Okręt podwodny KSS-III wyznacza kurs na Morze Bałtyckie
![Okręt podwodny KSS-III wyznacza kurs na Morze Bałtyckie](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/fot1-770x470.jpg)
21 maja w Gdańskim Centrum Technologicznym firma Hanwha Ocean zorganizowała Dzień Przemysłu. Spotkanie umożliwiło firmie z Republiki Korei zaprezentowanie swoich osiągnięć i wizji współpracy z polskimi firmami w celu stworzenia lokalnej sieci kooperacji w programie łodzi podwodnej Orka.
Spotkanie rozpoczęło się przemówieniem wiceprezesa Hanwha Ocean, wiceadmirała emerytowanego Steve’a SK Jeonga:
„Dzisiejsze wydarzenie wyznacza początek długotrwałego partnerstwa, które chcemy nawiązać. Bazując na tym zaangażowaniu, planujemy pogłębiać współpracę z naszymi polskimi partnerami poprzez liczne podobne wydarzenia”
„Jest to także znaczący krok w kierunku wzmocnienia współpracy morskiej Polski i Korei, ponieważ podkreśla potencjał przyszłej współpracy, transferu technologii i rozwoju polskiego potencjału obrony morskiej.„
KSS-III dla Marynarki Wojennej RP
![KSS-III „wypływa” na Bałtyk](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/Okret-podwodny-KSS-III-wyznacza-kurs-na-Morze-Baltyckie.png)
KSS-III był pierwszym okrętem podwodnym zaprojektowanym i zbudowanym niezależnie w Republice Korei. Po wynurzeniu KSS-III wypiera 3300 ton i ma wymiary 83,3 × 9,6 × 7,62 m. Jest wyposażony w system AIP (Air Independent Propulsion) wykorzystujący ogniwa paliwowe. Prędkość pod wodą wynosi 20 węzłów. KSS-III jest uzbrojony w sześć wyrzutni kal. 533,4 mm do ciężkich torped, rakiet przeciwokrętowych, rakiet manewrujących i min dennych. Dodatkowo – jako pierwszy „zachodni” konwencjonalny okręt podwodny – klasa ta otrzymała wersję montowany na kadłubie wyrzutnie pionowe dla SLBM (pocisków balistycznych wystrzeliwanych z okrętów podwodnych) z konwencjonalnymi głowicami bojowymi.
The Flota Korei Południowej ma już trzy KSS-III Partia okrętów podwodnych klasy I. Produkcja czwartej jednostki również pierwszy z KSS-III partii II, jest obecnie w budowie w stoczni Hanwha Ocean w Okpo. To właśnie ten wariant Hanwha Ocean oferuje Marynarce Wojennej RP.
Okręty podwodne klasy KSS-III Batch II mają wyporność powierzchniową zwiększoną do około 3600 ton i długość do 89 metrów. Dodano cztery wyrzutnie pionowe (w sumie 10 VLS), a także zastosowano więcej systemów produkcji krajowej i akumulatorów litowo-jonowych. Zastosowanie akumulatorów AIP i litowo-jonowych oznacza, że statek może pozostać pod wodą nawet przez trzy tygodnie. KSS-III może skutecznie działać zarówno w przybrzeżnych płytkich wodach Morza Zachodniego (płytszych niż Morze Bałtyckie), jak i w głębszych środowiskach oceanicznych Morza Wschodniego (Morze Japońskie) wokół Półwyspu Koreańskiego.
KSS-III Batch II charakteryzuje się wysokim stopniem automatyzacji i 33-osobową załogą, chociaż istnieje możliwość zaokrętowania do 55 osób. Ponadto okręt podwodny jest wyposażony w zintegrowany system sonarowy z ośmioma antenami, system zarządzania walką Hanwha Systems Naval Shield Baseline 2.2 o otwartej architekturze i możliwością dostosowania do wymagań eksportowych oraz taktyczne łącze danych Link-K współpracujące z systemami sojuszniczymi.
MRO i ToT podstawą niepodległości Polski w cyklu życia Orki
![KSS-III „wypływa” na Bałtyk](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/Okret-podwodny-KSS-III-wyznacza-kurs-na-Morze-Baltyckie.jpg)
Hanwha Ocean nie oferuje transferu produkcji łodzi podwodnych do Polski. Oznaczałoby to długotrwałe przygotowanie lokalnej stoczni, związane z tym ogromne nakłady finansowe i wydłużenie w czasie całego projektu. Z kolei południowokoreańska firma, realizując zapotrzebowanie Marynarki Wojennej RP na samodzielne utrzymanie okrętów podwodnych w służbie, zaproponowała rozwiązania, które to umożliwiają.
