Rozrywka

Oscary 2023: Hollywood dogania swój azjatycki moment

  • 11 marca, 2023
  • 6 min read
Oscary 2023: Hollywood dogania swój azjatycki moment


  • Mikołaja Yonga
  • BBC News, Singapur

Tytuł Zdjęcia,

Obsada Everything Everywhere All At Once odbiera nagrodę Screen Actors Guild

Tuż po tym, jak Everything Everywhere All At Once zgarnęło nagrody Screen Actors Guild Awards, 94-letni James Hong przypomniał sobie czasy, kiedy Hollywood postrzegał azjatyckich aktorów jako „nie kasowych”.

„Ale spójrz na nas teraz, huh!” – żartował gwiazdor prawie 700 ról filmowych i telewizyjnych, wywołując gromkie brawa.

W większości azjatycka i azjatycko-amerykańska obsada przełomowej komedii science fiction – w tym Hong – zdobyła już długą listę wyróżnień. Michelle Yeoh i Ke Huy Quan jako pierwsi Azjaci zdobyli nagrody SAG dla najlepszej aktorki i najlepszego męskiego aktora drugoplanowego. Teraz walczą o największą nagrodę Hollywood – Oscary. Film ma 11 nominacji, a cztery z nich są pochodzenia azjatyckiego.

Ale azjatycki moment Hollywood wydaje się już dawno spóźniony. Z pewnością narastał od czasu sukcesu Oscarowego mrocznego satyrycznego Parasite Bong Joon-ho i nawiedzonego Minari Lee Isaaca Chunga. W tym roku falę zrobił również indyjski epicki film akcji RRR. Ale platformy streamingowe od dawna wskazują drogę dzięki hitom, takim jak Squid Game i Pachinko.

Ale 60-letni Yeoh, który działa w branży od czterech dekad, jest już supergwiazdą, niezależnie od tego, czy zgadzają się z tym wyborcy Oscara.

„Jeśli mam być szczery, jej wygrana jest lepsza dla Oscarów niż dla niej” — mówi filipiński filmowiec Quark Henares, porównując to do „poświaty, jaką cieszyła się Akademia po zwycięstwie Parasite”.

Tytuł Zdjęcia,

Michelle Yeoh pozuje za kulisami z dwoma nagrodami SAG zdobytymi przez Everything Everywhere All At Once

W ostatnich latach hollywoodzkie studia opierały się na sukcesie hitów Marvela i filmów nostalgicznych, takich jak Top Gun: Maverick. A kina otrzymały cios młotkiem podczas pandemii.

Dlatego widzowie na całym świecie zwrócili się do platform streamingowych, takich jak Netflix, Amazon i Apple TV, które oferują świeże i oryginalne treści. „Asia od jakiegoś czasu ma chwilę” – mówi Henares, wskazując nie tylko na sukces filmów i programów streamingowych, ale także zespołów popowych, takich jak BTS.

Zgodnie z raportem branżowym z 2021 r., przychody z cyfrowej rozrywki (72 mld USD; 40 mld GBP) w 2021 r. były ponad trzykrotnie wyższe niż ze światowego box office (21 mld USD).

Podczas gdy Hollywood od dawna przygląda się rynkom chińskim i innym azjatyckim, dane pokazują, że jego udział w chińskich przychodach kasowych stale spadał w ciągu ostatniej dekady. Raporty sugerują, że może to być spowodowane silnym przemysłem krajowym, a także słabym zainteresowaniem hollywoodzkimi hitami.

Warto przeczytać!  Były gospodarz programu licencjackiego, Chris Harrison, jest żonaty! Star (52 lata) bierze ślub z 35-letnią Lauren Zimą podczas DWÓCH romantycznych ceremonii w Napa Valley i Teksasie

Ale wciąż jest to lukratywny rynek, a hollywoodzkie studia często były oskarżane o uleganie mu za pomocą symbolicznej reprezentacji, a także cenzury.

Jak na ironię, film Marvela Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings, który powstał z myślą o chińskiej publiczności, nigdy nie był wyświetlany w tym kraju.

To był hit w Stanach Zjednoczonych, gdzie badania pokazują, że coraz bardziej zróżnicowana publiczność – prawie 43% populacji w 2021 r.

Według badania z 2021 r. siedem z 10 najlepszych filmów kinowych dla azjatyckich kinomanów w 2021 r. zawierało obsady, w których ponad jedna trzecia to mniejszości. To samo dotyczyło czarnych i latynoskich kinomanów.

Pani Diana zjeżyła się na sugestię niektórych osób w Internecie, że znaczenie produkcji azjatyckich polegało bardziej na różnorodności i symbolicznej reprezentacji niż na rzeczywistej wartości: „Dlaczego muszą się wzajemnie wykluczać? ​​Filmy mogą być – i były – jednym i drugim. wyjątkowo dobre, a także nośniki reprezentacji, takie jak Get Out i Judas and the Black Messiah”.

Ale eksperci twierdzą, że branża nie zmienia się tak szybko, jak publiczność.

Zdaniem reżysera Janna Turnera brak różnorodności w Hollywood nie wynika z rozdania Oscarów.

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

Tytuł Zdjęcia,

Jackie Chan, który również przetarł szlak w Hollywood, już dawno został wyprzedzony przez Michelle Yeoh

I to pomimo sukcesu Yeoh i innych, mówi Milton Liu, dyrektor wykonawczy Asian American Media Alliance, dodając, że azjatyckie kreacje w Hollywood miały tylko „skromne zyski i możliwości”.

„Oprócz niedostatecznej reprezentacji wszystkich azjatyckich ról aktorskich, tylko 14 ze 138 ról było rolami głównymi” – powiedział, powołując się na raport o różnorodności Hollywood z 2022 r.

„Chociaż może nastąpić wzrost liczby azjatyckich twórców w aktorstwie, pisaniu scenariuszy i reżyserowaniu, obserwujemy niedostateczną reprezentację na wyższych stanowiskach, takich jak główne role aktorskie i producenci wykonawczy/showrunnerzy”.

I dlatego pan Liu uważa, że ​​zdobycie Oscara dla Yeoh byłoby „monumentalne”.

Jak na ironię, rola Yeoh w Everything Everywhere została pierwotnie napisana dla mężczyzny i najpierw zaproponowana innej azjatyckiej supergwiazdie, która przetarła szlak w Hollywood: Jackie Chanowi.

Ale z głównymi rolami w hitach, takich jak Shang-Chi i Star Trek: Discovery, Yeoh już dawno prześcignął Chana.

Yeoh był w „długiej podróży” z Malezji przez Hongkong do Hollywood, mówi profesor Enoch Yee-lok Tam z Uniwersytetu Lingnan w Hongkongu.

„To nie tylko historia sukcesu chińskiej/azjatyckiej artystki, ale także historia sukcesu kobiety z regionu” – dodaje.

I Yeoh dobrze o tym wie. Wyraźnie wzruszona, powiedziała publiczności na SAG Awards: „To nie jest tylko dla mnie. To jest dla każdej małej dziewczynki, która wygląda jak ja”.


Źródło