Papież Franciszek przemawia do artystów, w tym twórcy bluźnierczego krucyfiksu Fot
![Papież Franciszek przemawia do artystów, w tym twórcy bluźnierczego krucyfiksu Fot](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/06/Papiez-Franciszek-przemawia-do-artystow-w-tym-tworcy-bluznierczego-krucyfiksu-770x470.jpg)
W piątek w Kaplicy Sykstyńskiej papież Franciszek przemawiał do około 200 wybitnych artystów i innych kreatywnych osób z ponad 30 krajów.
Wśród uczestników był amerykański fotograf Andres Serrano, twórca kontrowersyjnego obrazu „Piss Christ” z 1987 r., fotografii plastikowego krucyfiksu zanurzonego w moczu.
Spotkanie z Papieżem Franciszkiem w Kaplicy Sykstyńskiej zostało zorganizowane przez Watykańską Dykasterię ds. Kultury i Edukacji z okazji 50. rocznicy inauguracji Kolekcji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej w Muzeach Watykańskich.
Innymi gośćmi byli współcześni malarze, rzeźbiarze, architekci, fotograficy, pisarze, poeci, dramatopisarze, muzycy, aktorzy i reżyserzy.
Papież powiedział, że Kościół darzy wielką przyjaźnią sztukę, która poprzez piękno, harmonię i prawdę może przynieść światu tak bardzo potrzebną nadzieję.
„Często, jako artyści, próbujecie zgłębić głębię ludzkiej kondycji, jej ciemne otchłanie. Nie wszyscy jesteśmy światłem i wy nam o tym przypominacie” – powiedział Papież 23 czerwca.
„Jednocześnie trzeba, aby w tej ciemności, pośród naszego egoizmu i obojętności, zaświeciło światło nadziei” – dodał. „Pomóż nam dostrzec światło, piękno, które zbawia”.
Było dziewięciu twórców ze Stanów Zjednoczonych, w tym Abel Ferrara, który wyreżyserował ostatni Ojca Pio Film z Shią LaBeoufem w roli głównej.
W swoim przemówieniu papież Franciszek powiedział, że sztuka i wiara są do siebie podobne, ponieważ obie mogą być niepokojące. „Ani sztuka, ani wiara nie mogą pozostawić rzeczy takimi, jakie są: zmieniają je, przekształcają, poruszają i przekształcają. Sztuka nigdy nie może służyć jako środek znieczulający; przynosi pokój, ale daleki od uśmiercania sumień, utrzymuje je w czujności” – powiedział.
Papież zastanawiał się także nad związkiem sztuki z pięknem.
„Jak napisała Simone Weil: „Piękno uwodzi ciało, aby dostać się do duszy. Sztuka dotyka zmysłów, aby ożywić ducha, a czyni to poprzez piękno, które odzwierciedla to, co dobre, sprawiedliwe i prawdziwe” – powiedział.
„Piękno” – kontynuował – „sprawia, że czujemy, że życie zmierza ku pełni, spełnieniu. W prawdziwym pięknie zaczynamy doświadczać pragnienia Boga. Wielu ma dziś nadzieję, że sztuka może coraz bardziej powracać do kultywowania piękna”.
Papież Franciszek potępił rodzaj powierzchownego lub „kosmetycznego piękna” i powiedział, że sposobem na rozpoznanie prawdziwego piękna jest obecność harmonii.
„Prawdziwe piękno jest zawsze odbiciem harmonii” – powiedział. „Jeśli mogę tak powiedzieć, harmonia jest czynną cnotą piękna, jego najgłębszym duchem, w którym działa Duch Boży, wielki harmonizator świata”.
Dodał: „Jako artyści możecie nam pomóc zrobić miejsce dla Ducha”.
Prace Serrano
Serrano często spotykał się z ostrym sprzeciwem za swoje prace, które często zawierają płyny ustrojowe, ludzkie odchody lub zdjęcia zwłok.
Jego zdjęcie „Piss Christ” było krytykowane jako bluźniercze i od końca lat 80. było przedmiotem kontrowersji. Amerykański senator Al D’Amato i Jesse Helms wyrazili oburzenie, że artysta otrzymał 5000 dolarów z finansowanego przez podatników National Endowment for the Arts w 1986 roku.
Kardynał George Pell, będąc arcybiskupem Melbourne, próbował i nie otrzymał prawnego nakazu, aby uniemożliwić National Gallery of Victoria wystawienie zdjęcia w 1997 roku. Później pokaz został odwołany, gdy ktoś próbował usunąć dzieło ze ściany i zaatakowało dwóch nastolatków to młotkiem.
Odbitka obrazu została również uszkodzona w 2011 roku przez chrześcijańskich protestujących, kiedy została wystawiona na wystawie w muzeum sztuki współczesnej w Awinionie we Francji.
Serrano bronił zdjęcia przed oskarżeniami o bluźnierstwo, nazywając je „aktem oddania” osoby urodzonej i wychowanej jako katoliczka, która obecnie jest praktykującym chrześcijaninem.
Inni zaproszeni artyści
Poetka Patricia Lockwood, pisarze Enuma Okoro i Jhumpa Lahiri, urodzony w Korei amerykański dramaturg Young Jean Lee, fotograf Bill Armstrong, artysta Daniel Arsham i rzeźbiarz Barry X Ball również reprezentowali Stany Zjednoczone.
Jednym z nowszych dzieł Balla jest portretowa rzeźba św. Jana Pawła II, postać, która, jak powiedział, fascynowała go od wczesnych lat dwudziestych.
W opisie pracy Ball powiedział, że pomimo wychowania jako surowego fundamentalisty protestanckiego chrześcijanina, po zapoznaniu się z historią sztuki na studiach, „rozwinął szczególne zamiłowanie do sztuki Kościoła, sztuki prawie wyłącznie rzymskokatolickiej”.
Rzeźbiarz powiedział, że został zainspirowany do rozpoczęcia zajęć, aby przejść na katolicyzm, chociaż nigdy tego nie zrobił.
„Chociaż ostatecznie się nie nawróciłem, nadal spędzałem czas w kościołach katolickich, korzystając z nadarzających się okazji podczas moich podróży, aby przyjrzeć się zawartej w nich sztuce i pławić się w ich namacalnej duchowości – tak różnej od surowego białego protestanta” boxy, pozbawione dzieł sztuki, które czciłem w dzieciństwie w Południowej Kalifornii” – powiedział.
Obecni byli także południowokoreański pianista Yiruma, włoska piosenkarka pop-rockowa i autorka tekstów Ligabue oraz ukraińska piosenkarka i aktorka Tina Karol.
Podczas imprezy włoski wiolonczelista Issei Watanabe wykonał piosenkę na wiolonczeli zbudowanej z kawałków drewna z łodzi migrantów.
Papież wezwał także twórców, aby nie zapominali o ubogich, „tych szczególnie bliskich sercu Chrystusa, dotkniętych wszystkimi dzisiejszymi licznymi formami ubóstwa”.
„Ubodzy również potrzebują sztuki i piękna” – powiedział.