Świat

Orki taranują łodzie i uszkadzają je. Powód pozostaje tajemnicą.

  • 25 maja, 2023
  • 5 min read
Orki taranują łodzie i uszkadzają je.  Powód pozostaje tajemnicą.


Doniesienia o orkach, które próbowały wywrócić łodzie u wybrzeży Hiszpanii i Portugalii, wywołały pytania dotyczące gigantycznych stworzeń morskich i motywów ich nieobliczalnych działań. Zachowanie to jest niezwykłe i zaczęło się w 2020 r., mówi Andrew W. Trites, profesor i dyrektor Marine Mammal Research na University of British Columbia.

Według danych opublikowanych przez GTOA, grupę badającą orki w regionie, w ciągu ostatnich dwóch lat incydenty te wzrosły ponad trzykrotnie.

„Nikt nie wie, dlaczego tak się dzieje” – powiedział Trites dla CBS News. „Mój pomysł lub to, co ktokolwiek by ci dał, to świadome spekulacje. To całkowita tajemnica, bez precedensu”.

Trites powiedział, że nie ma wątpliwości, że wieloryby uszkadzają łodzie i przerażają ludzi na pokładzie, ale przyczyna jest tajemnicą. Powiedział jednak, że musi istnieć coś pozytywnie wzmacniającego to zachowanie, a korzyści dla wielorybów przewyższają koszty.

Tylko niewielka grupa orek, zwanych także orkami, wykazuje zachowanie polegające na taranowaniu łodzi, w tym jachtów i żaglówek, i wydaje się, że akcja rozprzestrzenia się w ich populacji. Trites powiedział w 2011 roku, że w małej grupie było tylko około 39 wielorybów.

Wieloryby są widywane w pobliżu Hiszpanii i Portugalii, często latem, a dziesiątki osób były podobno świadkami tego zachowania.

W zeszłym tygodniu grupa orek złamała ster i przebiła kadłub żaglówki w okolicy. Czteroosobowa załoga na pokładzie musiała wezwać władze o pomoc i zostaliśmy uratowani, donosi Reuters. Ich łódź została odholowana z powrotem do portu w celu naprawy. Na początku tego miesiąca trzy orki uderzyły w jacht żaglowy. Po zdarzeniu łódź była tak zalana, że ​​nie dało się jej odholować.

To tylko jeden z około 20 przypadków zarejestrowanych na tym obszarze w tym miesiącu przez GTOA, grupę badającą orki w regionie. Według Reutera hiszpańskie Ministerstwo Transportu zaleciło żeglarzom opuszczenie obszaru, jeśli zauważą zmianę kierunku lub prędkości orki, oraz zgłaszanie wszelkich interakcji.

GTOA twierdzi, że między lipcem a listopadem 2020 r. zarejestrowano 52 interakcje między Cieśniną Gibraltarską a Galicją w północnej Hiszpanii. W następnym roku odnotowano 197 interakcji, aw 2022 r. było ich 207. GTOA mówi, że incydenty dotyczą głównie łodzi żaglowych.

Badanie dotyczące destrukcyjnego zachowania orek zostało opublikowane w 2022 r. Alfredo López Fernandez, współautor badania, powiedział Live Science, że większość interakcji była nieszkodliwa, ale co najmniej trzy statki zatonęły od czasu rozpoczęcia tego zachowania w 2020 r. .

López Fernandez, biolog z Uniwersytetu w Aveiro w Portugalii, który pracuje również w GTOA, powiedział Live Science, że pochodzenie tego zachowania jest nieznane. I chociaż istnieją doniesienia, że ​​orki uczą się siebie nawzajem, mówi, że zachowanie może rozprzestrzeniać się na młode orki, ponieważ naśladują starsze orki.

Trites nie uważa incydentów za ataki i chociaż niektórzy spekulują, że wieloryby mogą „odwetować”, on nie wierzy w tę teorię. „Czytałem, że coś uruchomiło jedną z dorosłych samic, a ona dokonuje zemsty i uczy innych, aby też to robili, taranując statki i próbując je celowo zatopić” – powiedział. „Taranowanie statku ma taki sam sens, jak wbiegnięcie z pełną prędkością w ścianę z cegieł. Doznasz obrażeń”.

Powiedział, że nie wierzy w ten pomysł ani w teorię, że wieloryby są szalone, ponieważ w oceanie jest zbyt wiele łodzi. Jego teoria? „Myślę, że to tylko żartobliwe zachowanie wymknęło się spod kontroli” – powiedział.

Trites powiedział, że wieloryby nie jedzą ludzi i nie ma doniesień o ich atakach na ludzi. Jednak ta zmiana zachowania wielorybów jest niebezpieczna i może spowodować śmierć żeglarza.

Powiedział, że zachowanie przypomina mu wieloryba o imieniu Luca, zauważonego u wybrzeży Vancouver, który odłączył się od swojej kapsuły i zaczął podążać za łodziami. „Później nauczył się chwytać stery, aby je wyłamać, aby wyłączyć łodzie i popychać łodzie” – powiedział Trites. „W jego przypadku szukał interakcji społecznych. I dowiedział się, że może przedłużyć interakcje, wyłączając łodzie. A wtedy musieliby z nim zostać”.

Trites powiedział, że orki są społecznymi, dotykowymi zwierzętami. Niektórzy lubią ocierać się o siebie podczas wspólnego pływania lub pływać na kilwaterze łodzi i czuć, jak popycha ich woda. „Znam wiele przypadków, w których orki przylatują i prawie przykładają nos do śruby napędowej łodzi i czują, jak obmywa je woda. To byłoby jak przebywanie w jacuzzi” – powiedział.

Trites powiedział, że niektóre raporty z Hiszpanii i Portugalii są zgodne z tym zachowaniem – wieloryby przykładają nosy do tylnej części łodzi.

„Trochę trudno jest wiedzieć, co sądzić o relacjach, ponieważ jeśli badacz, który rozumie zachowanie orki, był na pokładzie, może opisać to w inny sposób”, powiedział, dodając, że chociaż niektórzy żeglarze mogą czuć się atakowani, badacz można go scharakteryzować jako wieloryba po prostu ocierającego się o łódź.

„Pozytywne tutaj może być zamieszanie z czymś innym – z pewnością kłócą się między sobą – dotykają, dotykają – wiemy, że orki przeczesują zęby nad ciałem innego wieloryba – wszystko to może być zachowaniem, które zwracają się w stronę jakiejś łodzi i odkrycie, że czerpią z tego przyjemność”.


Źródło

Warto przeczytać!  Podróż w Nowy Rok Księżycowy: Chiny twierdzą, że 80% populacji miało Covid, odbicie jest mało prawdopodobne