Fotografia

Oświetlenie fotografii krajobrazowej: kompleksowy przewodnik

  • 8 września, 2024
  • 9 min read
Oświetlenie fotografii krajobrazowej: kompleksowy przewodnik


przewodnik po oświetleniu do fotografii krajobrazowejprzewodnik po oświetleniu do fotografii krajobrazowej

Dzięki zrozumieniu zagadnień związanych z oświetleniem możesz natychmiast ulepszyć swoje portfolio fotografii krajobrazowych.

To prawda. Jakość i kierunek światła dramatycznie wpływa na zdjęcia krajobrazowe, dlatego tak ważne jest, aby jak najdokładniej opanować oświetlenie. Niestety, oświetlenie krajobrazowe może być trudnym tematem. Jakość oświetlenia, kierunek, kolor; to wystarczy, aby każdemu przysporzyć bólu głowy, prawda?

Cóż, w tym artykule zamierzam to dla Ciebie rozłożyć na czynniki pierwsze – tak, abyś następnym razem, gdy wybierzesz się na zdjęcia krajobrazowe, wiedział dokładnie, co robić. Omówię moje ulubione rodzaje oświetlenia do fotografii krajobrazowej i jak z nimi pracować, aby uzyskać piękne rezultaty, a także dam mnóstwo wskazówek po drodze.

Przejdźmy zatem do konkretów.

Jakość i kierunek oświetlenia

Fotografowie krajobrazowi zwracają uwagę na dwie istotne cechy oświetlenia: jakość i kierunek.

Oświetlenie jakość odnosi się do twardości lub miękkości światła, gdzie miękkie światło daje ograniczone cienie i nasycone kolory, natomiast twarde światło dodaje dużo kontrastu i ciężkich cieni.

I oświetlenie kierunek odnosi się do kierunku, w którym światło pada na obiekt. Na przykład, południowe światło słoneczne pada na obiekt z góry, wieczorne światło słoneczne pada na obiekt z boku itd.

Generalnie, jakość oświetlenia jest tutaj ważniejsza. Ponieważ, choć można eksperymentować z różnymi kierunkami, aby uzyskać piękne rezultaty, jeśli nie zrozumiesz jakości oświetlenia, będziesz stale uchwycić przeciętne (lub po prostu zły) zdjęć.

Jednocześnie powinieneś wiedzieć, jak pracować z różnymi kierunkami oświetlenia – w ten sposób możesz między innymi dodać swoim zdjęciom głębi i wymiaru – dlatego poświęcam temu tematowi kilka sekcji.

Odbite światło

Światło odbite, zwane także odbił się Lub rzutowy światło, powstaje, gdy bezpośrednie światło słoneczne odbija się od sąsiedniej powierzchni. Może to zapewnić oszałamiające zdjęcia, dzięki swojemu miękkiemu, równemu, pięknemu efektowi.

Kaniony na południowym zachodzie są idealne dla tego typu światła, ponieważ promienie słońca odbijają się od skał, tworząc wspaniały, ciepły blask:

fotografia krajobrazowa oświetlenie Zion fotografia krajobrazowa oświetlenie Zion

Aby pracować ze światłem odbitym, zazwyczaj potrzebujesz jasnej powierzchni, takiej jak jasne ściany skalne, biała plaża itp. – w przeciwnym razie nie uzyskasz ładnego efektu odbicia. Będziesz również potrzebować jasnego słońca, najlepiej w okolicach południa.

Warto przeczytać!  Pentax powraca do gry filmowej z zupełnie nowym Pentaxem 17

Zachmurzone światło

mgliste, pochmurne oświetlenie zatoki Morromgliste, pochmurne oświetlenie zatoki Morro

Światło w pochmurne i mgliste dni jest miękkie, przytłumione i niebieskawe. Cienie są nieistotne, a kierunkowość światła zasadniczo zanika.

