Polska

Oświadczenie Ministrów ds. Europejskich Francji, Niemiec, Polski, Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Danii, Grecji, Włoch, Łotwy, Luksemburga, Portugalii, Rumunii, Słowenii, Hiszpanii – Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP

  • 22 maja, 2024
  • 9 min read
Oświadczenie Ministrów ds. Europejskich Francji, Niemiec, Polski, Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Danii, Grecji, Włoch, Łotwy, Luksemburga, Portugalii, Rumunii, Słowenii, Hiszpanii – Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP


Wraz z planowanym przyjęciem konkluzji Rady w sprawie „Odporności demokracji: ochrona procesów wyborczych przed ingerencją z zewnątrz” podejmujemy ważny krok w obronie naszych europejskich wartości demokratycznych, podstaw i kultury politycznej i powinniśmy kontynuować to zintegrowane podejście, aby stawić czoła bieżącym wyzwaniom, przed którymi stoimy spoza UE. Z zadowoleniem przyjmujemy trwającą debatę na temat ochrony naszej europejskiej demokracji i chcemy wnieść swój wkład w postaci konkretnych pomysłów, które powinny również zostać rozważone przez przyszłą Komisję i Wysokiego Przedstawiciela.

Nie ma „jednego rozwiązania”, aby przeciwdziałać manipulacji i ingerencji w informacje zagraniczne (FIMI) oraz próbom destabilizacji mającym na celu osłabienie i dyskredytację naszych demokracji. Dlatego właśnie musimy wzmocnić nasze zdolności w zakresie wykrywania i ujawniania zagrożeń, wymusić szybką reakcję na zidentyfikowane zagrożenia oraz wspierać i mobilizować wszystkie części naszych europejskich społeczeństw, aby wzmocnić odporność naszych fundacji z myślą o wyborach do Parlamentu Europejskiego i później.

Wykrywanie i zwalczanie manipulacji informacjami, egzekwowanie zdecydowanych reakcji prawnych i sankcji, wzmacnianie skutecznej, spójnej i proaktywnej komunikacji politycznej, wzmacnianie niezależnych mediów na szczeblu krajowym i na poziomie UE, wspieranie edukacji obywatelskiej oraz umiejętności cyfrowych i medialnych, tworzenie możliwości i dostępu do zaangażowania politycznego i społecznego i uczestnictwo to niezbędne mechanizmy, które łącznie wzmacniają naszą odporność demokratyczną.

Wolność naszej Unii i naszego sąsiedztwa opiera się na mocnych podstawach demokratycznych. W związku z tym nasze podejście powinno obejmować kraje objęte procesem rozszerzenia, w których długoterminowe zaangażowanie na rzecz odporności demokratycznej jest niezbędne do wzmocnienia i ochrony naszej przyszłej Unii Europejskiej.

Opierając się na dzisiejszych konkluzjach Rady i wnosząc wkład w toczącą się debatę, my, ministrowie spraw europejskich Francji, Niemiec, Polski, Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Danii, Grecji, Włoch, Łotwy, Luksemburga, Portugalii, Rumunii, Słowenii, Hiszpania, przedstawia następujące konkretne propozycje w celu zintensyfikowania wysiłków obejmujących różne aspekty:

Wzmacnianie odporności zbiorowej poprzez wymianę informacji i współpracę ze społeczeństwem obywatelskim

Jak stwierdzono w konkluzjach Rady, umiejętność korzystania z technologii cyfrowych i mediów wśród obywateli, a także niezależne i wolne media odgrywają zasadniczą rolę we wzmacnianiu odporności UE. W całej UE istnieje wiele inicjatyw i projektów w tej dziedzinie, ale bardziej zorganizowana wymiana najlepszych praktyk między państwami członkowskimi poprawiłaby naszą skuteczność. Propozycje:

Warto przeczytać!  Polska - Holandia wyniki na żywo, wynik, aktualizacje meczu otwarcia Grupy D Euro 2024

1. Państwa członkowskie powinny regularnie omawiać, które podejścia i projekty zostały wdrożone i okazały się najskuteczniejsze w zwalczaniu zakłóceń manipulacji informacjami zagranicznymi (FIMI). Horyzontalna Grupa Robocza ds. Zwiększania Odporności i Przeciwdziałania Zagrożeniom Hybrydowym (HWP ERCHT) mogłaby służyć jako centrum zorganizowanej wymiany w celu wyciągnięcia wniosków i przedstawienia, w stosownych przypadkach, zaleceń.