Podczas Dnia Przemysłu padła także ważna deklaracja: „Jeśli okręt podwodny Hanwha Ocean zostanie wybrany przez Ministerstwo Obrony Narodowej, jesteśmy w stanie dostarczyć go Marynarce Wojennej RP w ciągu sześciu lat od przyznania kontraktu, w oparciu o unikalną koreańską technologię budowy statków i umiejętności skutecznego zarządzania projektami,powiedział Jaemin Kim, kierownik projektu Orka w Hanwha Ocean. Kolejne jednostki miały być gotowe w odstępach półtorarocznych.
Hanwha Ocean proponuje dla koreańskiej marynarki wojennej najnowszy okręt podwodny KSS-III, który został zaprojektowany i zbudowany przez Hanwha Ocean. Ponadto oferuje również kompleksowe szkolenie załóg Marynarki Wojennej RP we współpracy z Marynarką Wojenną Korei i zgodnie z planami Marynarki Wojennej RP dotyczącymi konserwacji i napraw przyszłych okrętów podwodnych w kraju, Hanwha Ocean jest skłonna zaoferować kompleksowe plany ToT, aby pomóc Polski przemysł w przyszłości samodzielnie będzie prowadził działalność MRO. Transfer ten obejmuje podstawowe technologie konserwacji, licencje i własność intelektualną dotyczącą produkcji wyposażenia pokładowego łodzi podwodnych i części naprawczych– powiedział admirał Jeong.
Zanim Polska otrzyma swój pierwszy okręt podwodny, co najmniej sześć jednostek KSS-III będzie działać w koreańskiej marynarce wojennej. Zapewnia to dzielenie się częściami zamiennymi, dokumentacją techniczną, zarządzanie starzeniem się i przyszłe modernizacje przez cały okres eksploatacji łodzi podwodnej, a wszystko to zsynchronizowane z okrętami podwodnymi koreańskiej marynarki wojennej.
![KSS-III „wypływa” na Bałtyk](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/1718380471_729_Okret-podwodny-KSS-III-wyznacza-kurs-na-Morze-Baltyckie.jpg)
Podczas Dnia Przemysłu Hawha Ocean przedstawiła swoją wizję współpracy przemysłowej z Polską. Opiera się na czterech filarach:
– Kompleksowe ToT: Hanwha Ocean zapewni kompleksowy transfer technologii (ToT), aby wesprzeć polski przemysł w samodzielnym przeprowadzaniu konserwacji, napraw i remontów (MRO) swoich przyszłych okrętów podwodnych w Polsce. Niniejsze ToT nie tylko przeniesie niezbędne technologie konserwacji, umożliwiając lokalnym firmom niezależne przeprowadzanie MRO łodzi podwodnych, ale także obejmie licencje lub własność intelektualną na produkcję wyposażenia pokładowego łodzi podwodnych i części naprawczych.
– Centrum Wsparcia MRO w Polsce: Hanwha Ocean utworzy w Polsce Centrum Wsparcia MRO. Tutaj nasi eksperci techniczni zapewnią kluczowe wsparcie na miejscu oraz podzielą się rozległą wiedzą i know-how bezpośrednio z klientami, wzmacniając powiązanie między Polską a Koreą. Wsparcie tego centrum będzie miało kluczowe znaczenie w utrzymaniu i serwisowaniu okrętów podwodnych, zapewniając utrzymanie wysokiej dyspozycyjności i niezawodności polskich okrętów podwodnych.
– Współpraca badawczo-rozwojowa z uczelniami i jednostkami badawczymi: Hanwha Ocean planuje współpracę z polskimi uczelniami, w tym Akademią Marynarki Wojennej i instytucjami badawczymi, w celu wspólnego opracowywania okrętów i systemów wojennych dostosowanych do polskiego kontekstu. Wewnętrzny Instytut Badań i Rozwoju Hanwha Ocean, zatrudniający ponad 300 badaczy, jest dobrze przygotowany do wniesienia wkładu w tę współpracę, obejmującą tematy od podstawowych projektów statków po zaawansowane, przyjazne dla środowiska systemy energetyczne i rozwiązania cyfrowe dla inteligentnych statków. Partnerstwo będzie sprzyjać tworzeniu dostosowanych do indywidualnych potrzeb, najnowocześniejszych rozwiązań, odpowiadających unikalnym wymaganiom Polski i przyczyniających się do postępu technologicznego kraju.
– Dalsza współpraca w innych biznesach: Hanwha Ocean, posiadająca rozległą wiedzę z zakresu okrętów wojennych, statków handlowych i zakładów offshore, zamierza zacieśnić współpracę z polskimi stoczniami. To strategiczne partnerstwo ma na celu ożywienie polskiego przemysłu stoczniowego, utworzenie miejsc pracy i utworzenie solidnego ekosystemu przemysłu stoczniowego. Co więcej, zaangażowanie Hanwha w sektory takie jak obronność i energia odnawialna otwiera możliwości dalszej współpracy, która może zwiększyć potencjał Polski w kluczowych sektorach, wzbogacając w ten sposób jej ramy przemysłowe i technologiczne.