Biznes

Państwowe firmy naftowe odnotowały rekordowy zysk w wysokości 81 000 crore rupii w roku finansowym 2024

  • 12 maja, 2024
  • 5 min read
Państwowe firmy naftowe odnotowały rekordowy zysk w wysokości 81 000 crore rupii w roku finansowym 2024


Państwowi sprzedawcy detaliczni paliw Indian Oil Corp., Bharat Petroleum Corporation Ltd. i Hindustan Petroleum Corporation Ltd. odnotowali rekordowe zyski w wysokości około 81 000 crore rupii w roku finansowym 24, co znacznie przekroczyło ich roczne zarobki w latach poprzedzających kryzys naftowy.

Łączny jednostkowy zysk netto IOC, BPCL i HPCL w okresie od kwietnia 2023 r. do marca 2024 r. był lepszy niż ich roczny zarobek w wysokości 39 356 crore rupii w latach poprzedzających kryzys naftowy, jak wykazały złożone przez nie dokumenty regulacyjne.

Wszystkie trzy spółki odnotowały najwyższy w historii jednostkowy i skonsolidowany zysk netto w roku finansowym 24.

Sprzedawcy detaliczni sprzeciwili się wezwaniom do powrotu do codziennej rewizji cen i przeniesienia łagodzenia stawek na konsumentów, uzasadniając to tym, że ceny w dalszym ciągu charakteryzują się dużą zmiennością – rosną jednego dnia, a spadają drugiego dnia – i że muszą odrobić straty poniesione w tym roku gdy utrzymywali stawki niższe od kosztów.

Jak wynika z dokumentacji złożonej przez spółkę, IOC w latach 2023–2024 odnotowało jednostkowy zysk netto w wysokości 39 618,84 crore rupii. Dla porównania roczny zysk netto w latach 2022–2023 wyniósł 8241,82 crore rupii. Choć firma może argumentować, że kryzys naftowy miał wpływ na rok budżetowy 23, zyski za rok 24 są wyższe niż nawet w latach przed kryzysem – zysk netto w wysokości 24 184 crore rupii w latach 2021–2022 i 21 836 crore rupii w latach 2020–2021.

Warto przeczytać!  PV czy CV w zakładzie TN? Tata Motors odbierze telefon w oparciu o trend rynkowy | Wiadomości Firmowe

BPCL odnotowało zysk netto w wysokości 26 673,50 crore rupii w roku finansowym 2024, co stanowi wzrost w stosunku do zysku netto wynoszącego 1870,10 crore rupii w latach 2022–2023 i 8788,73 crore rupii w roku finansowym 22.

Z dokumentów wynika, że ​​zysk HPCL za rok 2023–24 w wysokości 14 693,83 crore rupii porównano ze stratą w wysokości 8974,03 crore rupii w roku finansowym 2023 i zyskiem w wysokości 6382,63 crore rupii w latach 2021–2022.

Straty w roku finansowym 23 doprowadziły do ​​tego, że minister finansów Nirmala Sitharaman ogłosiła w budżecie na lata 2023–2024 kwotę 30 000 crore rupii dla IOC, BPCL i HPCL na wsparcie ich planów transformacji energetycznej. W połowie roku wsparcie to zmniejszono o połowę do 15 000 crore rupii. Wsparcie, które miało nastąpić w drodze zasilenia kapitału poprzez emisję praw poboru, nie zostało jeszcze udzielone.

Trzy firmy, które kontrolują około 90% indyjskiego rynku paliw, „dobrowolnie” nie zmieniły cen benzyny, oleju napędowego i gazu kuchennego przez ostatnie dwa lata, co skutkowało stratami, gdy koszty surowców były wyższe, i zyskami, gdy ceny surowców były niższe.

Odnotowali łączną stratę netto w wysokości 21 201,18 crore rupii w okresie od kwietnia do września 2022 r., pomimo rozliczenia 22 000 crore rupii ogłoszonej, ale nie wypłaconej dotacji na LPG za poprzednie dwa lata.

Warto przeczytać!  Rekordowy wzrost kwoty bazowej. Emeryci dostaną większe świadczenia

Późniejsze złagodzenie międzynarodowych cen i przyznanie przez rząd dotacji na LPG pomogło IOC i BPCL osiągnąć roczny zysk za lata 2022–2023 (od kwietnia 2022 r. do marca 2023 r.), ale HPCL był na minusie.

W roku finansowym 24 sytuacja uległa radykalnej zmianie. Trzy firmy odnotowały rekordowe zyski w pierwszych dwóch kwartałach (kwiecień-czerwiec i lipiec-wrzesień), kiedy międzynarodowe ceny ropy naftowej – względem których porównywane są ceny krajowe – spadły prawie o połowę do 72 dolarów za baryłkę w porównaniu z rokiem poprzednim.

Ceny międzynarodowe ponownie wzrosły w kolejnym kwartale do 90 dolarów, co doprowadziło do ograniczenia ich zarobków. Ale w skali całego roku osiągnęli bogate zyski.

Zamrożenie cen paliw, które rozpoczęło się 6 kwietnia 2022 r., w tygodniu zakończonym 24 czerwca 2022 r. spowodowało stratę sięgającą 17,4 rupii za litr benzyny i 27,7 rupii za litr oleju napędowego. Jednak późniejsze zmiękczenie doprowadziło do wyeliminowania strat. W połowie marca tuż przed ogłoszeniem wyborów powszechnych obniżyli ceny benzyny i oleju napędowego o 2 rupii za litr za litr.

Międzynarodowe ceny ropy naftowej przez ostatnie kilka lat charakteryzowały się burzliwymi tendencjami. Na początku pandemii w 2020 r. spadł do strefy ujemnej, a w 2022 r. gwałtownie wzrósł – w marcu 2022 r. po inwazji Rosji na Ukrainę osiągnął najwyższy poziom od 14 lat wynoszący prawie 140 dolarów za baryłkę, po czym spadł w związku ze słabszym popytem ze strony głównych importerów Chin i obawy przed recesją gospodarczą.

Warto przeczytać!  Ile kosztuje benzyna, olej napędowy i LPG? Ceny paliw w Polsce.

Jednak dla kraju, który jest w 85% zależny od importu, gwałtowny wzrost oznaczał pogłębienie i tak już podwyższonego poziomu inflacji i wykolejenie ożywienia gospodarczego po pandemii.

W związku z tym trzej sprzedawcy detaliczni paliw zamrozili ceny benzyny i oleju napędowego na najdłużej od dwóch dekad. Zaprzestali codziennej rewizji cen na początku listopada 2021 r., kiedy stopy w całym kraju osiągnęły najwyższy w historii poziom, co skłoniło rząd do wycofania części podwyżki akcyzy wprowadzonej podczas pandemii, aby wykorzystać niskie ceny ropy.

Zamrożenie trwało do 2022 r., ale wywołany wojną gwałtowny wzrost międzynarodowych cen ropy naftowej spowodował podwyżkę cen benzyny i oleju napędowego o 10 rupii za litr od połowy marca 2022 r., zanim kolejna runda obniżek podatku akcyzowego zniosła wszystkie 13 rupii za litr i rupii 16-litrowa podwyżka podatków na benzynę i olej napędowy dokonana w czasie pandemii.

Nastąpiło to po obecnym zamrożeniu cen, które rozpoczęło się 6 kwietnia 2022 roku i trwało do 15 marca obniżki. Następnie ponownie doszło do zamrożenia stóp.

Przeczytaj także: Indyjska ropa do BPCL: brak szacunków zysków w kwartale marcowym


Źródło