Oryginalny „Koszmar z ulicy Wiązów” zadebiutuje w rozdzielczości 4K jeszcze w tym roku
![Oryginalny „Koszmar z ulicy Wiązów” zadebiutuje w rozdzielczości 4K jeszcze w tym roku](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/05/emsssss-770x470.png)
Pomiędzy uderzającym tytułem, ponurą grafiką i czasem premiery — Rok 1981 przyniósł takie rzeczy jak Halloween II, Piątek 13 część 2, Moje cholerne Walentynki, Płonące, Wesołe miasteczko, Prowler, I Wszystkiego najlepszego dla mnie — można się pomylić Rzeźnik, piekarz, twórca koszmarów (znany również jako Nocne ostrzeżenie) za typowy slasher. Chociaż film niejasno pasuje do formy „pokrój i pokrój”, film wcale nie jest ogólny.
Prolog — co mogło zainspirować Ostateczny cel 2niezapomniana sekwencja otwierająca — został wyreżyserowany przez Michaela Millera (Cicha wściekłość, spotkanie klasowe) ze zdjęciami autorstwa Jana de Bonta (Szklana pułapka, podstawowy instynkt), ale Miller został zwolniony z produkcji po spóźnieniu się z harmonogramem. Zastąpił go weteran telewizji Williama Ashera (Zaczarowany, koc plażowy Bingo), z którym nakręcił pozostałą część filmu Robbiego Greenberga (Uwolnij Willy’ego, Bagienna Stwór) jako reżyser zdjęć.
14 lat po tym, jak jego rodzice zginęli w przesadnym wypadku samochodowym, Billy Lynch (Jimmy’ego McNichola, Smokey gryzie kurz) jest świadkiem jego infantylizującej ciotki, która została opiekunką, Cheryl Roberts (Susan Tyrrell, Beksa), zabij mechanika (Williama Caskey Swaim, Piątek 13: nowy początek) z zimną krwią. W ten sposób rozpoczyna się szalony wyczyn psychoseksualnego horroru, który zarumieniłby Edypa.
Rzeźnik, piekarz, twórca koszmarów zyskał rozgłos dzięki statusowi „paskudnego filmu” w Wielkiej Brytanii. Była to część drugiej fali zakazanych tytułów, które nie były ścigane, ale odmówiono im oceny i w związku z tym nie mogły zostać wydane. W przeciwieństwie do większości filmów na liście, to nie krwawe efekty specjalne były nie do przyjęcia — chociaż dzięki uprzejmości widać w nim rozlew krwi Allana A. Apone (Powrót żywych trupów, piątek trzynastego, część III) — ale raczej treść tabu.
Scenarzyści Steve Breimer i Alan Jay GlueckmanI Boona Collinsa bez lęku eksplorują w swoim scenariuszu homoseksualizm, kazirodztwo i tłumioną seksualność. Podejście do drażliwej tematyki nie jest zbyt delikatne, a nonszalanckie użycie podżegających obelg w kształcie litery „F” zbliża się do poziomu komicznego, ale film wyprzedził swoje czasy, jeśli chodzi o empatię dla doświadczeń queer w małych miasteczkach Ameryki około 1980 roku.
McNichol wciela się w rolę swojego idola nastolatków, ale Tyrell kradnie film swoim niezłomnym oddaniem melodramatowi o psychopatii. Bo Svensona (Niesławne dranie) podąża za swoim przeżuwającym krajobrazy przewodnikiem, odgrywając integralną rolę bigoteryjnego detektywa. Młodych Billa Paxtona (Kosmici) charyzma emanuje z ekranu, nawet w roli tyrana. Julia Duffy (Newharta) uchodzi za dziewczynę Billy’ego ze szkoły średniej, mimo że ma 30 lat.
To cud fizycznych nośników Rzeźnik, piekarz, twórca koszmarów ukaże się w rozdzielczości 4K Ultra HD zaledwie dziesięć lat po debiucie na DVD (za pośrednictwem Code Red, który w 2017 r. wypuścił wydanie Blu-ray). Filmy Seweryna zeskanował na nowo film w rozdzielczości 4K z oryginalnego negatywu aparatu, prezentując ukryty klejnot w krystalicznie czystej jakości dzięki HDR10.
W zestawie znajdują się trzy komentarze audio: do McNichola dołączają historyk filmu Jeff McKay i Bill Olsen z Code Red, którzy prowadzą raczej nieokreśloną rozmowę z DVD, która lepiej nadawałaby się na wywiad. Breimer i Glueckman, moderowani przez Nathaniela Thompsona z Mondo Digital, oferują znacznie lepszy wgląd w produkcję swojego utworu z DVD. Ostatnim komentarzem jest nowy komentarz, w którym współproducent/menedżer produkcji Eugene Mazzola dołączył do Michaela Felshera z Red Shirt Pictures. W Mazzoli nie brakuje historii z okopów, a Felsher to jeden z najlepszych moderatorów w branży.
Svenson, Greenberg i redaktor Ted Nicolaou (Pułapka turystyczna, Ghoulies) zasiądź do nowych rozmów kwalifikacyjnych. W niczym nie przypominający jego odrażającego charakteru, Svenson z sentymentem wspomina produkcję i zagłębia się w swoje podejście do rzemiosła. Greenberg wspomina teraz film ze znacznie większym uznaniem niż wtedy, gdy nad nim pracował. Nicolaou oferuje ciekawe spojrzenie na film i jego trwały oddźwięk.
Archiwalne wywiady z McNicholem, Tyrrellem, Breimerem, Apone i aktorem Stevem Eastinem (Mężczyzna osobno) są również uwzględnione. Jeśli oglądasz tylko jeden film specjalny, niech będzie to wywiad z Tyrrellem. Nie da się powiedzieć, ile w tym żartu, ponieważ wykorzystuje maniakalną energię swojej bohaterki do komentowania w stylu „Pieprzyłbym każdego, kto wyszedłby z tego filmu… z wyjątkiem Bo”. Dodatki uzupełniają zwiastun i spot telewizyjny.
Rzeźnik, piekarz, twórca koszmarów ma odcienie kilku wpływowych horrorów, które miały miejsce wcześniej — Piątek 13, Psycho, Co się przydarzyło Baby Jane? — ale jest to całkowicie wyjątkowe wyjście z progresywnymi motywami aż prosi się o ponowną ocenę. Choć może to być wyzysk, odwołuje się do najskuteczniejszego rodzaju obozu: raczej ujmującego niż ironicznego.
Rzeźnik, piekarz, twórca koszmarów ukaże się 28 maja w rozdzielczości 4K Ultra HD + Blu-ray.