Ogłoszono zwycięzców Festiwalu Filmowego w Berlinie
![Ogłoszono zwycięzców Festiwalu Filmowego w Berlinie](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/Ogloszono-zwyciezcow-Festiwalu-Filmowego-w-Berlinie-770x470.jpg)
![Matiego Diopa](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/Ogloszono-zwyciezcow-Festiwalu-Filmowego-w-Berlinie.jpg)
Sebastiana Reutera/Getty Images
Zwycięzcy zostali ogłoszeni podczas 74. Festiwalu Filmowego w Berlinie Dahomej francusko-senegalskiego reżysera Mati Diopa, który zdobył upragnioną nagrodę Złotego Niedźwiedzia dla najlepszego filmu Międzynarodowego Konkursu festiwalu. Przewiń w dół aby zapoznać się z pełną listą zwycięzców, która została ogłoszona w sobotni wieczór w Berlinale Palast.
Dokument zapożycza swoją nazwę od dawnego zachodnioafrykańskiego królestwa Dahomej, położonego na południu dzisiejszej Republiki Beninu. Zostało założone w XVII wieku przez króla Houegbadja. Pod jego panowaniem i pod rządami jego potomków – trwającej trzy wieki dynastii – królestwo było znaczącą potęgą regionalną, z wysoce zorganizowaną gospodarką lokalną, scentralizowaną administracją, systemem podatków i potężną armią, w tym słynnymi amazońskimi kobietami ( Agodjié).
Dokument Diopa otwiera się w listopadzie 2021 r., gdy dwadzieścia sześć królewskich skarbów z byłego Królestwa ma wkrótce opuścić Paryż i wrócić do kraju pochodzenia. Wraz z tysiącami innych artefaktów te zostały splądrowane przez francuskie wojska kolonialne w 1892 roku. Co jednak oznaczają te starożytne skarby w kraju, który pod ich nieobecność musiał stworzyć nowe życie? Pełne streszczenie filmu brzmi: Choć dusza artefaktów zostaje uwolniona, wśród studentów Uniwersytetu Abomey-Calavi toczy się debata. Dahomej to pierwszy film fabularny Diopa od czasu „Atlantyków” z 2019 r., który zdobył Grand Prix w Cannes i był dystrybuowany na całym świecie przez Netflix.
Wśród innych zwycięzców Konkursu Międzynarodowego znaleźli się niemiecki reżyser Matthias Glasner, który zdobył nagrodę za najlepszy scenariusz do filmu Dying, Martin Gschlacht zdobył Srebrnego Niedźwiedzia za wybitny wkład artystyczny za zdjęcia do filmu Kąpiel Diabła Veroniki Franz i Severina Fiali oraz Nelsona Carlosa De Los Santosa Ariasa nagrodzono za najlepszą reżyserię Pepe.
W 2021 roku Berlin wprowadził neutralne pod względem płci nagrody aktorskie, a tegoroczną zdobywczyni Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszą kreację drugoplanową powędrowała do Emily Watson na otwarcie festiwalu Takie małe rzeczy, a najlepsza kreacja pierwszoplanowa przypadła Sebastianowi Stanowi Inny człowiek.
Przygotowania do tegorocznego Berlinale miały charakter wysoce upolityczniony i dzisiejsza ceremonia zamknięcia nie była inna – wielu zwycięskich filmowców i członków jury, w tym amerykańska reżyserka Eliza Hittman, wykorzystało swój czas na scenie do wezwania do zawieszenia broni w walkach w Gazie. Jednak ostatnie wydanie Carlo Chatriana i Mariette Rissenbeek było w większości dość konwencjonalne. Nie było żadnych prawdziwych skandali ani rozmów powodujących podziały. W przeważającej części widzowie skupili się na filmach, co było mieszanką. Diopa Dahomej był faworytem na boisku. Stephanie Bunbury z Deadline określiła film jako „cudowną prowokację”, a Damon Wise opisał film Victora Kossakovsky’ego Architektura, kolejny ulubiony, jako „fascynujący, magnetyczny”. Tutaj możesz zapoznać się z recenzjami festiwalu Deadline.
