Podróże

Oto „niepisane zasady” podróży lotniczych

  • 7 listopada, 2023
  • 7 min read
Oto „niepisane zasady” podróży lotniczych


Od chorych pasażerów po problemy ze śmieciami – latanie testuje determinację pasażerów.

Ceneri | Wektory Digitalvision | Obrazy Getty’ego

Nowy raport zawiera złowieszcze ostrzeżenie dla podróżujących samolotami.

„Bez względu na to, co robisz w samolocie, prawdopodobnie denerwujesz innego pasażera” – stwierdza.

W raporcie opublikowanym w czwartek przez firmę Morning Consult, zajmującą się analizą danych, zbadano 12 typów zachowań podczas lotów i stwierdzono, że większość podróżnych (>50%) dokuczały wszystkie z wyjątkiem jednego.

„Naruszenie niepisanych zasad etykiety linii lotniczych może prowadzić do konfliktu” – pisze Lindsey Roeschke, analityk ds. podróży i hotelarstwa w Morning Consult, która jest autorką raportu.

Prawie jeden na pięciu respondentów stwierdził, że obawy dotyczące zachowania innych pasażerów mogą zniechęcić ich do odbycia podróży.

Według raportu najbardziej irytującym zachowaniem podczas lotu jest naruszenie przestrzeni osobistej — naruszenie podłokietnika, przestrzeni na nogi lub przekroczenie niewidzialnej granicy oddzielającą siedzenia pasażerów. Około 77% osób biorących udział w ankiecie stwierdziło, że „niepokoi ich to”, a 51% stwierdziło, że „bardzo im przeszkadza”.

Na drugim miejscu znajdują się zachowania niehigieniczne, takie jak obcinanie paznokci czy zdejmowanie butów – wynika z badania, w którym wzięło udział ponad 2200 Amerykanów. Jednak nie wszyscy sprzeciwiają się zdejmowaniu butów podczas lotów – w opublikowanej w kwietniu ankiecie YouGov mniej niż połowa mieszkańców Azji (49%) i nieco ponad jedna trzecia mieszkańców Zjednoczonych Emiratów Arabskich (38%) uważa tę praktykę za niedopuszczalną. .

Pasażerowie, którzy są wyraźnie chorzy, zajmują trzecie miejsce na liście, ponieważ Covid-19 i inne choroby zakaźne mogą dotykać pasażerów długo po zakończeniu lotu.

Pierwszą piątkę irytujących zachowań uzupełnia słuchanie urządzeń bez słuchawek, po którym następuje widoczne zatrucie.

Wychodzenie wiąże się z kilkoma innymi niewypowiedzianymi zasadami, w tym powstrzymywaniem się od zbyt wczesnego zbliżania się do przejścia i przedwczesnego wyjmowania torby („wyciągnięcie torby z górnego pojemnika na śmieci, gdy ludzie wciąż czekają w przejściu, to niezawodny sposób na zrobienie z siebie zagrożenia „), według CheapAir.com.

Pasażerowie noszący plecaki mogą nosić je z przodu podczas wsiadania i wysiadania z samolotu, aby zapobiec przypadkowemu uderzeniu siedzących osób w twarz – zjawisko tak powszechne, że niektórzy pasażerowie twierdzą, że to wystarczający powód, aby zarezerwować miejsce przy oknie.

Choć zajmuje 9. miejsce na liście, 62% amerykańskich podróżnych stwierdziło, że niepokoją ich pasażerowie odchylający siedzenia podczas dziennych lotów o krótkiej i średniej długości.

To, co kiedyś było powszechną praktyką, przekształciło się w gorący temat, a nowsze zasady etykiety uznają odchylanie fotela za faux pas w niemal każdych okolicznościach – co nie budzi większego konsensusu wśród podróżujących.

Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki – 23 lutego: Kobieta z długimi nogami siedząca na siedzeniu w klasie ekonomicznej w samolocie 23 lutego 2016 r. w Berlinie, Niemcy. (Zdjęcie: Thomas Trutschel/Fotothek za pośrednictwem Getty Images)

Thomas Trutschel | Fototeka | Obrazy Getty’ego

Chociaż problem nadal pojawia się w przypadku lotów – w tym niedawny wirusowy film, na którym kobieta wielokrotnie krzyczy: „Mogę cofnąć swoje miejsce!„ — aktualne zalecenia zalecają, aby pasażerowie pytali lub ostrzegali osobę znajdującą się za nimi przed położeniem się do pozycji leżącej.