Choć pochmurne niebo świetnie sprawdza się w przypadku zdjęć krajobrazowych ze względu na swój łagodny, łagodny efekt i brak ostrych cieni, należy zachować ostrożność. Pochmurne niebo z reguły wygląda nudno, dlatego należy starać się je zasłonić drzewami, górami i innymi elementami krajobrazu.

Dni pochmurne są również świetne dla kolorowy krajobrazy, takie jak pola kwiatów. Miękkie światło równomiernie oświetla obiekt i nadaje kolorom subtelny, nasycony blask.

Podświetlenie

Podświetlenie odnosi się do każdego światła, które pochodzi z za Twój temat, tak:

poranny krajobraz morskiporanny krajobraz morski

Pamiętaj, że możesz mieć częściowe podświetleniegdy słońce znajduje się mniej więcej za obiektem i można mieć całkowite podświetleniekiedy słońce świeci z bezpośrednio za tematem.

Podświetlenie jest ulubionym elementem fotografii krajobrazowej, zwłaszcza gdy słońce jest tuż nad horyzontem. Dlaczego? Podświetlenie jest dramatyczne, niezależnie od tego, czy jest połączone z efektami HDR (takimi jak na powyższym zdjęciu), czy też używasz go do uchwycenia oszałamiających sylwetek.

Jedna wskazówka: Zwróć szczególną uwagę na położenie słońca w kadrze. Zazwyczaj chcesz częściowo zablokować słońce solidną krawędzią; w ten sposób możesz uchwycić piękną gwiazdę słoneczną. Alternatywnie możesz trzymać słońce poza kadrem lub umieścić je za solidnym obiektem, takim jak drzewo lub skała, aby zapobiec prześwietleniu nieba.

Światło bezpośrednie

bezpośrednie światło wydmybezpośrednie światło wydmy

Bezpośrednie światło jest silne, ostre i bardzo nieubłagane; można je spotkać zazwyczaj kilka godzin po wschodzie słońca lub kilka godzin przed zachodem, jednak gdy słońce przesuwa się wyżej na niebie (tj. bliżej południa), światło staje się bardziej bezpośrednie i jeszcze mniej korzystne.

Warto przeczytać!  Ricoh przedstawia Pentax WG-90, wytrzymały aparat kompaktowy, który można zabrać ze sobą wszędzie: Przegląd fotografii cyfrowej

Ponieważ bezpośrednie światło daje tak ostry efekt, niektórzy fotografowie krajobrazowi całkowicie go unikają. Ja sam nie idę tak daleko, ale polecam fotografowanie w czerni i bieli, co całkiem dobrze sprawdza się przy oświetleniu o wysokim kontraście.

Ponadto, jeśli fotografujesz w bezpośrednim świetle, a Twoje zdjęcia wciąż wychodzą nudne i mało inspirujące, spróbuj poszukać obiektów, które oferują znaczny zakres tonalny (czyli obiektów, które rozciągają się od głębokiej czerni do jasnej bieli). To właśnie zrobiłem w przypadku powyższego zdjęcia.

Światło poziome poranne i wieczorne

Poranne i wieczorne światło poziome odnosi się do światła występującego na godzinę lub dwie po wschodzie słońca i godzinę lub dwie przed zachodem słońca. Jest ono ciepłe, tworzy miękkie cienie, wygląda niezwykle korzystnie i jest najlepszym światłem do fotografii krajobrazowej dzięki połączeniu niskiego kontrastu i pięknych odcieni.

Fotografowie często nazywają tę porę dnia złote godziny, ponieważ światło wygląda niesamowicie i, cóż, złoty. Zobaczcie zdjęcie poniżej, które zrobiłem w tym szczególnym czasie:

fotografia krajobrazowa poranne światłofotografia krajobrazowa poranne światło

Chociaż możesz fotografować obiekty z dowolnego kąta, gorąco polecam światło boczne, które rzeźbi obiekt i dodaje mu głębi i wymiaru. W rzeczywistości użyłem światła bocznego na zdjęciu powyżej, aby nadać górze dużo faktury i objętości (zauważ, że prawa strona szczytu jest w cieniu, a lewa strona w słońcu).

