Filmy

Oscary 2025: prognozy dotyczące najlepszego filmu animowanego

  • 28 czerwca, 2024
  • 9 min read
Oscary 2025: prognozy dotyczące najlepszego filmu animowanego


Głosowanie nad nominacjami odbędzie się w dniach 8–12 stycznia 2025 r., a oficjalne nominacje do Oscara zostaną ogłoszone 17 stycznia 2025 r. Ostateczne głosowanie odbędzie się w dniach 11–18 lutego 2025 r. I wreszcie, 97. transmisja Oscarów zostanie wyemitowana w niedzielę 2 marca i będzie transmitowana na żywo w ABC o 19:00 czasu wschodniego/16:00 czasu pacyficznego. Aktualizujemy nasze typy w trakcie sezonu nagród, więc sprawdzaj IndieWire, aby poznać wszystkie nasze przewidywania dotyczące Oscarów w 2025 r.

Stan rasy

„W głowie się nie mieści 2” wytwórni Pixar stał się faworytem Oscara jako niespodziewany fenomen kasowy 2024 roku (355 milionów dolarów w 10 dni), który po niedawnej suszy przywrócił potęgę animacji na szczyt kin. W kontynuacji pomysłowego zdobywcy Oscara w reżyserii Pete’a Doctera początkujący reżyser Kelsey Mann wykorzystał niepokój jako najnowszą i najbardziej rezonującą emocję 13-letniej Riley (Kensington Tallman), a reakcja widzów przekroczyła oczekiwania. Wyrażony znakomicie przez Mayę Hawke, hiperaktywny, pomarańczowy i żylasty Anxiety powoduje wrogie przejęcie emocji Rileya wraz z kohortami Envy (Ayo Edebiri), Ennui (Adèle Exarchopoulos) i Embarrassment (Paul Walter Hauser). Zadaniem Joy (Amy Poehler) jest naprawienie sytuacji ze Smutkiem (Phyllis Smith), Gniewem (Lewis Black), Strachem (Tony Hale) i Wstrętem (Liza Lapira).

„Czerwiec Zero”
Wyznania dobrego Samarytanina

Podczas gdy Riley robi wrażenie na letnim obozie hokejowym, Joy i bywalcy próbują przywrócić Rileyowi system przekonań i poczucie siebie, które reprezentują najnowsze cuda budowania świata firmy Pixar. To pierwsze to świecące, półprzezroczyste otoczenie z rzeką i pulsującymi strunami, które odtwarzają wspomnienia Riley, podczas gdy drugie to kryształowy fundament jej ewoluującej tożsamości. Riley ma także więcej czasu na przebywanie w środku i na zewnątrz oraz czas ekranowy. Ponadto Pixar korzysta z rzadkiej okazji w stylu retro i odkrywa w 2D gwiazdy z psami i nerkami z ulubionego serialu dla przedszkolaków Riley „Bloofy’s House”.

„The Wild Robot” wytwórni DreamWorks i reżysera Chrisa Sandersa („Jak wytresować smoka”) stanowi najsilniejszą konkurencję dla Oscara jako wiodący oryginalny film. Adaptacja ilustrowanej książki Petera Browna, przygodowa opowieść science fiction z robotem Roz (Lupita Nyong’o), wyrzuconym na brzeg na niezamieszkanej wyspie, który musi się przystosować i żyć wśród zwierząt, zwłaszcza po adopcji osieroconego gąsiątka (Kit Connor), Brightbill. Do Roz i Brightbill w ich przygodzie na łonie natury dołącza Fink, lis (Pedro Pascal), a po drodze spotykają Catherine O’Harę jako opos Pinktail i Billa Nighy’ego jako starszą gęś, Longneck.

Warto przeczytać!  „Chłopiec i czapla” osiąga ogromny sukces w światowym box office

Film bada związek między technologią a naturą oraz pogląd, że życzliwość może być umiejętnością przetrwania. DreamWorks wykorzystuje impresjonistyczną estetykę 2D (inspirowaną legendarnymi akwarelowymi tłami Tyrusa Wonga w „Bambi” i bujnymi lasami Hayao Miyazakiego), która stanowi najbardziej imponującą, ręcznie rysowaną stylizację od czasu wpływowego „Spider-Verse”. Dzięki nowej technologii DreamWorks ręcznie pomalowało wszystkie środowiska na matę, jednocześnie stosując tekstury 2D i shadery dla Roz i różnych zwierząt. Im więcej czasu Roz spędza na wolności, tym bardziej jej powierzchnia zmienia się pod wpływem wgnieceń, zadrapań, pleśni i pleśni. Bardzo szybko staje się ręcznie malowaną powierzchnią, komponującą się ze zwierzętami i dziką przyrodą.

