ONZ mówi, że zespół ratowniczy ma rozpocząć wysysanie ropy z rdzewiejącego tankowca zacumowanego u wybrzeży Jemenu
![ONZ mówi, że zespół ratowniczy ma rozpocząć wysysanie ropy z rdzewiejącego tankowca zacumowanego u wybrzeży Jemenu](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/07/88bd62e582484db7a4eb33b4d6370c54-770x470.jpeg)
CAIRO (AP) – międzynarodowy zespół ma rozpocząć w tym tygodniu wysysanie ropy z kadłuba zniszczonego tankowca zacumowanego u wybrzeży rozdartego wojną Jemenu, powiedział w niedzielę urzędnik ONZ. Będzie to pierwszy konkretny krok w wieloletniej operacji mającej na celu zapobieganie ogromny wyciek ropy w Morzu Czerwonym.
Ponad 1,1 miliona baryłek ropy przechowywanej w tankowcu, znanym jako SOF Safer, zostanie przetransportowanych do kolejny statek zakupiony przez ONZ jako zamiennik rdzewiejącej cysterny magazynowej, powiedział Achim Steiner, administrator programu rozwojowego ONZ.
„Osiągnęliśmy krytyczny etap tej operacji ratowniczej” – powiedział Steiner The Associated Press kilka godzin po tym, jak zespołowi ratowniczemu udało się w sobotę zacumować statek zastępczy obok tankowca Safer na Morzu Czerwonym. „To w pewnym sensie oznacza zakończenie trwającej miesiąc fazy przygotowawczej”.
![To jest mapa lokalizacyjna dla Jemenu ze stolicą, Saną. (Zdjęcie AP)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/07/ONZ-mowi-ze-zespol-ratowniczy-ma-rozpoczac-wysysanie-ropy-z.com/d9/9d/28d77039308fce83af804e02c15e/eca2c22a7773401ea4cfa6444e52eaf0.jpeg)
Jemeńska policja poinformowała, że aresztowała dwóch podejrzanych o zabójstwo wysokiego rangą urzędnika Światowego Programu Żywnościowego poprzedniego dnia.
![To jest mapa lokalizacyjna dla Jemenu ze stolicą, Saną. (Zdjęcie AP)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/07/ONZ-mowi-ze-zespol-ratowniczy-ma-rozpoczac-wysysanie-ropy-z.com/d9/9d/28d77039308fce83af804e02c15e/eca2c22a7773401ea4cfa6444e52eaf0.jpeg)
Pracownik organizacji humanitarnej Światowego Programu Żywnościowego został śmiertelnie postrzelony w ataku w Jemenie. W oświadczeniu program powiedział, że pracownik, Jordańczyk, został zastrzelony w piątek przez bandytów niedługo po tym, jak przybył do kraju, aby objąć stanowisko szefa biura w mieście Taiz.
![To jest mapa lokalizacyjna dla Jemenu ze stolicą, Saną. (Zdjęcie AP)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/07/ONZ-mowi-ze-zespol-ratowniczy-ma-rozpoczac-wysysanie-ropy-z.com/d9/9d/28d77039308fce83af804e02c15e/eca2c22a7773401ea4cfa6444e52eaf0.jpeg)
Wysłannik ONZ mówi, że sporadyczne starcia zbrojne między jemeńskimi rebeliantami Houthi a siłami rządowymi utrudniają wysiłki pokojowe, a rywale walczą teraz także o dochody z portów, handlu, bankowości i zasobów naturalnych.
![To jest mapa lokalizacyjna dla Jemenu ze stolicą, Saną. (Zdjęcie AP)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/07/ONZ-mowi-ze-zespol-ratowniczy-ma-rozpoczac-wysysanie-ropy-z.jpeg)
Walczące strony Jemenu wymieniły 64 ciała poległych, co jest ostatnim wysiłkiem pojednania w trwającym od lat konflikcie w tym kraju.
