Biznes

Ośmiu chętnych budować most kolejowy do miasta-widma

  • 14 maja, 2023
  • 4 min read
Ośmiu chętnych budować most kolejowy do miasta-widma


Rejonowy Zarząd Infrastruktury Zielona Góra, ściśle powiązany z wojskiem, prowadzi przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie nowego mostu kolejowego w Pstrążu. To tak zwane miasto-widmo, pozostałość po garnizonie radzieckim. Wartość zamówienia oszacowano na prawie 23 mln zł.

Rozpoczęto przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, a następnie wykonanie robót dla przebudowy mostu kolejowo-drogowego na rzece Bóbr w Pstrążu na pograniczu województwa dolnośląskiego i lubuskiego. W ramach planowanej inwestycji zamawiający oczekuje zaprojektowania i budowy wiaduktu kolejowego wraz z odcinkami dojazdowymi toru. Wykonawca będzie zobowiązany uzyskać wymagane prawem decyzje oraz pozwolenia na budowę. Firma przygotuje także wszystkie niezbędne opracowania projektowe, uzyska konieczne opinie i warunki techniczne i pozwolenia niezbędne dla wykonania robót budowlanych.

Do przetargu stanęło osiem zainteresowanych firm. Zamawiający przygotował na to zadanie budżet w wysokości 28,275 mln zł. Żadna oferta nie zmieściła się jednak w tym kosztorysie. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm Terlan i Tormel z Poznania – 38,75 mln zł. Kolejne oferty przekroczyły pułap 40 mln zł – i tak wystartował Strabag (41 mln zł), PORR (41,8 mln zł), Budimex (44,3 mln zł), Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie (45,5 mln zł), konsorcjum ZRK DOM w Poznaniu z firmą Probudowa z Wrocławia (47,9 mln zł). Najdroższą ofertę złożyli Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej (52,1 mln zł) oraz Alusta z Poznania, bo 56,8 mln zł. Wszyscy określili 5 lat gwarancji na roboty. Wybór wykonawcy poprzedzić ma analiza ceny (60 proc.) oraz okresu udzielonej gwarancji – jednak nie mniej niż 3 lata i nie więcej jak 5 lat (40 proc.).

Warto przeczytać!  Sprzedaż detaliczna w Polsce - maj 2023

Mimo że w nazwie zadania jest mowa o moście kolejowo-drogowym, przetarg dotyczy wyłącznie części kolejowej. Jak wyjaśnia zamawiający, most kolejowy w miejscowości Pstrąże przeznaczony jest do przeprawiania się przez rzekę Bóbr i stanowi łącznik kolejowy między punktem ładunkowym a linią kolejową nr 275 Wrocław Muchobór – Gubinek. Obecna długość obiektu to 363 metry. Ustrój nośny stanowi 11 przęseł sklepionych żelbetowych, w tym jedno przęsło nurtowe i 10 przęseł nad terenem zalewowym. Pomost ograniczają żelbetowe balustrady. Przęsła mostów oparte są na wspólnych podporach dla mostu kolejowego oraz częściowo rozebranego drogowego.

Nowy obiekt ma zostać wykonany w miejscu obecnego w lokalizacji. Most na jeden tor ma zostać wyposażony po obu stronach w 1-metrowy chodnik techniczny zabezpieczony balustradą. Nowy obiekt nie zmieni długości i ta również będzie wynosić ok. 360 metrów. Dopuszczalna prędkość pociągów ma wynosić 60 km/h. Zamawiający zaznacza, że konstrukcja nowego obiektu ma zostać zaprojektowana z katalogu typowych konstrukcji mostowych.

Część drogową – oddzielnym zadaniem – realizować ma natomiast Starostwo Powiatowe w Bolesławcu. Część drogowa została w czasie wojny zbombardowana przez Niemców. W ramach Polskiego Ładu budowany będzie nowy most drogowy wraz z drogami dojazdowymi. Wojsko Polskie, które jest zamawiającym dla nowego mostu kolejowego podkreśla, że niezbędna będzie stała współpraca i koordynacja między wykonawcą mostu kolejowego a Starostwem Powiatowym w Bolesławcu oraz z Gminą Bolesławiec, które realizują część drogową.

Warto przeczytać!  Nie wiedziałem o powiązaniu Hindenburga z inwestorem: Grupa Kotak

Na realizację zamówienia wskazano 28 miesięcy. Kompletna dokumentacja ma być gotowa w ciągu 12 miesięcy. Na roboty budowlane wskazano 26 miesięcy.




Źródło