Rozrywka

Ogłoszono zwycięzców z Annecy za „Wspomnienia ślimaka”, „Flow” i „Percebes”

  • 15 czerwca, 2024
  • 7 min read
Ogłoszono zwycięzców z Annecy za „Wspomnienia ślimaka”, „Flow” i „Percebes”


W sobotę odbyło się uroczyste zamknięcie Festiwalu Animacji w Annecy, podczas którego wyłoniono dwóch wyraźnych zwycięzców głównego konkursu filmów fabularnych. „Pamiętnik ślimaka” Adama Elliota zdobył główną nagrodę Annecy, Kryształ za najlepszy film fabularny, a „Flow” Gintsa Zilbalodisa zgarnął niemal wszystko inne.

Australijski film poklatkowy „Pamiętnik ślimaka” to najnowszy film Elliota, zdobywcy Oscara, który w 2004 roku stworzył muzykę do animowanego filmu krótkometrażowego swoim filmem poklatkowym „Harvie Krumpet”. Tym razem reżyser przedstawia chwytającą za serce historię Grace Pudel, samotnej wyrzutki, która uwielbia zbierać ślimaki.

„Jest magia animacji poklatkowej w 100% wolnej od CG, z celofanowymi płomieniami i łzami wykonanymi z lubrykantu seksualnego” – napisał Różnorodność Główny krytyk filmowy Peter Debruge w swojej recenzji filmu. „Nie zdziw się, jeśli w „Memoir” zrzucisz prawdziwe ze swojego siedzenia”.

„Flow” Zilbalodisa zdobył na tegorocznym festiwalu aż czteropak wyróżnień: Nagrodę Fundacji Gan za dystrybucję, Nagrodę Publiczności i Nagrodę Jury, a także przyznaną w piątkowy wieczór nagrodę specjalną za najlepszą muzykę oryginalną.

„Flow”, koprodukcja łotewsko-belgijno-francuska, był ulubionym tytułem tegorocznego Annecy po wielkim pokazie w Cannes, gdzie był jednym z najgłośniejszych tytułów animowanych i aktorskich. Film będzie miał teraz nadzieję podążać wytartą ostatnio ścieżką filmów animowanych, takich jak „Robot Dreams” i „I Lost My Body”, których akcja zaczyna się w Cannes, przebiega przez Annecy, a kończy na rozdaniu Oscarów nominacją do Oscara.

Grand Prix w tegorocznej kategorii konkursu Contrechamp zdobył hiszpański film fabularny Isabel Herguera „Sen sułtanki”, trzyczęściowy film malarski prowadzony przez hiszpańskiego artystę mieszkającego w Indiach, który odkrywa (prawdziwą) książkę o krainie, w której kobiety rządzą i mężczyźni żyją w odosobnieniu. Pod koniec swojej festiwalowej edycji film zdobył już dwie nagrody w San Sebastian i nagrodę dla najlepszego międzynarodowego filmu pełnometrażowego w Anima-Bruksela.

Warto przeczytać!  Kłamliwy Tom Sandoval zaprzecza znajomości Raquel Leviss

Portugalia została tegoroczną Honorową Krajem Annecy i słusznie Kryształ dla najlepszego filmu krótkometrażowego trafił do „Percebes” portugalskich reżyserek Alexandry Ramires i Laury Gonçalves, obu uznanych za portugalskie talenty, których śledzenie ma śledzić Różnorodność na początku tegorocznego festiwalu. Poprzedni film Gonçalvesa, „The Garbage Man”, przy którym Ramires pracował jako animator, brał udział w konkursie w Annecy i zdobył nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego w Zagrzebiu w 2022 r. Krótkometrażowy film Ramiresa „Tie” z 2020 r., przy którym Gonçalves pracował jako animator, był pokazywany w konkursie na festiwalu Zagrzeb i Toronto.

Animowany w malarskim formacie 2D i wyprodukowany przez BAP – Studio Animacji, „Percebes” jest przykładem największego jak dotąd osiągnięcia Portugalii w dziedzinie animacji: filmów krótkometrażowych i okazjonalnych filmów fabularnych o wysokich ambicjach artystycznych i celach społecznych. Wyróżnia go także niezwykła, oparta na faktach ścieżka dźwiękowa, którą Gonçalves udoskonalił w „The Garbage Man”.

Najpopularniejszym filmem telewizyjnym tego roku był „Dryfująca gitara” Sophie Roze – uroczy, 30-minutowy spot zrealizowany z wykorzystaniem wycinanek i animacji lalkowej. Krótkometrażowy film poklatkowy Roze z 2010 roku „Les escargots de Joseph” był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej, a w 2012 roku zdobyła nagrodę dla najlepszego filmu animowanego na Festiwalu Filmowym w Dreźnie za „Ptak wieloryba”.

Kryształ 2024 za film zamówiony otrzymał film Willa Andersona Pictoplasma „Opener 2023”. Anderson to szkocki reżyser, nagrodzony nagrodą BATFA, którego film krótkometrażowy „The Making of Longbird” zdobył nagrodę dla najlepszego filmu dyplomowego w Annecy w 2012 roku.

Daniel Sterlin-Altman, absolwent Uniwersytetu Filmowego Babelsberg Konrad Wolf, zdobył Kryształ za krótkometrażowy film dyplomowy „Carroptica” – animację poklatkową opowiadającą o antropomorfizowanych marchewkach, które w najbardziej dziwaczny sposób kierują się pożądaniem i samotnością. Ten jest przeznaczony wyłącznie dla osób dorosłych.