2. Zintegrowane reagowanie na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (IPCR) i system szybkiego ostrzegania (RAS) to przydatne narzędzia umożliwiające wymianę informacji na temat FIMI, ale ograniczone wyłącznie do rządów państw członkowskich i instytucji UE. Bardziej otwarta wymiana informacji ze społeczeństwem (w tym badaczami, mediami i organizacjami pozarządowymi, podobnie jak w przypadku stosowania IPCR podczas pandemii Covid) uzupełniłaby trwające wysiłki i zwiększyła świadomość szerszego europejskiego społeczeństwa, a także umożliwiłaby szybką i skoordynowaną reakcję na FIMI kampanie. Dlatego zachęcamy ESDZ do przedstawienia propozycji łączącej istniejące narzędzia i wysiłki na rzecz rozpowszechniania, aby osiągnąć ten cel.

3. Należy je połączyć z dodatkowym finansowaniem i platformą wymiany wiedzy między społeczeństwem obywatelskim, badaczami i państwami członkowskimi na temat strategii wzmacniania umiejętności korzystania z mediów i edukacji obywatelskiej w UE, aby dzielić się doświadczeniami, ocenami, nowymi badaniami i obecnymi możliwościami finansowania, przy jednoczesnym budowaniu na wiedzy specjalistycznej istniejących struktur, takich jak Europejskie Obserwatorium Mediów Cyfrowych (EDMO).

4. Społeczeństwo jest mniej skłonne wierzyć w dezinformację na temat UE, jeśli jest świadome korzyści i wartości dodanej UE. Dlatego konieczna jest wzmocniona komunikacja strategiczna na temat UE w państwach członkowskich.

5. Jesteśmy przekonani, że europejska platforma medialna przyczyniłaby się do przeciwdziałania dezinformacji poprzez dostarczanie wszystkim obywatelom UE wysokiej jakości informacji i niezależnego dziennikarstwa.

Poprawa wykrywania i odkrywania możliwości

W oparciu o konkluzje Rady konieczne jest wzmocnienie naszej zdolności do wykrywania manipulacji i ingerencji w informacje zagraniczne, aby szybko je ujawniać, aby jak najwcześniej przerwać ich wirusowość i ograniczyć ich skutki.

6. Państwa członkowskie powinny zacieśnić współpracę i wymianę informacji pomiędzy swoimi właściwymi agencjami krajowymi na temat zidentyfikowanych lub przypuszczalnych zagrożeń, a także zintensyfikować wykorzystanie w tym celu systemu wczesnego ostrzegania. Powinny one również w skoordynowany sposób zwiększać ujawnianie wykrytych kampanii manipulacyjnych, aby usprawnić w skali europejskiej rozpowszechnianie naszej komunikacji strategicznej, w tym pozytywnych narracji opartych na faktach.

Warto przeczytać!  Polska i Włochy niewzruszone opóźnieniami w modernizacji F-35, ponieważ harmonogramy dostaw pozostają zgodne z harmonogramem

7. Zachęcamy Komisję i ESDZ do kontynuowania wysiłków na rzecz większej efektywności i współpracy z agencjami krajowymi oraz z niecierpliwością czekamy na wnioski i inicjatywy w kolejnych miesiącach.

Egzekwowanie regulacji i ustanawianie środków ograniczających

Ustawa o usługach cyfrowych to przełomowe rozporządzenie zapewniające Komisji nadzwyczajne narzędzia umożliwiające rozliczanie bardzo dużych platform internetowych (VLOP) i wywiązywanie się ze swoich obowiązków w zakresie zarządzania ryzykiem systemowym, w szczególności w odniesieniu do FIMI. Z zadowoleniem przyjmujemy decyzję Komisji o wszczęciu formalnego postępowania przeciwko VLOP, które tego nie zrobiły. Środki ograniczające są ważnym narzędziem wymierzonym w autorów kampanii FIMI i stanowią wyraźny sygnał, że UE będzie działać przeciwko osobom i podmiotom, które próbują ingerować w nasze demokracje. Propozycje:

8. Należy niezwłocznie utworzyć pełną infrastrukturę regulacyjną DSA, aby mogła ona w pełni funkcjonować i skutecznie egzekwować ramy regulacyjne.

9. Komisja powinna w dalszym ciągu szybko współpracować z państwami członkowskimi i społeczeństwem obywatelskim za pośrednictwem odpraw i publicznie potępiać wszelkie przypadki niezastosowania się VLOP do swoich obowiązków prawnych wynikających z DSA i zobowiązań wynikających z Kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji, a w razie potrzeby wszcząć formalne postępowanie.

