Osłona silnika samolotu Boeing odpada, załoga i pasażerowie opisują horror
Nowe Delhi:
Boeing ponownie wpadł w kłopoty po tym, jak pokrywa silnika samolotu Boeing 737-800 odpadła podczas startu i uderzyła w skrzydło. Samolot należący do floty Southwestern Airlines leciał pierwotnie do Houston ze 135 pasażerami i 6 członkami załogi na pokładzie.
Samolot wzniósł się na wysokość około 3140 metrów, po czym został zmuszony do zawrócenia na międzynarodowe lotnisko w Denver, gdzie bezpiecznie wylądował. Po wylądowaniu został odholowany do bramy. W zdarzeniu nikt nie odniósł obrażeń.
Na nagraniu wideo widać rozerwaną pokrywę silnika łopoczącą na wietrze, gdy załoga ląduje samolotem.
Przerażające chwile dla pasażerów lotu Southwest z Denver do Houston, kiedy podczas lotu oderwała się pokrywa silnika, co zmusiło samolot do powrotu do Denver w niedzielę rano. pic.twitter.com/BBpCBXpTsl
— Sam Sweeney (@SweeneyABC) 7 kwietnia 2024 r
Inne wideo nagrane z okna w pobliżu skrzydła samolotu pokazuje niebieską osłonę odrywającą się od silnika i wirującą na wietrze. Duża jego część ostatecznie odpada, gdy samolot uderza w pas startowy.
Lot 3695 linii Southwest Airlines pic.twitter.com/M5fsyAQ2fZ
— Bvrtender (@bvrtender) 7 kwietnia 2024 r
Amerykańskie media rozmawiały z pasażerami, którzy odnieśli wrażenie, że eksplozja pokrywy silnika przypominała „wstrząs bombowy”. „Ludzie w rzędzie wyjściowym naprzeciwko mnie zaczęli krzyczeć na stewardessy i pokazywać im uszkodzenia. Zawróciliśmy i lądowaliśmy z pełną prędkością. Piloci wykonali świetną robotę podczas lądowania” – powiedział ABC News jeden z pasażerów.
Jak wynika z transmisji radiowych z kontrolerem ruchu lotniczego, załoga natychmiast ogłosiła sytuację awaryjną, gdy tylko zauważyła trzepoczącą osłonę.
„Śmiało, ogłośmy sytuację awaryjną dla Southwest 3695 i chcielibyśmy natychmiastowego powrotu. Zwisa nam kawałek osłony silnika” – powiedział członek załogi.
Do incydentu doszło w wyniku problemów związanych z produkcją i bezpieczeństwem w Boeingu, począwszy od sytuacji awaryjnej podczas lotu Alaska Airlines 5 stycznia, podczas której panel zwany zatyczką do drzwi wysadził nowego Boeinga 737 Max 9, dostarczonego liniom lotniczym zaledwie kilka miesięcy wcześniej.
Linie Southwestern Airlines przeprosiły i zapewniły, że zespół obsługi technicznej sprawdzi Boeinga 737-800 pod kątem potencjalnych zagrożeń.
Federalna Administracja Lotnicza (FAA) wszczęła dochodzenie w sprawie tego incydentu. FAA ustaliła, że samolot wszedł do służby w czerwcu 2015 r. Linia lotnicza odmówiła jednak podania szczegółowych informacji na temat daty ostatniego przeglądu silnika samolotu.
Boeing od lat próbuje naprawić swoją reputację po katastrofach w 2018 i 2019 roku innej wersji samolotu 737 Max, w których zginęło 346 osób. Popularne samoloty 737 Max zostały następnie uziemione na całym świecie na ponad 18 miesięcy. Jednak niedawne katastrofy po raz kolejny zwróciły uwagę na samoloty firmy.
Wybuch w liniach lotniczych Alaska Airlines był dopiero początkiem fali złej prasy, przez którą Boeing przeszedł w tym roku. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu podała, że tylko w 2024 r. doszło do 29 innych przypadków awarii i wypadków z udziałem samolotów Boeing.
W zeszłym miesiącu samolot Boeing United Airlines został ewakuowany w Houston po tym, jak zjechał z pasa startowego, a 50 osób zostało zakrwawionych i rannych w samolocie Boeinga lecącym do Nowej Zelandii, który gwałtownie spadł.
Nawet prezydent Biden nie mógł powstrzymać się od strzelania do pogrążonej w boju firmy, żartując w zeszłym tygodniu podczas wydarzenia związanego z kampanią: „Nie siedzę przy drzwiach” w Air Force One.