„Dziki robot”, animacja DreamWorks
„Dziki robot”Prace marzeń

Po zdobyciu pierwszego Oscara za dystrybucję filmu „Chłopiec i czapla” Hayao Miyazakiego, GKids powraca z mocą „Kurczak dla Lindy”, ubiegłorocznego zwycięzcy Annecy Cristal. Urocza, ręcznie malowana francusko-włoska komedia muzyczna, wyreżyserowana przez żonaty duet Chiarę Malta i Sébastiena Laudenbacha (animowana „Dziewczyna bez rąk”), bada pamięć i więź matki z córką w szalonym pogoni za złapaniem kurczaka. zrobić kurczaka i paprykę. Łączy w sobie spontaniczność francuskiej nowej fali z numerami muzycznymi inspirowanymi „All That Jazz”. Wszystkie postacie są oznaczone kolorami (Linda, dziecko, jest żółte) i dodają kolorowe plamy do czarnych pociągnięć pędzla, które rozlewają się na linie znaków.

„Flow” (Sideshow/Janus Films), festiwalowy faworyt z Cannes i Annecy (gdzie zdobył wiele nagród), to arcydzieło cichego naturalizmu. To biblijna przygoda łotewskiego reżysera Gintsa Zilbalodisa („Away”) o samotnym czarnym kocie zmuszonym przetrwać katastrofalną powódź z innymi zwierzętami na łodzi. Zwierzęta CG (w tym kapibara, lemur, bocian i golden retriever) są bardzo wiarygodne, a otoczenie jest ciepło stylizowane, dzięki uprzejmości zespołu animatorów z Francji, Belgii i Łotwy.

Jeden z kilku kandydatów od Netflixa, „Ultraman: Rising”, wyreżyserowany przez weterankę animacji Shannon Tindle („Lost Ollie”, „Kubo and the Two Strings”), przedstawia na nowo legendarną serię anime od Tsuburaya Productions jako pełną akcji, rozgrzewającą serce odę do rodzicielstwa i osiągania równowagi w życiu. Supergwiazda baseballu Ken Sato (Christopher Sean) ma trudności z walką z kaiju w Tokio, jednocześnie realizując swoją pasję, ale zostaje wystawiony na jeszcze większą próbę, gdy zmuszony jest adoptować 35-stopową, ziejącą ogniem dziewczynkę kaiju. Tindle zwrócił się do ILM (pierwszego animowanego filmu potęgi VFX od czasu nagrodzonego Oscarem „Rango”), aby zająć się oszałamiającą estetyką 2D łączącą mangę i anime (w szczególności okładki z renderami markerów), w połączeniu z dynamicznymi ruchami kamery i oświetleniem.

Warto przeczytać!  Romans Nicole Kidman jest jak mocno narkotyczny „Idea ciebie”.

ILM pracowało również nad „Transformers One” (Paramount Animation), animowanym spin-offem serii od nagrodzonego Oscarem reżysera „Toy Story 4” Josha Cooleya. To nowa historia pochodzenia, eksplorująca niewykorzystany podziemny świat robotów z własną estetyką, skalą i zasięgiem. Poznajemy przyszłych Optimusa Prime’a i Megatrona jako Oriona Paxa i D-16, a ich historia i przygoda mają swoje korzenie w „Ben-Hurze”.

Mumakil w filmie anime Warner Bros. „Władca Pierścieni: Wojna Rohirrimów” w reżyserii Kenjiego Kamiyamy.
Mumakil w filmie „Władca Pierścieni: Wojna Rohirrimów”Warner Bros.

„Pamiętnik ślimaka” (IFC) to kolejny festiwalowy faworyt z dużym potencjałem Oscarowym. To drugi film poklatkowy Australijczyka Adama Elliota („Mary i Max”) – mistrza monochromatycznej melancholii z gliny – który zdobył tegoroczną nagrodę Annecy Cristal. Ta na wpół autobiograficzna historia dotyczy smutnej, samotnej i mającej obsesję na punkcie ślimaków Gracie (Sarah Snook), która opowiada historię swojego życia, szczegółowo opisując swoje dzieciństwo pełne złego traktowania i traumę, która doprowadziła do wycofania się z życia we własnej skorupie. Tęskni za swoim dawno zaginionym bratem bliźniakiem Gilbertem (Kodi Smit-McPhee), który również przeżywa ciężkie chwile.

„Władca Pierścieni: Wojna Rohirrimów” (Warner Bros. Animation/New Line Cinema) to pierwszy film anime z serii, którego prequel 2D wyreżyserował Kenji Kamiyama. Bada tragiczne konsekwencje wojny i zemsty, opowiadając historię Helma Hammerhanda (głos Briana Coxa), legendarnego króla Rohanu i jego rodziny, którzy bronią swojego królestwa przed bezwzględnymi Dunlendingami, rządzonymi przez Wulfa (Luke Pasqualino). , władca Dunlandu, który szuka zemsty za śmierć ojca. Narratorem filmu jest potomka Rohanu i przyszła tarczownica Éowina (Miranda Otto).

