Biznes

Organ regulacyjny odrzuca prognozy przychodów na kontrolowanym przez Adani lotnisku Thiruvananthapuram

  • 19 marca, 2024
  • 6 min read
Organ regulacyjny odrzuca prognozy przychodów na kontrolowanym przez Adani lotnisku Thiruvananthapuram


Według krajowego portu lotniczego prognozy przychodów z usług pozalotniczych, takich jak sprzedaż żywności i napojów, wykorzystywanych do subsydiowania kosztów pobieranych od linii lotniczych i pasażerów, kontrolowanego przez Adani lotniska Thiruvananthapuram, to zaledwie „maleńkie” 12% normy regulator taryfowy. Tak naprawdę to zaledwie jedna trzecia tego, co lotnisko zarabiało przed prywatyzacją.

Urząd Regulacji Gospodarczej Portów Lotniczych (AERA) zalecił czterokrotne zwiększenie prognozowanych dochodów, z 103 crore funtów zaproponowanych przez lotnisko do 395 crore funtów, w ciągu pięciu lat. Zarządzane przez Adani lotnisko odrzuciło prognozę AERA jako „hipotetyczny dochód”.

Niski udział w przychodach

AERA kwestionuje również sposób, w jaki udzielono głównego kontraktu na usługi pozalotnicze spółce zależnej grupy Adani, stosując restrykcyjne kryteria przetargowe i „niski udział w przychodach wynoszący 10%”.

Struktura ta doprowadziła do tego, że operator portu lotniczego ograniczył obowiązkowe 30% przychodów z działalności niezwiązanej z lotnictwem – które należy zwrócić w celu subsydiowania krzyżowego kosztów ponoszonych przez linie lotnicze i pasażerów – do 30% z zaledwie 10% dzielonych przychodów, tj. zaledwie 3% całości. AERA twierdzi, że takie rozwiązanie będzie miało wpływ na użytkowników lotnisk. Światowy organ linii lotniczych, Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych, również stwierdził, że ta formuła jest „nieuzasadniona”.

Rewizja taryf

Uwagi te przedstawiono w dokumencie konsultacyjnym przedstawionym przez AERA w dniu 12 lutego w celu ustalenia zmienionej taryfy na pięcioletni okres kontrolny, od kwietnia 2022 r. do marca 2027 r. Zaproszono różne zainteresowane strony, takie jak linie lotnicze, porty lotnicze i agencje obsługi naziemnej , do przedstawienia uwag do 15 marca, po czym wyda zarządzenie taryfowe.

Warto przeczytać!  Widziałem Volvo dla ludu. Bardzo ekologiczny EX30 może być rewolucją

Thiruvananthapuram Kerala International Airport Ltd (TKIAL) jest spółką zależną będącą w całości własnością Adani Enterprises Ltd, która podpisała umowę koncesyjną z władzami portów lotniczych Indii w styczniu 2021 r. po procesie prywatyzacji na obsługę, zarządzanie i rozwój lotniska przez okres z 50 lat. Adani Airport Holdings Limited (AAHL), utworzona w 2019 roku jako spółka zależna w 100% od Adani Enterprises Ltd, posiada w swoim portfelu osiem portów lotniczych, w tym TKIAL.

„Mały”

AERA zauważyła, że ​​przychody z działalności pozalotniczej (NAR) prognozowane przez TKIAL na okres pięciu lat były „znacznie niższe” w porównaniu z innymi portami lotniczymi będącymi partnerstwem publiczno-prywatnym, takimi jak lotniska w Delhi, Bombaju, Bengaluru, Hyderabadzie i Cochin, gdzie stanowi co najmniej 50% całkowitych wydatków operacyjnych i zarządzania (O&M).

Podczas gdy wydatki na obsługę i konserwację lotniska w Thiruvananthapuram wynoszą 1752,25 crore funtów, jego przychody z działalności niezwiązanej z lotnictwem za okres pięciu lat wyniosły zaledwie 102,76 crore funtów, czyli zaledwie 12% normy. AERA nazwała tę sumę „maleńką”. Zamiast tego zalecił kwotę 395 crore funtów na lata 2022–2027.

