Biznes

Ola Electric, spółka zobowiązana do IPO, obniża wycenę do 4 miliardów dolarów

  • 29 lipca, 2024
  • 4 min read
Ola Electric, spółka zobowiązana do IPO, obniża wycenę do 4 miliardów dolarów


Bombaj: Publiczna oferta Ola Electric zostanie otwarta na zapisy w piątek, a przedział cenowy wyniesie 72-76 za akcję, co wycenia spółkę na 4 miliardy dolarów ( 33 522 crore) na górnym pułapie, co oznacza znaczną zniżkę w stosunku do 5,4 miliarda dolarów, jakie spółka uzyskała w ostatniej rundzie prywatnego finansowania we wrześniu.

Bombaj: Publiczna oferta Ola Electric zostanie otwarta na zapisy w piątek, a przedział cenowy wyniesie 72-76 za akcję, co wycenia spółkę na 4 miliardy dolarów ( 33 522 crore) na górnym pułapie, co oznacza znaczną zniżkę w stosunku do 5,4 miliarda dolarów, jakie spółka uzyskała w ostatniej rundzie prywatnego finansowania we wrześniu.

Firma kierowana przez Bhavisha Aggarwala zamierza pozyskać środki 6146 crore, sprzedając inwestorom historię wzrostu pojazdów elektrycznych (EV) opartą na ekosystemie, z inwestycjami w produkcję ogniw i komponentów. Z tego 5500 crore zostanie zebrane poprzez emisję nowego kapitału własnego, podczas gdy około 646 crore zostanie sprzedane w drodze oferty sprzedaży złożonej przez obecnych akcjonariuszy.

Firma kierowana przez Bhavisha Aggarwala zamierza pozyskać środki 6146 crore, sprzedając inwestorom historię wzrostu pojazdów elektrycznych (EV) opartą na ekosystemie, z inwestycjami w produkcję ogniw i komponentów. Z tego 5500 crore zostanie zebrane poprzez emisję nowego kapitału własnego, podczas gdy około 646 crore zostanie sprzedane w drodze oferty sprzedaży złożonej przez obecnych akcjonariuszy.

Warto przeczytać!  Jak Putin ograł Niemców w wyścigu po boliwijski lit do aut elektrycznych

Firma jest liderem rynku w segmencie elektrycznych jednośladów w Indiach, mając 35% udziałów w rynku w roku obrotowym 2024, sprzedając nieco poniżej 330 000 sztuk. Jej przychody w roku obrotowym 2024 wzrosły o 90% w porównaniu z rokiem poprzednim, 5,010 crore.

Jednakże wzrostowi przychodów towarzyszył wzrost strat, które w ujęciu rok do roku wzrosły o 8%, 1,584 crore w roku fiskalnym 2024.

Aggarwal twierdzi, że wzrost sprzedaży pomoże firmie osiągnąć lepszą wydajność skali, zmniejszając straty. Marże strat firmy zmniejszyły się już z -43% w FY23 do -20% w FY24.

Eksperci odkryli, że Ola Electric Wycena na poziomie 33 522 crore jest uzasadniona, biorąc pod uwagę liczbę pojazdów, jakie firma mogłaby sprzedać w ciągu najbliższych pięciu lat, a także ogólną elektryfikację rynku motoryzacyjnego.

„Jest w uczciwej cenie. Ale to również oznacza, że ​​nie ma dużego potencjału wzrostu” — powiedział analityk śledzący przemysł motoryzacyjny. Odmówił podania nazwiska.

„Nasza filozofia dla tej firmy była bardzo skoncentrowana na długim terminie. I dlatego, gdy ustalaliśmy cenę, naszym celem było upewnienie się, że zostawiamy inwestorom wystarczająco dużo pieniędzy na stole” – powiedział Mennica w poniedziałek.

We wrześniu 2023 r. singapurska firma Temasek stanęła na czele rundy finansowania o wartości 140 mln USD w Ola Electric, co wyceniło firmę na 5,4 mld USD, Mennica poinformowano wcześniej.

Obniżka wyceny firmy pokrywa się z publicznym przyznaniem przez Aggarwala, że ​​samochód elektryczny zaprezentowany w sierpniu 2022 r. nie był częścią obecnych planów Ola Electric. Firma zaprezentowała wirtualny rendering samochodu elektrycznego 15 sierpnia 2022 r., który „miał pojawić się w 2024 r.”

„Nigdy oficjalnie nie podaliśmy żadnego harmonogramu dotyczącego naszego samochodu, poza faktem, że dwa lata temu zaprezentowaliśmy nasz aspirujący produkt” — powiedział Aggarwal, kwestionując harmonogram podany w filmie, który jest nadal dostępny na kanale Ola Electric w serwisie YouTube.

Podobnie, 15 sierpnia 2023 r., prezentując prototypy swoich motocykli, firma podała harmonogram „koniec 2024 r.” dla produktów. Aggarwal twierdził, że firma przestrzega tego harmonogramu. Zasugerował, że nowe ogłoszenia zostaną ogłoszone 15 sierpnia tego roku, zgodnie z coroczną tradycją firmy, ale nie wyjaśnił tego dalej.

„Jeśli chodzi o rower, kiedy ogłosiliśmy to w zeszłym roku, podaliśmy harmonogram „koniec 2024 roku”. W naszym DRHP również jest to „koniec 2024 roku” i to jest również dzisiejszy harmonogram. Więc znowu, nie mogę być bardziej konkretny. Ale ogólnie rzecz biorąc, jesteśmy w tym przedziale czasowym”, powiedział Aggarwal.

Jednakże w swoim mylącym prospekcie emisyjnym firma Ola Electric podała, że ​​dostawy motocykli rozpoczną się w pierwszej połowie roku obrotowego 2026.

Złap wszystkie wiadomości budżetowe, wiadomości biznesowe, wiadomości korporacyjne, najnowsze wydarzenia i najnowsze aktualizacje wiadomości na Live Mint. Pobierz aplikację Mint News, aby otrzymywać codzienne aktualizacje rynkowe.


Źródło