Rdzewiejący tankowiec to japoński statek zbudowany w latach 70. i sprzedany rządowi Jemenu w latach 80. w celu przechowywania do 3 milionów baryłek ropy eksportowej wypompowanej z pól w Marib, prowincji we wschodnim Jemenie. Statek ma 360 metrów długości i 34 zbiorniki.
Tankowiec jest zacumowany 6 kilometrów (3,7 mil) od zachodnich portów Jemenu nad Morzem Czerwonym, Hodeida i Ras Issa, strategicznego obszaru kontrolowanego przez wspieranych przez Iran rebeliantów Huti, którzy toczą wojnę z uznanym na arenie międzynarodowej rządem.
Wojna w Jemenie rozpoczęła się w 2014 r., kiedy Huti zajęli stolicę, Sanę i znaczną część północy kraju, zmuszając rząd do ucieczki na południe, a następnie do Arabii Saudyjskiej. W następnym roku koalicja kierowana przez Arabię Saudyjską przystąpiła do wojny, aby walczyć z Huti i spróbować przywrócić do władzy uznany na arenie międzynarodowej rząd.
Statek nie był konserwowany przez osiem lat, a jego integralność strukturalna jest zagrożona, co stwarza ryzyko rozbicia lub wybuchu. Woda morska przedostała się do komory silnikowej tankowca, powodując uszkodzenia rur i zwiększając ryzyko zatonięcia, wg dokumentów wewnętrznych uzyskanych przez AP w czerwcu 2020 r.
Od lat ONZ i inne rządy, a także organizacje ekologiczne ostrzegają, że poważny wyciek ropy – lub eksplozja – może zakłócić globalną żeglugę handlową na ważnych trasach Bab el-Mandeb i Kanału Sueskiego, powodując niewypowiedziane szkody dla światowej gospodarki. Według ONZ tankowiec przewozi cztery razy więcej niż ropa, która rozlała się podczas katastrofy Exxon Valdez u wybrzeży Alaski w 1989 roku, jednej z najgorszych katastrof ekologicznych na świecie.
ONZ od lat prowadzi kampanię w celu zebrania funduszy na operację ratunkową, która kosztowała 143 miliony dolarów, w tym zakup nowego statku magazynowego w celu zastąpienia rdzewiejącego tankowca, powiedział Steiner z UNDP.
„To niezwykle złożona operacja, w której przede wszystkim kluczowa była dyplomacja, następnie zdolność logistyczna do zorganizowania takiej operacji i wreszcie możliwość bycia na miejscu z wieloma statkami i wprowadzenia warunków, ale także środków łagodzących, planów awaryjnych, planów bezpieczeństwa” – powiedział Steiner.
Finansowanie było głównym wyzwaniem dla ONZ, która skorzystała z finansowania społecznościowego, aby wypełnić lukę. Ale operacja nadal potrzebuje około 20 milionów dolarów, aby zakończyć, powiedział Steiner. Skrytykował przemysł naftowy i gazowy za to, że nie zwiększył swoich wkładów.
„Czasami można się zastanawiać, wiesz, czy to naprawdę zależy od klasy szkolnej dzieci w Maryland, aby przyczynić się do naszego finansowania społecznościowego” – powiedział.
Statek zastępczy, teraz nazwany Jemen, dotarł do wybrzeży Jemenu na początku tego miesiąca, a zespołowi ratowniczemu udało się bezpiecznie zacumować go obok Safer, aby rozpocząć transfer ropy ze statku na statek pośród bezprecedensowych środków, w tym małej flotylli statków technicznych i zaopatrzeniowych, aby uniknąć pomyłek podczas operacji.
„Wielu myślało, że to się nigdy nie wydarzy” – powiedział AP administrator UNDP z Nowego Jorku, dodając, że zespół ratowniczy ma do pięciu tygodni na ukończenie całej operacji.
Powiedział, że po przeniesieniu ropy statek zastępczy zostanie podłączony do podmorskiego rurociągu, który dostarcza ropę z pól.
„Myślę, że zaczniemy łatwiej oddychać, gdy zobaczymy pustego Safera odholowywanego” na złomowisko w celu recyklingu, powiedział.