Kontynuacja Disneya „Moana 2”, która rozpoczęła się jako seria Disney+ w nowym studiu studia w Vancouver, zyskała popularność wśród wczesnych pochwał i rozszerzyła swoją historię, zakres i animację, przy wsparciu studia Burbank wykorzystującego ten sam proces. Wyreżyserowany przez Davida Derricka Jr., Jasona Handa i Danę Ledoux Miller film Moana (Chloe Auli’i Cravalho) powraca, aby odnaleźć zaginioną wyspę Motufetu, obecnie ukrytą przez zazdrosnego Boga Burz, aby ponownie połączyć wszystkie społeczności Oceanii. Półbóg Maui (Dwayne Johnson) powraca, ale w sequelu pojawia się młodsza siostra Simea (Khaleesi Lambert-Tsuda) i nowych członków załogi. Mark Mancina i Opetaia Foa’i powracają jako kompozytorzy i współautorzy piosenek, do których dołączają autorzy tekstów Abigail Barlow i Emily Bear.

Warto przeczytać!  Giancarlo Esposito ujawnia wielkie plany dotyczące roli w Marvel Cinematic Universe

„Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl” (Netflix/Aardman), wyreżyserowany przez twórcę franczyzy Nicka Parka i dyrektora kreatywnego Merlina Crossinghama, oznacza pełnometrażowy powrót ulubionych kumpli Aardmana od animacji poklatkowej. Chodzi o niekontrolowanego „inteligentnego gnoma” z własnym umysłem. Jednak diaboliczna fabuła obejmuje ulubieńca fanów Feathersa McGrawa, złowrogiego pingwina z nagrodzonego Oscarem filmu krótkometrażowego „The Wrong Trousers”.

„Wallace i Gromit: Zemsta nie do zniesienia”, Aardman
„Wallace i Gromit: Zemsta nie do zniesienia”Dzięki uprzejmości Netflixa

„That Christmas” (Netflix/Locksmith Animation), urocza historia Świętego Mikołaja, która opisuje święta jako „emocjonalne szkło powiększające”, jest adaptacją przyszłego zdobywcy nagrody Thalberg Award Richarda Curtisa („Notting Hill”) na podstawie książek dla dzieci w reżyserii autorstwa weterynarza animacji „Jak wytresować smoka” Simona Otto. Głosy podkładają Brian Cox, Fiona Shaw, Jodie Whittaker, Lolly Adefope i Alex Macqueen, a muzykę skomponował John Powell (seria „Jak wytresować smoka”).

„Piece by Piece” (Focus Features) to animowany muzyczny film biograficzny o ikonie kultury Pharrellu Williamsie, który powstał w unikalny sposób poprzez budowanie z klocków LEGO. Za reżyserię i współproducenta odpowiada Morgan Neville (nagrodzony Oscarem dokument „20 Feet from Stardom”), a w obsadzie znaleźli się Gwen Stefani, Kendrick Lamar, Timbaland, Justin Timberlake, Busta Rhymes, Jay Z i Snoop Dogg.

„The Imaginary” (Netflix/Studio Ponoc) to anime fantasy na podstawie powieści AF Harrold (z ilustracjami Emily Gravett), opowiadające o młodej Amandzie (Evie Kiszel) i jej wyimaginowanym towarzyszu Rudgerze (Louie Rudge-Buchanan), którzy odkrywają ukryty świat zapomnianych Imaginaries, który staje się niebezpieczny. Film, wykorzystujący innowacyjną technikę światła i cienia, wyreżyserował były weteran animacji Studia Ghibli, Yoshiyuki Momose („Grobowiec świetlików”), a wyprodukowany przez założyciela Studio Pontoc i byłego producenta Ghibli, Yoshiakiego Nishimurę (nominowany do Oscara „Opowieść o świetlikach”). Księżniczka Kaguya”).

Potencjalni nominowani są wymienieni w kolejności alfabetycznej. Żaden film nie zostanie uznany za faworyta, dopóki go nie obejrzymy.

Faworyci

“Kurczak dla Lindy”
„Przepływ”
„W głowie się nie mieści 2”
„Dziki Robot”
„Ultraman: Powstanie”

pretendenci

„Pamiętnik ślimaka”
„Moana 2”
„Kawałek po kawałku”
„Tamte święta”
„Wyimaginowane”
„Władca Pierścieni: Wojna Rohirrimów”
„Transformatory 1”
„Wallace i Gromit: Zemsta jest najgorsza”


Źródło