Orlen rusza z inwestycją za 20 mld zł
Orlen rozpoczyna budowę pierwszej polskiej morskiej farmy wiatrowej. Jak podkreśla koncern, Baltic Power to największa w Europie Środkowej inwestycja w zieloną energetykę.
- Orlen podjął finalną decyzję inwestycyjną dotyczącą budowy pierwszej polskiej farmy wiatrowej Baltic Power.
- Inwestycja, która w 2026 roku włączy do polskiego systemu moc blisko 1,2 GW, będzie realizowana wspólnie z kanadyjskim Northland Power.
- Całkowity budżet projektu szacowany jest na około 4,73 mld euro, czyli ok. 20 mld zł.
Ogłoszona dziś finalna decyzja inwestycyjna oznacza, że koncern posiada komplet pozwoleń na budowę pierwszej w Polsce morskiej farmy wiatrowej i zabezpieczył wszystkie komponenty oraz finansowanie projektu.
Farma powstaje ok. 23 km od brzegu, na wysokości Łeby i Choczewa, i ma składać się z 76 turbin wiatrowych o mocy jednostkowej 15 MW. Instalacja fundamentów farmy rozpocznie się w 2024 roku. Wraz z zakończeniem budowy w 2026 r., obiekt rozpocznie produkcję energii, która – jak zapowiada Orlen – pozwoli zasilić ponad 1,5 mln gospodarstw domowych. Obecnie budowana jest już lądowa stacja elektroenergetyczna, która umożliwi odbiór energii z morza.
Farma Baltic Power to największa inwestycja w OZE w regionie Europy Środkowej
– Rozpoczynamy budowę pierwszej morskiej farmy na Bałtyku o mocy 1,2 GW. Wartość inwestycji to 20 mld zł. To ważny krok w kierunku transformacji – mówił podczas uroczystości ogłoszenia finalnej decyzji inwestycyjnej Daniel Obajtek, prezes Orlenu.
Prezes Orlenu podkreślał znaczenie inwestycji dla lokalnej gospodarki, przypomniał, że w Szczecinie powstaje fabryka duńskiego koncernu Vestas, w które będą produkowane turbiny do morskich elektrowni wiatrowych.
– Świnoujście staje się centrum offshore’wym. Serce energetyczne kraju przenosi się właśnie do Zachodniopomorskiego – mówiła podczas uroczystości Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, wspominając, że właśnie w tym regionie zlokalizowany jest terminal LNG, to stąd wychodzi Baltic Pipe i porty morskie, które ubiegłej zimy zapewniały odpowiednie zaopatrzenie w węgiel.
– Ten jeden z największych projektów offshore na świecie, to przykład doskonałej współpracy Orlenu i Northland Power, dwóch firm z dwóch różnych części świata. Polska jest obecnie jednym z głównych rynków offshore – mówił podczas uroczystości Mike Crawley, prezes Northland Power, wskazując, że inwestorów w morską energetykę wiatrową przyciąga tu kilka czynników – precyzyjne ramy regulacyjne i ambitne cele rozwoju segmentu offshore, a także szybko rozwijająca się gospodarka, która potrzebuje energii, czystej energii, także tej z Bałtyku.
Baltic Power posiada umowy z głównymi wykonawcami i dostawcami, które zabezpieczają cały łańcuch dostaw – produkcję, transport i instalację wszystkich kluczowych komponentów farmy.
Całkowity budżet projektu szacowany jest na około 4,73 mld euro i zawiera wydatki inwestycyjne z ubezpieczeniem w kwocie ok. 4,05 mld euro, a także koszty finansowania i rezerwę dodatkową. Finansowanie inwestycji będzie realizowane w formule project finance, czyli będzie uzależnione przede wszystkim od oceny zyskowności przedsięwzięcia i opłacalności danego projektu. Formuła ta pozwala także na dywersyfikację ryzyka inwestycyjnego.
Wykonawcą lądowej części terminala jest Budimex. Prace na placu budowy już się rozpoczęły, a zakończyć się mają na przełomie 2024 i 2025 r.
Przypomnijmy, że Orlen buduje farmę Baltic Power wspólnie z kanadyjskim partnerem Northland Power.
5 lat przygotowań do rozpoczęcia budowy pierwszej morskiej farmy wiatrowej
Jak wylicza Orlen, do momentu ogłoszenia finalnej decyzji inwestycyjnej, przeprowadzono szereg prac, które umożliwiły start projektu. Wykonano między innymi pomiary wietrzności, badania środowiskowe, oraz badania geotechniczne, na podstawie których przeprowadzono prace projektowe.
W trwającym pięć i pół roku okresie przygotowania projektu zespół Baltic Power uzyskał pozyskał 7 pozwoleń na budowę, wymagających łącznie ponad 150 zgód administracyjnych, pozyskanych od 40 różnych instytucji. Sama dokumentacja budowlana farmy to ponad 10 000 stron, a liczba wszystkich materiałów, jakie w tym czasie przygotował zespół Baltic Power, to niemal 320 000 dokumentów i opracowań.
Rusza także budowa terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu
W ramach przygotowania infrastruktury instalacyjnej dla branży offshore koncern rozpoczął również budowę terminala w porcie w Świnoujściu.
– Dziś zaczynamy budować także port instalacyjny w Świnoujściu. Jeden z najnowocześniejszych w Europie. Bez logistyki, która ma zabezpieczyć biznes, nie moglibyśmy otrzymać finansowania. To 20 mld zł i 25 instytucji finansowych z Polski i ze świata, które wierzą w opłacalność tego projektu. Te wszystkie inwestycje to ponad 1000 miejsc pracy – podkreślał podczas wydarzenia Daniel Obajtek.
Inwestycja realizowana jest przez spółkę zależną Orlen Neptun. Nabrzeża i place składowe terminala pozwolą na transport i montaż najnowocześniejszych obecnie turbin wiatrowych o mocy 15 MW i większych.
Terminal posłuży w pierwszej kolejności do realizacji projektu Baltic Power, ale Orlen planuje jego wykorzystanie przy realizacji także kolejnych inwestycji na Bałtyku i to nie tylko własnych, ale także innych deweloperów, którzy planują inwestycje w offshore prowadzone na wodach niemieckich, szwedzkich czy duńskich.
Przypomnijmy, że Orlen pozyskał właśnie koncesje na budowę kolejnych 5 morskich farm wiatrowych na Bałtyku o łącznej mocy 5,2 GW. Cztery z pięciu koncesji znajdują się na Ławicy Odrzańskiej, na wysokości Kołobrzegu w pobliżu budowanego terminala w Świnoujściu. Piąta lokalizacja położona jest na Ławicy Słupskiej i graniczy z obszarem, gdzie powstaje farma Baltic Power. Za ich realizację odpowiada spółka Orlen Neptun.