Opinia: Aplikacja, która zjadła internet
![Opinia: Aplikacja, która zjadła internet](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/03/TiKTok-for-web-1024x638-770x470.jpg)
Okrzyknięty „aplikacją, która zjadła internet”, TikTok szybko stał się najpopularniejszą aplikacją na świecie, bezproblemowo wkraczając w nową erę natychmiastowej gratyfikacji. W 2021 roku znalazł się na szczycie Google jako najczęściej odwiedzana strona internetowa – pokonując również YouTube, Facebook i Netflix. Phoebe Fraser z FoodBev dowiaduje się, jak platforma wpłynęła na branżę F&B.
Wprowadzony na rynek w 2016 roku – i znany w Chinach jako Douyin – TikTok to platforma do hostingu krótkich filmów należąca do chińskiej firmy ByteDance. Używana w ponad 150 krajach, z ponad 1,5 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, aplikacja wywarła ogromny wpływ na firmy na całym świecie.
W przypadku marek żywności i napojów TikTok przedstawia nowe sposoby dotarcia do nowych i obecnych konsumentów. Inspiruje innowacyjne metody prezentacji, pakowania i konsumpcji produktów oraz oferuje nowatorską platformę do promowania wartości i historii marki.
Na przykład FoodTok – apetyczny podgatunek TikTok – dał początek niektórym z najgłośniejszych trendów kulinarnych i przepisów kulinarnych w mediach społecznościowych w ciągu ostatnich kilku lat. Firmy, które chcą wykorzystać nowe ruchy F&B, dobrze zrobią, przeszukując tę kwitnącą aplikację w poszukiwaniu najnowszych.
Tiktok: Influencer
W ostatnich latach branża pakowanych towarów konsumpcyjnych odnotowała zmianę w kierunku zwiększonej fragmentacji, natychmiastowej gratyfikacji i zmniejszenia lojalności, co wpływa na odkrywanie i sprzedaż produktów. Według TikTok „83% użytkowników zwraca się do [the app] do recenzji produktów; TikTok stoi na czele tej zmiany odkrywczej”.
Co więcej, przepisy kulinarne lub produkty, które stają się wirusowe na TikTok, przekładają się na zakupy – pomyśl Biszkopt Lotosu, na przykład, który stał się wirusowym składnikiem wszelkiego rodzaju przepisów, od serników i naleśników po bezy i musy. Dziś hashtag Biscoff w aplikacji ma ponad miliard wyświetleń.
Globalny dyrektor marki Lotus Biscoff, Kathleen Buyst, powiedziała, że ze względu na trend domowych wypieków podczas kwarantanny, konsumenci „chwycili” ich produkty: więcej ludzi. Fajne jest to, że dzięki kanałom takim jak TikTok młodsze pokolenie również poznaje nasz produkt”.
Innym wspaniałym przykładem jest Małe księżyce – która przyjęła trend „Wschód spotyka się z Zachodem” dzięki kulkom z ciasta na bazie ryżu (mochi) wypełnionym lodami. Marka jest obecnie jednym z najbardziej poszukiwanych mrożonych smakołyków w Wielkiej Brytanii, zajmując pierwsze miejsce w hashtagach TikTok 2021 dzięki ukierunkowanej i ustrukturyzowanej kampanii marketingowej.
Treść Little Moons zachęcała obserwujących do przyłączenia się do tego doświadczenia, kierując konsumentów, jak cieszyć się kulkami lodów i dodając zabawny slogan „ugryź, zgniot, rozciągnij, pokochaj”. Ta propagacja organicznych treści generowanych przez użytkowników, gdy konsumenci zaczęli tworzyć własne filmy, bawiąc się produktami, zwiększała zasięg i ekspozycję.
Platforma gastronomiczna
Wpływ TikToka nie kończy się na sprzedaży detalicznej. Mistrzostwo aplikacji dominuje również w sukcesie marketingowym we wszystkich sektorach branży gastronomicznej.
Badanie przeprowadzone w 2021 roku przez MGH Advertising wykazało, że 36% użytkowników TikTok odwiedziło lub zamówiło jedzenie w restauracji po obejrzeniu go na platformie. Ponadto badanie wykazało, że 65% twórców treści TikTok odwiedziło lub zamówiło jedzenie w restauracji po obejrzeniu filmów opublikowanych na TikTok przez innych influencerów/firmy spożywcze.
Ryan Goff, EVP, dyrektor ds. marketingu w mediach społecznościowych w MGH, powiedział: „Rosnąca popularność i liczba użytkowników – w połączeniu z bezpośrednimi opiniami użytkowników – pokazuje siłę TikTok i powinna zachęcić właścicieli restauracji do dodania tej platformy do swojej mieszanki marketingowej”.
Przepis na wzrost
Dzięki TikTok głód nowych treści związanych z F&B jest większy niż kiedykolwiek wcześniej. Przepis może zmienić się z rodzinnej tajemnicy w światową sensację praktycznie z dnia na dzień, a te wirusowe przepisy mają moc wpływania na trendy zakupowe na całym świecie.
Na początku 2021 r. zapiekany makaron feta – stosunkowo proste danie, w którym blok fety dodaje się do mieszanki makaronu i pomidorów – stał się popularny na TikTok w USA. Efekt? Rzekome niedobory fety w niektórych częściach kraju. Według amerykańskiej firmy detalicznej Instacart, „efekt fety” spowodował, że sprzedaż najlepszych składników z receptury makaronu wzrosła o 106% w porównaniu z tygodniem poprzednim. Nie tylko to, ale też całkiem nieźle smakuje!
Niedawno przepisy na smakowe deski maślane, negroni spagliatos, biscoff tiramisu i miski ryżowe z łososiem gwałtownie się rozwinęły, aw rezultacie wzrosła konsumpcja i popyt na ich składniki.
Oczywiste jest, że TikTok może działać jako nieocenione źródło informacji w branży spożywczej, od zwiększania globalnego zasięgu marki, przez przedstawianie produktów nowym odbiorcom, po potwierdzanie reputacji dzięki opiniom konsumentów.