je w kinach Imax – Droga Wody w pierwszym wydaniu oraz Awatara I Tytaniczny w ponownym wydaniu.
Pixelworks, firma stojąca za technologią gradacji ruchu TrueCut wykorzystywaną w postprodukcji wszystkich trzech filmów, pożyczyła mi niedawno zestaw słuchawkowy, abym mógł oglądać 3D z korekcją ruchu na urządzeniu Apple Vision Pro, które jest obecnie jedynym źródłem domowego obrazu 3D wydania filmowe inne niż Blu-ray. Spędzenie czasu z drogim, skomplikowanym zestawem słuchawkowym Apple do rzeczywistości mieszanej było prawdziwą przyjemnością, o czym możesz przeczytać w naszej recenzji Apple Vision Pro. Odtwarzanie filmów w formacie 3D to tylko jedna z wielu rzeczy, które Apple Vision Pro potrafi i robi to wyjątkowo dobrze.
Patrząc wstecz na telewizory 3D
Spędziłem wiele godzin na oglądaniu z dziećmi filmów 3D w okresie świetności telewizji 3D – wiele z nich to filmy animowane, a dzieci były w najlepszym wieku, żeby się nimi cieszyć – doskonale zdaję sobie sprawę, jak dobrze – i przeciętnie – wygląda 3D . Być może najlepszym przykładem animacji 3D, jaki znam, jest Koralinana podstawie książki Neila Gaimana i wyreżyserowany przez Henry’ego Selicka (Koralina, nawiasem mówiąc, latem 2024 r. otrzyma kinową reedycję 3D z okazji swoich 15. urodzin). Płyta ta cieszyła się dużym zainteresowaniem w moim domu i regularnie korzystałem z niej do testowania telewizorów 3D.
Kolejnym udanym przykładem kina 3D jest oryginał Awatara, który wyglądał fantastycznie w kinach i na Blu-ray. Oprócz oglądania Martina Scorsese Hugokolejny triumf 3D, minęło 13 lat, zanim zostałem pochłonięty filmem 3D i wtedy obejrzałem Awatar: Droga Wody w kinie IMAX. Ale w przypadku Awatar: Droga Wody, 3D to tylko jedna rzecz, która uczyniła to doświadczenie imponującym. Kolejną, równie ważną, była prezentacja Cinematic HFR z stopniowaniem ruchu.
TrueCut Motion: jak to działa
W przeciwieństwie do typowych filmów wyświetlanych z szybkością 24 klatek na sekundę (fps), filmy z korekcją ruchu przy użyciu technologii Pixelworks są wyświetlane z wyższą szybkością 48 klatek na sekundę. Główną zaletą HFR jest eliminacja drgań i artefaktów rozmycia towarzyszących scenom o szybkim ruchu rejestrowanym z szybkością 24 kl./s. Jednak zwiększenie liczby klatek na sekundę do 48 klatek na sekundę może również nadać filmom zbyt płynny i nienaturalny wygląd, szczególnie w cichych scenach, w których nie ma akcji.
Dzięki korekcji ruchu TrueCut twórca filmu może selektywnie zmieniać liczbę klatek na sekundę dla każdej sceny w postprodukcji, stosując wyższą częstotliwość w przypadku scen z szybką akcją i standardową szybkość 24 kl./s w przypadku bardziej typowych. Proces ten zapewni widzom to, co najlepsze z obu światów: ostre, wolne od rozmyć i drgań obrazy w ujęciach z akcją oraz naturalne poczucie ruchu, gdy akcja zwalnia.
Wejdź do wirtualnego teatru
Aby porównać filmy z korekcją ruchu i bez niej na urządzeniu Apple Vision Pro, najpierw obejrzałem pobraną wersję Nie czas umieraćnajnowszy wpis w serii filmów o Jamesie Bondzie. Nie czas umierać to film z mnóstwem scen akcji i wielokrotnie korzystałem z niego, aby ocenić obsługę ruchu telewizora. Dlaczego więc nie zastosować go także w zestawie słuchawkowym Apple do rzeczywistości mieszanej?
Oglądając scenę, w której kamera powoli przesuwa się po cmentarzu w nierównym, pagórkowatym krajobrazie, obraz wykazywał duże rozmycie spowodowane ruchem i znaczną utratę szczegółów. W kolejnej scenie, w której Bond i Madeline ścigają się samochodem ulicami miasta w pogoni za zabójcami, budynki w tle również były rozmyte, przez co obraz wyglądał na zbyt miękki.
Idealnym porównaniem byłaby wersja z funkcją stopniowania ruchu Nie czas umierać były dostępne (nie są), ale zamiast tego musiałem zadowolić się oglądaniem pobierania wersji oryginału z możliwością stopniowania ruchu Awatara.
Podobnie jak wtedy, gdy oglądałem to w kinie i na telewizorach 3D, Awatara na Apple Vision Pro miał doskonałą głębię 3D i z łatwością mogłem zanurzyć się w jego świecie 3D. Korekcja ruchu TrueCut sprawiła, że niemal nieprzerwane sceny akcji w filmie wyglądały niezmiennie ostro, a Na’vi i stworzenia, na których podróżowali, oraz misternie renderowane tła dżungli wyglądały równie solidnie i szczegółowo. Nie miałem też wrażenia, że akcja toczy się nienaturalnie szybko, co szybko wytrąciłoby mnie ze świata 3D.
Sprawdzanie innych filmów 3D w aplikacji Disney Plus, Awatar: Droga Wody był punktem kulminacyjnym, dzięki oszałamiającym efektom 3D i fantastycznemu kontrastowi obrazu, który był możliwy dzięki niezwykle jasnemu wyświetlaczowi Apple Vision Pro. Wyglądało lepiej, niż zapamiętałem z moich doświadczeń teatralnych, chociaż ruch nie był tak spójnie naturalny w różnych scenach, jak w zremasterowanym Awatara.
Nowy 3D – taki sam jak stary, ale z niespodzianką
Być może żywię nostalgię za filmami 3D, ale nie mogę powiedzieć, że strasznie za nimi tęskniłem, odkąd skończył się ostatni boom na 3D. Awatar: Droga Wody był mile widzianym powrotem do przeszłości, ale jeden hit 3D nie oznacza odrodzenia 3D.
Na szczęście dla fanów filmu, filmowy HFR z stopniowaniem ruchu cieszy się popularnością. Następny Awatarajego kontynuacja i Tytaniczny pokazywany w kinach w formacie, Argyle I Kung Fu Panda 4 z DreamWorks Animation zostały wydane w formacie Cinematic HFR. Oznacza to stały postęp formatu, zwłaszcza w przypadku obu Argyle I Kung Fu Panda 4 pochodzą ze studiów innych niż Disney.
Dobrze się bawiłem, oglądając filmy 3D na Apple Vision Pro, choć trzeba przyznać, że siedzenie na krześle z zestawem słuchawkowym przez dłuższy czas jest czymś odstraszającym. Ale z drugiej strony filmy 3D zawsze wiązały się z noszeniem niewygodnych okularów, które odrywały cię od codzienności i być może na tym właśnie polega ich największa atrakcyjność.
Może ci się spodobać również