Warto przeczytać!  5 miejsc do podróży tego lata, które są jak Floryda, ale znacznie tańsze

Niegdyś charakterystyczna substancja drażniąca latanie – wrzeszczące dziecko – zajmuje 10. miejsce na liście. W raporcie zauważono, że większość pasażerów wybacza płaczącym niemowlętom i niewłaściwie zachowującym się dzieciom, gdy rodzice starają się je uspokoić.

Mimo to około 57% respondentów wyraziło zainteresowanie lotem w części samolotu przeznaczonej dla dzieci, jeśli taka istnieje.

Raport Morning Consult wykazał również, że drażliwość w samolocie wzrasta wraz z wiekiem, przy czym niemal u wszystkich osób w wieku wyżu demograficznego poziom irytacji jest wyższy.

Przedstawiciele pokolenia Z, którzy obecnie mają od 11 do 26 lat, najmniej przejmowali się wszystkimi wyważonymi zachowaniami z wyjątkiem jednego, co doprowadziło Roeschke do wniosku: „Trzymamy kciuki za współpasażera z pokolenia Z, ponieważ większość zachowań mniej ich niepokoi. Jednak jeśli chcesz zamienić się miejscami, znajdź pokolenie Xer”.

Największą rozbieżnością między pokoleniami były poglądy na temat osób nietrzeźwych, które irytowały 83% przedstawicieli pokolenia boomers, ale tylko 55% pokolenia Z, a następnie widocznie chorych pasażerów, co potencjalnie podkreślało ryzyko dla zdrowia, jakie choroby takie jak Covid-19 stanowią dla osób starszych.

Pojemniki nad głową mogą być źródłem napięcia podczas lotów, niezależnie od tego, co pasażerowie w nich wkładają, po to, jak szybko przechowują i pobierają swoje przedmioty.

Sandy Huffaker | Wiadomości Corbisa | Obrazy Getty’ego

W raporcie przypuszczano, że różnice w drażliwości mogą wynikać z tego, że przedstawiciele pokolenia Z spędzają znacznie mniej czasu w miejscach.

Ale także: „Być może [also] ponieważ ich stosunkowo ograniczone doświadczenie życiowe nie spowodowało jeszcze, że są zgorzkniali i zrzędliwi” – ​​napisano.

A może dzieje się tak dlatego, że przedstawiciele pokolenia wyżu demograficznego pamiętają to, co kiedyś było – jedyne pokolenie z czwórki biorącej udział w badaniu, które latało w „złotym wieku podróży”.

Warto przeczytać!  Miasta i państwa płacą za to, aby migranci mogli podróżować gdzie indziej

Według danych Federalnej Administracji Lotniczej liczba zgłoszonych incydentów związanych z niesfornymi pasażerami w Stanach Zjednoczonych gwałtownie spadła o ponad 80% w porównaniu z rekordowym poziomem na początku 2021 r. W tym roku złożono prawie 6000 zgłoszeń niesfornych pasażerów – głównie związanych z nakazem noszenia maseczek – znacznie więcej niż 1736 zgłoszeń złożonych na dzień 29 października 2023 r.

Według FAA w zeszłym roku liczba zgłoszonych incydentów związanych z niesfornymi pasażerami wyniosła około dwa na każde 10 000 lotów.

Jest to jednak nadal znacznie więcej niż przed pandemią – w ramach której w 2019 r. odnotowano 1161 raportów, a w 2017 r. – tylko 544 – co wprawia w zakłopotanie znawców branży.

Jednak dane te nie odzwierciedlają incydentów podczas lotu, które nie osiągnęły poziomu „raportu”.

„Opinia publiczna nie słyszy o 99% potencjalnych incydentów, które stewardesy rozwiązują bez zdarzenia” – powiedziała NBC News prezes Stowarzyszenia Stewardów Sara Nelson za pośrednictwem poczty elektronicznej. „Deeskalujemy konflikt jako pierwsi ratownicy lotnictwa podczas niemal każdego lotu”.

Dane Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych pokazują, że liczba niekontrolowanych incydentów raczej rośnie, niż się cofa. W raporcie IATA opublikowanym w czerwcu oszacowano, że jeden niesforny incydent przypada na każde 568 lotów w 2022 r., w porównaniu z jednym na 835 lotów w 2021 r.

Z raportu IATA wynika, że ​​incydenty zwykle obejmują nieprzestrzeganie przepisów, obelgi słowne i zatrucie, przy czym najczęstsze formy nieprzestrzegania przepisów obejmują palenie lub wapowanie na pokładzie, problemy z zapiętymi pasami bezpieczeństwa i przekroczenie limitu bagażu podręcznego.

Według IATA przemoc fizyczna – występująca raz na 17 200 lotów – również rośnie.




Źródło