Biznes

Orlen buduje flotę statków do obsługi wiatraków

  • 9 października, 2023
  • 4 min read
Orlen buduje flotę statków do obsługi wiatraków


Lotos Petrobaltic z grupy Orlen podpisał umowę o współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu przy budowie trzech statków do obsługi morskich elektrowni wiatrowych. Jednostki mają powstać w polskich stoczniach.

  • Orlen buduje pierwszą na polskich wodach Bałtyku morską farmę wiatrową Baltic Power. W tym celu inwestuje też w niezbędną do obsługi tej inwestycji flotę specjalistycznych statków. 
  • Zawarte z Agencją Rozwoju Przemysłu (ARP) porozumienie dotyczy współpracy przy budowie trzech jednostek przeznaczonych do transferu pracowników na obszar morskich elektrowni wiatrowych (MEW) oraz zabezpieczenia finansowania na realizację projektu.
  • Statki, które mają zostać oddane do użytku w latach 2025-2026, będą mogły być również wykorzystywane podczas prac instalacyjnych oraz przy układaniu kabli.

– Do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej podchodzimy kompleksowo. Inwestujemy w budowę pierwszej morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, która powstanie na polskich wodach Bałtyku. To najbardziej zaawansowany projekt offshore wind w Polsce. Ostatnio uzyskaliśmy także pięć koncesji na budowę kolejnych farm wiatrowych na obszarze Polskiej Wyłącznej Strefy Ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Aby zapewnić sprawną obsługę serwisową tych obiektów, będziemy potrzebować specjalistycznych statków. Umową z Agencją Rozwoju Przemysłu rozpoczynamy budowę floty do obsługi morskiej energetyki wiatrowej – mówi cytowany w komunikacie Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Warto przeczytać!  Czy chorobowe wlicza się do emerytury, a czas pobierania renty jest okresem składkowym i wlicza się do stażu pracy

Statki do obsług farm wiatrowych na morzu powstaną w polskich stoczniach

Zgodnie z podpisaną umową Agencja Rozwoju Przemysłu pozyska oferty od stoczni na budowę trzech statków, a także finansowanie, a następnie dostarczy gotowe już statki spółce Lotos Petrobaltic w czarter typu bareboat (czyli bez załogi).

Wiertnia zainstalowana na statku Sylur umożliwia wykonywanie na morzu badań geotechnicznych o głębokości do 120 m

Jednostki mają zostać zbudowane przez polskie stocznie, a także zaprojektowane przez polskie biuro projektowe na podstawie dostarczonego przez Lotos Petrobaltic projektu technicznego. Wymagania techniczne to m.in.: umożliwienie transportu 24 technikom, silnik typu dual-fuel, możliwość transportowania ładunków oraz własny dźwig. Jednostki mają zostać oddane do użytku w latach 2025-2026 i wyczarterowane do prac serwisowych na terenie morskich farm wiatrowych.

– Lotos Petrobaltic ma ponad trzydziestoletnie doświadczenie w działalności offshore i logistyce morskiej. Aktywnie działamy również w sektorze morskiej energetyki wiatrowej, prowadząc badania geotechniczne. Naszą ambicją jest zwiększenie zaangażowania w tym obszarze. Podpisana umowa pozwoli nam zdobyć dodatkowe kompetencje w postaci świadczenia usług logistycznych przy serwisowaniu morskich elektrowni wiatrowych. To nie tylko ważny krok na drodze realizacji naszej strategii, ale także szansa dla całej gospodarki. Udział w tym procesie polskich przedsiębiorców przyczyni się do budowania ich pozycji w światowym łańcuchu wartości w segmencie morskiej energetyki wiatrowej – mówi Grzegorz Strzelczyk, prezes spółki Lotos Petrobaltic.

Lotos Petrobaltic musi zdobyc nowe kompetencje

Lotos Petrobaltic chce dywersyfikować działalność i wchodzi w offshore

Lotos Petrobaltic nawiązał współpracę z Agencją Rozwoju Przemysłu już wcześniej, bo w 2021 roku obie firmy wspólnie przystąpiły do budowy i czarteru jednostek serwisowych. W wyniku tej współpracy osiągnięto porozumienie w zakresie sposobu finansowania floty takich specjalistycznych statków.

Warto przeczytać!  Siedzia³em w nowej Toyocie C-HR. Znalaz³em trzy wa¿ne cechy europejskiego bestsellera

– Agencja Rozwoju Przemysłu wspiera rozwój polskiego przemysłu w trzech podstawowych obszarach: restrukturyzacji, rozwoju technologii innowacyjnych oraz transformacji energetycznej – mówi Cezariusz Lesisz, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu. – Dzięki zaangażowaniu w tworzenie polskiej floty serwisowej nasza spółka zwiększy swój udział w budowie łańcucha dostaw dla nowo powstającego sektora energetycznego w Polsce – sektora morskiej energetyki wiatrowej – dodaje.

Lotos Petrobaltic, należący po przejęciu Lotosu do grupy Orlen, to jedyne polskie przedsiębiorstwo górnicze, zajmujące się poszukiwaniem i eksploatacją złóż ropy i gazu na polskim szelfie Morza Bałtyckiego.

Wchodząca w skład Grupy Lotos spółka Lotos Petrobaltic to jedyne polskie przedsiębiorstwo górnicze zajmujące się poszukiwaniem i eksploatacją złóż ropy i gazu na polskim szelfie Morza Bałtyckiego

Firma chce się także dywersyfikować działalność i być obecna w rodzącej się branży morskiej energetyki wiatrowej.  Zgodnie ze swoją strategią, Lotos Petrobaltic chce być armatorem wind offshore, wyspecjalizowanym w logistyce morskiej i serwisie infrastruktury podwodnej morskich farm wiatrowych. W ramach rozwoju spółki szczególnie istotne jest wypełnianie zobowiązań zawartych w porozumieniu sektorowym, którego jest sygnatariuszem, w zakresie udziału krajowych firm w łańcuchu dostaw usług dla MEW.


Źródło