Osman Samiuddin o sztuce niewidocznej szóstki w T20
![Osman Samiuddin o sztuce niewidocznej szóstki w T20](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/04/378614.6-770x470.jpg)
Jesteśmy na etapie – na wypadek, gdybyś nie odkrył dość wątłego związku między tymi trzema nazwami – szóstką „no-look”, nowym estetycznym must-have sezonu. Wszystkie dzieciaki z białą piłką tego próbują. Żyje bez czynszu na Tik Toku. To także przyciąga krykieta do bractwa Big Sport, niepozornej szóstki noszącej tę samą brio – czy może to pycha? – jako podanie bez spojrzenia w piłce nożnej i koszykówce oraz zwycięzca bez spojrzenia w tenisie.
Nazwa jest oczywiście nieco obłudna. To nie tak, że pałkarze nie patrzą na piłkę, gdy ją uderzają. Ta podstawowa zasada, czyli utrzymywanie wzroku na piłce aż do uderzenia, pozostaje (i właściwie jest wzmocniona). Nie-patrzenie odnosi się tutaj do obalenia instynktu obserwowania, dokąd poleciała piłka Po został trafiony, czy to po to, aby upewnić się, że został trafiony prawidłowo, czy po prostu podziwiać dzieło rękodzieła, czy też podstawową świadomość gry.
Chociaż jest to wszędzie, ujęcie wciąż znajduje się w tym momencie ewolucji, w którym za każdym razem, gdy jest odtwarzane, jest to wydarzenie na tyle świeże, że każde kolejne jest z pewnością najlepszym, jakie do tej pory widziałeś. Kompilacje YouTube na ten temat kiełkują jak kolonie bakteryjne, co oznacza dwie rzeczy. Każdy dzieciak zacznie naśladować to na każdym poziomie. Odtąd, w świecie szybkich momentów i szybkich klipów cyfrowych, nigdy nie będzie źle wyglądającego, niewidocznego zdjęcia.
Tym, co sprawia, że „nie wyglądasz” jest tak wyjątkowy i wyróżnia go, jest to, że wygląda na czystą przechwałkę (i w przeciwieństwie do piłki nożnej i koszykówki nie jest tak naprawdę chwytem taktycznym mającym na celu zrzucenie przeciwnika). Większość gry w krykieta jest naprawiana jako odpowiedź, rozwiązanie problemów związanych z dostawą i wyznaczonymi dla niej polami. Nie ma szczeliny po stronie nóg? Odwrotne przemiatanie. Za bramkarzem nie ma obrońcy? Dilscoop. Dwóch mężczyzn na głębokim kwadracie i głębokiej środkowej bramce? Łuk do tyłu i rampa.
Nikt nie popisuje się tak jak Fletcher, który odpycha jednego nad środkową bramką, dodając zawijas kijem, a drugi oczami, gdy ten wpatruje się w melonika, podważając konwencje dotyczące tego, kto na kogo patrzy w centralnej konfrontacji krykieta. Niepozorne spojrzenie Dhoniego jest zimnym, obojętnym potwierdzeniem swojej władzy i odrzuceniem niegodnych. Ale nieodłączna elastyczność strzału jest tak potężna, że nawet Guptill, miły Kiwi i tak dalej, nie mogą powstrzymać się od natknięcia się na pawia jak KP, kiedy nim gra.
Mała uwaga, która właściwie powinna znaleźć się w tekście głównym, jest taka, że ujęcie to nie tylko przechwałka. W rzeczywistości może to być najmniejszy problem, zwykły efekt uboczny. W rzeczywistości kryje się za tym rygorystyczne uzasadnienie techniczne. Uderzenie piłką, niezależnie od tego, czy jest to piłka stacjonarna w golfie, czy poruszająca się, jest najskuteczniejsze, gdy ciało pozostaje nisko podczas zamachu i uderzenia. Pałkarze i golfiści mówią o utrzymywaniu się w uderzeniu, a nie o unoszeniu się, więc cała moc i ciężar ciała z momentu obrotowego tułowia, ramion i bioder przechodzą na Poprzez strzał. A potem, przy uderzeniu, absolutny spokój, oczy zamknięte.
To właśnie najbardziej rzuca się w oczy, gdy Brevis – a nawet Tom Kohler-Cadmore – oddał strzał bez spojrzenia. To mniej efektowne, bardziej funkcjonalne rozwiązanie, będące przeniesieniem rozległych ćwiczeń z siatek na zapałki. Jeśli w ogóle można się popisywać, to siłą pozycji, w jakiej zajmują się podczas uderzania.
Brzmi to nieco głupkowato. Dobrze, że to wygląda inaczej.
*Linki do filmów TikTok nie działają w sieciach internetowych w Indiach i innych krajach, gdzie TikTok jest zabroniony
Osman Samiuddin jest starszym redaktorem w ESPNcricinfo