Biznes

Opłata za użytkowanie lotniska Thiruvananthapuram w Adani wzrosła o 50% od 1 lipca

  • 25 czerwca, 2024
  • 5 min read
Opłata za użytkowanie lotniska Thiruvananthapuram w Adani wzrosła o 50% od 1 lipca


Loty z kontrolowanego przez Adani lotniska Thiruvananthapuram staną się droższe od 1 lipca, ponieważ opłata za rozwój użytkownika (UDF) pobierana od pasażerów w ramach biletów lotniczych wzrośnie o 50% z 506 funtów do 770 funtów dla osób podróżujących w kraju przez rok i podnoszona w każdym kolejnym roku. Opłaty za lądowanie dla samolotów zostały trzykrotnie podniesione przez Urząd Regulacji Gospodarczej Portów Lotniczych (AERA).

Zmienione opłaty stanowią część zarządzenia taryfowego wydanego przez AERA w dniu 21 czerwca na okres pięciu lat od 1 kwietnia 2022 r. do 31 marca 2027 r. i będą obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Jest to pierwsza zmiana dla lotniska od czasu jego prywatyzacji. Thiruvananthapuram Kerala International Airport Ltd (TKIAL) jest własnością Adani Airport Holdings Limited (AAHL), zarejestrowanej w 2019 roku jako spółka zależna w 100% Adani Enterprises Limited, która kontroluje osiem lotnisk. Organ ustala taryfę dla portu lotniczego lub grupy portów lotniczych o przepływie pasażerów wynoszącym co najmniej 35 lakh rocznie co pięć lat po uwzględnieniu inwestycji i wydatków poniesionych przez operatora portu lotniczego, a okres ustalania taryfy jest różny w zależności od lotniska.

Warto przeczytać!  Finansowanie i przejęcia indyjskich startupów w tym tygodniu [22-27 Apr]

W swoim postanowieniu AERA stwierdziła, że ​​obowiązująca stawka UDF za wsiadanie na pokład pasażerów krajowych od 1 lipca 2024 r. do 31 marca 2025 r. będzie wynosić 770 funtów i 330 funtów za pasażerów wysiadających. Od 1 kwietnia 2025 r. do 31 marca 2026 r. podróżujący krajowi na lotach odlatujących z lotniska będą musieli zapłacić 840 funtów, a lądujący na lotnisku – 360 funtów. W kolejnym roku finansowym opłata dla podróżujących w kraju zostanie podniesiona odpowiednio do 910 funtów i 390 funtów. Pasażerowie zagraniczni będą musieli płacić co roku dwukrotność stawki pobieranej od podróżnych krajowych.

Opłaty za lądowanie samolotów zostały podniesione trzykrotnie w pierwszym roku z ₹309 do ₹890 za tonę metryczną (MT) masy samolotu. Wzrosną one 4,6-krotnie i 5,5-krotnie w kolejnych latach finansowych, z opłatą w wysokości ₹1400 za MT i ₹1650 za MT. Opłaty za parkowanie również zostały zrewidowane w górę.

Organ regulacyjny odrzucił prognozę lotniska dotyczącą przychodów pozalotniczych, takich jak przychody z żywności i napojów oraz sprzedaż detaliczna, które służą do dofinansowywania kosztów pasażerów, i podniósł je czterokrotnie do 392 rupii indyjskich, w porównaniu ze 102 rupii indyjskich proponowanymi przez lotnisko.

Warto przeczytać!  WhatsApp kończy serię tanich OTP globalnych firm

W dokumencie konsultacyjnym z lutego AERA stwierdziła, że ​​podczas gdy normą na lotniskach partnerstwa publiczno-prywatnego, takich jak Delhi, Mumbai, Bengaluru, Hyderabad i Cochin, było uzyskanie przychodów pozalotniczych na poziomie 50% całkowitych kosztów operacyjnych i zarządzania, szacunki TKIAL wynoszące 102 crore ₹ na dochody pozalotnicze przy wydatkach O&M wynoszących 1752 crore ₹ były znikome lub stanowiły zaledwie 12% normy. Stwierdzono, że jest to sprzeczne z interesem użytkowników lotniska, ponieważ 30% przychodów pozalotniczych jest wykorzystywane do subsydiowania krzyżowego wydatków lotniczych. Stwierdzono, że kwota 102 crore ₹ stanowiła jedną trzecią tego, co Airports Authority of India (AAI) zarobił jako dochód pozalotniczy przed prywatyzacją i pomimo wpływu pandemii Covid-19 w latach 2016–2021.

W swoim czerwcowym postanowieniu AERA zwróciła się również do TKIAL w związku z przyznaniem głównego koncesjonariusza swojej własnej spółce holdingowej Adani Airport Holding Limited na usługi gastronomiczne i detaliczne oraz stwierdziła, że ​​„nie ma bezpośredniego doświadczenia w świadczeniu takich usług i być może będzie zmuszona angażować innych doświadczonych operatorów do świadczenia różnych usług”, dodając, że podróżującym samolotem nie przyznano żadnej korzyści w drodze subsydiowania skrośnego. Wcześniej zauważył, że głównego koncesjonariusza wybrano na podstawie wygórowanych kryteriów ofertowych, aby wykluczyć konkurencję, takich jak wysoki roczny obrót w wysokości 750 crore funtów.

Warto przeczytać!  Masz funty (GBP), dolary (USD), euro (EUR), franki (CHF)? Te informacje będą kluczowe dla polskiego złotego (PLN)! Będzie się działo na rynku FOREX!

W swoim postanowieniu AERA przestrzegła, że ​​należy minimalizować transakcje z podmiotami powiązanymi, aby „utrzymać ducha partnerstwa publiczno-prywatnego w rozwoju infrastruktury lotniskowej”, a podmiot powiązany powinien posiadać wcześniejsze doświadczenie w świadczeniu podobnych usług.

W swojej obronie operator portu lotniczego poinformował organ regulacyjny, że opracował politykę zamówień publicznych mającą na celu uniknięcie subiektywizmu i poprawę przejrzystości w procesie decyzyjnym oraz przestrzeganie procesu dotyczącego zamówień na towary i usługi zgodnie z wymogami umowy koncesyjnej podpisanej z AAI.

To jest artykuł Premium dostępny wyłącznie dla naszych subskrybentów. Aby czytać ponad 250 takich artykułów premium każdego miesiąca

Wyczerpałeś limit bezpłatnych artykułów. Prosimy o wsparcie dobrego dziennikarstwa.

Wyczerpałeś limit bezpłatnych artykułów. Prosimy o wsparcie dobrego dziennikarstwa.

To jest Twój ostatni darmowy artykuł.


Źródło