W środę poza konkursem Martin Scorsese przyjechał do miasta, aby odebrać Honorowego Złotego Niedźwiedzia festiwalu. Scorsese nagrodę wręczył niemiecki reżyser Wim Wenders, który określił go jako „panującego króla kina”. Uwagi Scorsese podczas ceremonii – które możesz przeczytać tutaj – były krótkie. Z reżyserem rozmawialiśmy także na wyłączność przed jego występem w Berlinie, o czym możecie przeczytać tutaj. Od strony biznesowej Europejski Rynek Filmowy był gorący. Wśród głośnych ofert znalazła się nasza informacja, na którą rzuciło się Sony Po Yangu Kolejny film pełnometrażowy reżysera Kogonady z Margot Robbie i Colinem Farrellem w rolach głównych, warty 50 milionów dolarów. Ujawniliśmy także, że studio jest zamknięte na arenie międzynarodowej Poprzednie życia kontynuacja reżyserki Celine Song Materialiści. Mówi się, że Dakota Johnson, Pedro Pascal i Chris Evans prowadzą rozmowy w sprawie roli głównej.
Jeszcze przed wieczorną ceremonią otwarcia festiwal ogłosił zwycięzców tegorocznej panoramy. The Panorama Nagrodę Publiczności dla najlepszego filmu fabularnego odebrał: Memorias de un cuerpo que arde (Wspomnienia płonącego ciała) przez Antonella Sudasassi Furniss. W tym samym czasie, Żadnej innej krainy Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham i Rachel Szor zwyciężyli Panorama Dokument nagroda. W tym roku, Panorama zaprezentowało w sumie 31 tytułów z 36 krajów produkujących, z czego dziesięć znalazło się w gronie Panorama Dokumentów. W innym miejscu Jury Panoramy przyznało norweskiemu filmowi nagrodę CICAE Arthouse Cinema Award Seksw reżyserii Daga Johana Haugeruda, a Jury Forum wręczyło niemiecki film Shahid, w reżyserii Nargesa Kalhora, nagrodzony nagrodą CICAE Arthouse Cinema Award.
Sprawdź listę zwycięzców poniżej:
Nagrody Jury Międzynarodowego
Złoty Niedźwiedź — Dahomej przez Matiego Diopa
Nagroda Główna Jury Srebrnego Niedźwiedzia — Potrzeby podróżnika przez Honga Sangsoo
Srebrny Niedźwiedź — Imperium przez Bruno Dumonta
Najlepsza wiodąca wydajność — Sebastian Stan za Inny człowiek
Najlepszy występ drugoplanowy — Emily Watson za Takie małe rzeczy
Srebrny Niedźwiedź za wybitny wkład artystyczny — Martin Gschlacht za zdjęcia do filmu Kąpiel Diabła (Des Teufels Bad) Veroniki Franz i Severina Fiali
Najlepszy reżyser — Nelson Carlos De Los Santos Arias za Pepe
Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz — Matthiasa Glasnera za Sterben (umierający)
Spotkania Jury
Najlepszy film — Akcja bezpośrednia autorstwa Guillaume’a Cailleau i Bena Russella
Nagroda Specjalna Jury — Trochę deszczu musi spaść przez Qiu Yang i Wielkie ziewanie historii (Khamyazeye bozorg) Aliyara Rastiego
Najlepszy reżyser — Juliana Rojas za Cydada; Campo
Nagroda GWFF za najlepszy debiut fabularny
Nagroda GFF za pierwszy film fabularny — Cu Li nigdy nie płacze (Cu Li Không Bao Giờ Khóc) – Phạm Ngọc Lân
Nagroda Dokumentalna Berlinale
Żadnej innej krainy Autorzy: Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham i Rachel Szor.
Wyróżnienie — Akcja bezpośrednia autorstwa Guillaume’a Cailleau i Bena Russella
Spodenki
Złoty Niedźwiedź Najlepszy film krótkometrażowy – Dziwny zwrot (Un movimiento extraño) Francisco Lezamy
Nagroda Jury Srebrnego Niedźwiedzia (film krótkometrażowy) — Pozostałości po upalnym dniu (Re tian wu hou) Wenqiana Zhanga