Również szybka wskazówka: Złote godziny często następują po innym wspaniałym czasie na fotografię krajobrazową, niebieską godzinę – kiedy światło zaczyna blednąć na niebie, świat staje się eteryczny, a Ty możesz zrobić kilka oszałamiających zdjęć. Więc nie pakuj się, gdy złote godziny się skończą, nawet jeśli wydaje się, że światło zniknęło!

Otwórz cień

W fotografii krajobrazowej otwarty cień składa się z obszarów nieoświetlonych bezpośrednim światłem słonecznym. Światło jest miękkie i często można je znaleźć w obszarach leśnych, a także na stromych dolinach i zboczach gór.

Warto przeczytać!  Capture One Express przestanie działać w styczniu 2024 r

Najlepsza część tego typu światła? Możesz fotografować cały dzień bez przerwy, ponieważ światło nigdy nie traci na jakości.

Ale będziesz musiał zostać mocno w cieniu; wyjdź na słońce, a zdjęcia staną się ostre i prawdopodobnie nieprzyjemne.

zacieniony wodospad światłazacieniony wodospad światła

Światło łączone: bezpośrednie i rozproszone

Światło łączone odnosi się do sytuacji, w których Zarówno bezpośrednie i rozproszone światło. Rzadko znajdziesz je w kameralnych krajobrazach; zamiast tego szukaj go w szerokich, rozległych widokach, szczególnie tych z dużymi różnicami wysokości (np. góry).

Widzisz, czasami zdarzają się sytuacje, w których część krajobrazu jest pokryta chmurami, ale reszta jest oświetlona pięknym słońcem. Poniżej zamieściłem przykład, abyś mógł zrozumieć piękno tego efektu. Zostało to nakręcone na Mt. Whitney w Eastern Sierra, a promienie porannego poziomego światła słonecznego świeciły za mną, podczas gdy część góry była zacieniona lub rozproszona przez chmury nad głową. Rezultat? Wspaniały efekt reflektorów na szczytach gór!

częściowo oświetlony krajobraz szczytów górskichczęściowo oświetlony krajobraz szczytów górskich
Był to efekt kilkugodzinnego oczekiwania na światło. Byliśmy wielce zaskoczeni i wynagrodzeni za nasze wysiłki.

Światło stworzone przez człowieka

Większość fotografów krajobrazowych nie myśli o świetle stworzonym przez człowieka…

…ale może się okazać pomocne, zwłaszcza jeśli lubisz kreatywne efekty na zdjęciach.

Po pierwsze, możesz użyć świateł samochodów, aby stworzyć piękne smugi świetlne. W poniższym przykładzie, zrobionym na wybrzeżu Big Sur o zmierzchu, uchwyciłem rząd świateł samochodowych z długą ekspozycją i solidnym statywem.

Szlak świetlny Big Sur Szlak świetlny Big Sur

Można również użyć sztucznego światła, aby ostrożnie oświetlić obiekty latarką (ta technika jest znana jako malowanie światłem).

Oświetlenie w fotografii krajobrazowej: ostatnie słowa

No i masz:

Wszystkie podstawy oświetlenia zdjęcia krajobrazu. Zacznij od zapamiętania różnych typów światła – i wyrób sobie nawyk patrzenia na światło, oceniania go i określania, czy dobrze sprawdza się w fotografii.

Już niedługo zostaniesz mistrzem oświetlenia!

A teraz Twoja kolej:

Czy masz ulubiony rodzaj oświetlenia krajobrazowego? A najmniej ulubiony? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach poniżej!

  • OGÓLNY

  • PRZYGOTOWANIE

  • USTAWIENIA

  • OŚWIETLENIE

  • KOMPOZYCJA

  • BIEG

  • PRZEWODNIKI ZAAWANSOWANE

  • TECHNIKI KREATYWNE

  • POSTPROCESOWANIE

  • INSPIRACJA




Źródło