Warto przeczytać!  Wycieczka Kate Middleton Trooping the Color odbiła się na zdrowiu w czasie walki z rakiem: ekspert

Krótkometrażowy film Borisa Labbé „Glass House” zdobył nagrodę Off Limits Award. To wyróżnienie jest godne uwagi, ponieważ film powstał przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji, a Labbé wziął udział w okrągłym stole w Annecy na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w animacji. Na tegorocznym festiwalu wygwizdano kilka filmów, w których znalazły się dzieła sztuki wygenerowane przez sztuczną inteligencję, a przyznanie przez Annecy nagrody jednemu z prezentowanych filmów z pewnością wywoła zdziwienie.

W czwartkowy wieczór Annecy przyznała superproducentce animacji Bonnie Arnold („Jak wytresować smoka”, „Toy Story”) Złoty Bilet festiwalu podczas przyjęcia dla członków Akademii Sztuki i Nauki Filmowej.

Oprócz ujawnienia tegorocznych zwycięzców nagród Annecy ogłosiła, że ​​Węgry będą w przyszłym roku krajem honorowym.

Poniżej znajduje się pełna lista tegorocznych zdobywców nagród Annecy, łącznie z nagrodami specjalnymi, ogłoszonymi w piątkowy wieczór.

FILMY FABULARNE

Kryształ dla filmu fabularnego

„Pamiętnik ślimaka” (Adam Elliot, Australia)

Nagroda Jury

„Flow” (Gints Zilbalodis, Łotwa, Belgia, Francja)

Nagroda Publiczności

„Flow” (Gints Zilbalodis, Łotwa, Belgia, Francja)

Nagroda Fundacji Gan za dystrybucję

„Flow” (Gints Zilbalodis, Łotwa, Belgia, Francja)

Nagroda Paula Grimaulta

„Totto-Chan: Mała dziewczynka przy oknie” (Shinnosuke Yakuwa, Japonia)

CECHY CONTRECHAMPA

Grand Prix

„Sen sułtanki” (Isabel Herguera, Hiszpania, Niemcy)

Nagroda Jury

„Living Large” (Kristina Dufková, Czechy, Słowacja, Francja)

KRÓTKIE FILMY

Kryształ za film krótkometrażowy

„Percebes” ( Alexandra Ramires, Laura Gonçalves, Portugalia, Francja)

Nagroda Jury

„Samochód, który wrócił z morza” (Jadwiga Kowalska, Szwajcaria)

Nagroda Publiczności

„Hurikán” (Jan Saska, Czechy, Francja, Słowacja, Bośnia i Hercegowina)

Nagroda Off-Limits

„Szklany dom” (Boris Labbé, Francja)

Alexeïeff – Nagroda Parkera

„Piękni mężczyźni” (Nicolas Keppens, Belgia, Francja, Holandia)

Nagroda Jeana-Luca Xiberrasa dla pierwszego filmu

Warto przeczytać!  5 najlepszych momentów z koncertu charytatywnego Love Rising w Nashville

„[S]”(Mario Radev, Wielka Brytania)

NAGRODY telewizyjne

Kryształ dla produkcji telewizyjnej

„Drifting Guitar” (Sophie Roze, Francja, Szwajcaria)

Nagroda Jury dla serialu telewizyjnego

„Moje życie w Wersalu „Duch Wersalu”” (Clémence Madeleine-Perdrillat, Nathaniel H’limi, Francja, Luksemburg)

Nagroda Jury dla programu telewizyjnego

„Lola et le Piano à bruits” (Augusto Zanovello, Francja, Polska, Szwajcaria)

Nagroda Publiczności

„Drifting Guitar” (Sophie Roze, Francja, Szwajcaria)

FILMY ZAMÓWIONE

Kryształ za film zamówiony

„Pictoplazma” (Will Anderson, Wielka Brytania)

Nagroda Jury dla filmu zamówionego

„TED-Ed „Jak doszło do apartheidu w Afryce Południowej i jak to się ostatecznie skończyło?” (Aya Marzouk, USA, Republika Południowej Afryki, Egipt)

FILMY DYPLOMOWE

Kryształ dla filmu dyplomowego

„Carrotica” (Daniel Sterlin-Altman, Niemcy)

Nagroda Jury

„Pubert Jimbob” (Quirijn Dees, Belgia)

Nagroda Lotte Reiniger

„Maatitel” (Govinda Sao, Indie)

VR DZIAŁA

Cristal za najlepszą pracę VR

„Gargoyle Doyle” (Ethan Shaftel, USA, Austria, Argentyna)

NAGRODY SPECJALNE

Nagroda Miasta Annecy

„Sprzedawca mięsa” (Margherita GiustI, Włochy)

Nagroda telewizji francuskiej dla filmu krótkometrażowego

„Samochód, który wrócił z morza” (Jadwiga Kowalska, Szwajcaria)

Nagroda André Martina dla francuskiego filmu krótkometrażowego

„Motyl” (Florencja Miailhe, Francja)

Nagroda za najlepszą muzykę oryginalną do filmu krótkometrażowego

„Joko” (Aliksandr Jasiński, Polska, Niemcy, Czechy)

Nagroda za najlepszą muzykę oryginalną dla filmu fabularnego

„Flow” (Rihards Zalupe, Gints Zilbalodis, Łotwa, Belgia, Francja)

Nagroda Młodej Publiczności

„Hello Summer” (Martin Smatana, Veronika Zacharová, Słowacja, Czechy, Francja)

Nagroda Jury Młodzieżowego Canal+

„Noodles au Naturel” (Matteo Salanave Piazza, Francja)

Nagroda za połączenie festiwali

„Piękni mężczyźni” (Nicolas Keppens, Belgia, Francja, Holandia)

Festiwalowa nagroda Connexion VR

„Cesarz” (Marion Burger, Ilan Cohen, Francja, Niemcy)


Źródło