10. Należy zbadać nowe narzędzia wsparcia UE i państw członkowskich na rzecz zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego we wdrażanie DSA, w tym utworzenie organów doradczych i konsultacyjnych dla krajowych koordynatorów usług cyfrowych. Opinie i propozycje przedstawiane przez te organy mogą obejmować status zaufanego sygnalisty i zweryfikowanego badacza, a także skargi i postępowania sądowe.

11. Kodeks postępowania w zakresie dezinformacji należy przekształcić w wiążący kodeks postępowania, jak przewidziano w DSA.

12. Rada powinna szybko zakończyć trwające dyskusje w celu ustanowienia nowego systemu środków ograniczających wymierzonych w wysiłki destabilizacyjne Rosji, które obejmują kampanie FIMI.

Wzmocnienie naszego sąsiedztwa

Ponadto nasze wysiłki na rzecz wzmocnienia odporności demokratycznej muszą obejmować nasze sąsiedztwo. Kraje kandydujące i potencjalne kraje kandydujące podlegają w równym stopniu FIMI i innym ukierunkowanym kampaniom ingerencji. Inwestycja w ich odporność demokratyczną jest także inwestycją długoterminową w odporność obecnej i przyszłej Unii Europejskiej. Ponadto wsparcie społeczne dla rozszerzenia w obecnych państwach członkowskich jest zmienne i podatne na ataki FIMI. Propozycje:

Warto przeczytać!  Co dalej z polską gospodarką?

13. Musimy usprawnić naszą komunikację strategiczną w krajach uczestniczących w procesie akcesyjnym. Grupy zadaniowe ESDZ ds. Bałkanów Zachodnich i East StratCom wykonały ważną pracę, muszą jednak rozszerzyć swoje działania, aby objąć wszystkie kraje uczestniczące w procesie akcesyjnym.

14. Wzywamy ESDZ, aby skupiła się na krajach uczestniczących w procesie akcesyjnym i opracowała kompleksową strategię we współpracy z odpowiednimi dyrekcjami generalnymi Komisji i państwami członkowskimi w zakresie zaangażowania, dziedzin programowania i współpracy w terenie z obecnymi państwami członkowskimi UE.

15. Zachęcamy także ESDZ do zacieśnienia współpracy z instytucjami StratCom na Ukrainie, w Republice Mołdawii, Gruzji i Bałkanach Zachodnich w zakresie zwalczania FIMI.

16. Przychodząca Komisja i Wysoki Przedstawiciel powinni określić i przeznaczyć specjalne fundusze na programy przeciwdziałające FIMI w krajach aspirujących do członkostwa w UE, w szczególności na programy w zakresie umiejętności korzystania z mediów i edukacji obywatelskiej.

17. Nadchodząca Komisja powinna w koordynacji z Państwami Członkowskimi opracować strategię komunikacyjną w UE w celu zwiększenia wsparcia społecznego dla rozszerzenia UE.

18. Rada powinna kontynuować regularne dyskusje na temat kwestii StratCom w COWEB, COELA, COEST, HWP ERCHT i innych grupach roboczych Rady, skupiając się na ocenie wysiłków i analizie luk z ekspertami w regionie.

19. Oprócz działań wymienionych powyżej z radością powitalibyśmy dyskusję w szerszych ramach europejskich w celu zacieśnienia współpracy w zwalczaniu FIMI.

Przyszła praca w instytucjach UE

Z zadowoleniem przyjmujemy ogłoszoną reorganizację działów StratCom ESDZ, której celem jest dalsze usprawnienie i wzmocnienie wysiłków w zakresie komunikacji strategicznej i przeciwdziałania FIMI, w tym jasnej komunikacji na temat korzyści dla UE i wartości dodanej.

W Radzie kilka składów Rady będzie w dalszym ciągu omawiać odporność demokratyczną jako kwestię przekrojową o wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym. Rada GAC ​​powinna nadal zajmować się tą kwestią, ze szczególnym naciskiem na odporność społeczną w państwach członkowskich oraz rolę FIMI i poziom odporności demokratycznej w krajach potencjalnych i krajach kandydujących. Wniosek:

20. Rada GAC ​​powinna uwzględnić w swoim porządku obrad kwestię odporności demokratycznej i regularnie ją omawiać. Można również zorganizować nieformalne konsultacje z krajami kandydującymi i potencjalnymi krajami kandydującymi. Po wyborach europejskich można by jak najszybciej zorganizować wymianę z Europejskim Obserwatorium Mediów Cyfrowych (EDMO) w celu omówienia wpływu FIMI, wyciągniętych wniosków i ewentualnych przyszłych kroków.


Źródło