„Wpłynie to na zainteresowanie użytkowników portów lotniczych, ponieważ 30% przychodów z działalności pozalotniczej jest wykorzystywane na subsydiowanie skrośne” – stwierdziła AERA.

Warto przeczytać!  Kara dla Raiffeisen Bank Polska

Poniżej normy sprzed prywatyzacji

W ramach mechanizmu kasy hybrydowej służącego do ustalania stawek lotniskowych 30% przychodów spoza działalności lotniczej ma zostać wykorzystane na pokrycie kosztów lotniczych, takich jak opłaty za lądowanie i parkowanie statków powietrznych uiszczane przez linie lotnicze oraz opłaty za ochronę pasażerów i opłaty za rozwój użytkowników pobierane na podróżujących samolotami.

Kwota 102,76 crore funtów stanowi również około jednej trzeciej dochodów władz portów lotniczych Indii z tytułu przychodów pozalotniczych przed sprywatyzacją lotniska Thiruvananthapuram; pomimo skutków pandemii COVID-19 lotnisko osiągnęło przychody pozalotnicze w wysokości 285,86 crore funtów w latach budżetowych 2016–2017–2020–2021.

Organ regulacyjny zwrócił również uwagę, że chociaż operator portu lotniczego planował rozbudowę budynku terminalu pasażerskiego, a także podjęcie zmian w jego układzie w celu uzyskania większej przestrzeni, „jednak port lotniczy nie zaproponował żadnych dodatkowych przychodów z usług pozalotniczych, które mogłyby zostać uzyskane ze wzrostu przestrzeni.”

Z wyłączeniem konkurencji

Kwestionuje również sposób, w jaki przyznano głównego koncesjonariusza na działalność pozalotniczą, taką jak żywność, napoje i towary detaliczne, spółce holdingowej Adani Airport Holding Limited (AAHL), na podstawie wygórowanych kryteriów ofertowych wykluczających konkurencję, takich jak wysoki roczny obrót wynoszący 750 crore funtów. To „25-krotność” kwoty określonej w wytycznych dotyczących zamówień publicznych, które wymagają, aby średni obrót finansowy wynosił 30% szacowanych kosztów.

Kryterium wartości netto wynoszące 250 crore funtów dla oferentów również uznano za „bardzo restrykcyjne” w przypadku pracy o wartości 100 crore funtów. Ustaliła również, że techniczne kryteria kwalifikowalności dotyczące doświadczenia w wynajmie lub zagospodarowaniu nieruchomości o powierzchni zabudowanej wynoszącej jeden lakh metrów kwadratowych były „zbyt wysokie”.

Warto przeczytać!  Członek RPP: inflacja nie powinna dojść do 20 proc.

Nie można uzasadnić: IATA

W swojej odpowiedzi IATA zakwestionowała również sposób, w jaki port lotniczy Thiruvananthapuram zmodyfikował swoje kalkulacje taryfowe, aby zmniejszyć część zysków ze sprzedaży produktów spożywczych i napojów oraz sprzedaży detalicznej, która jest kierowana z powrotem na subsydiowanie skrośne innych wydatków. „Obecne rozwiązanie znacznie obniża poziom efektywnego NAR na potrzeby ustalania taryf przez AERA i nie może być uzasadnione” – stwierdziła IATA w odpowiedzi na dokument konsultacyjny złożony 12 marca.

TKIAL odpowiedział na uwagi AERA w oświadczeniu złożonym 13 marca i stwierdził, że 10% udziału w przychodach to „cena ustalona w drodze otwartej licytacji”, którą należy przyjmować dosłownie. Nazwał również proponowaną przez AERA kwotę 395 crore funtów jako dochód pozalotniczy „dochodem hipotetycznym”, który nie jest wspierany na mocy ustawy AERA z 2008 r.

To jest artykuł Premium dostępny wyłącznie dla naszych subskrybentów. Aby czytać ponad 250 takich artykułów premium każdego miesiąca

Wyczerpałeś limit bezpłatnych artykułów. Prosimy o wsparcie dobrego dziennikarstwa.

Wyczerpałeś limit bezpłatnych artykułów. Prosimy o wsparcie dobrego dziennikarstwa.

To jest Twój ostatni darmowy artykuł.


Źródło