Marketing

Paradoks komunikacji, wiadomości marketingowe i reklamowe, ET BrandEquity

  • 27 marca, 2023
  • 6 min read
Paradoks komunikacji, wiadomości marketingowe i reklamowe, ET BrandEquity


Reprezentatywny obraz

„Jedno wiem, a mianowicie, że nic nie wiem” Sokrates

Zadaniem tej kolumny jest spojrzenie w przyszłość na biznes PR, jak organizacje będą się rozwijać, aby stawić czoła pojawiającym się wyzwaniom i zaprezentować innowacje, które mogą potencjalnie wyznaczać nowe trendy. Pozwolę sobie jednak na nakreślenie moich przemyśleń na temat klasycznych zagadek, które nadal stanowią wyzwanie dla komunikacji zarówno jako funkcji, jak i zawodu.

Postęp technologiczny i nasze zrozumienie ludzkiej psychiki bez wątpienia dostarczają odpowiednich rozwiązań, ale wynikające z nich wyniki również dodają się do paradoksów, które już obfitują w komunikację.

„Ja zawsze mówię prawdę. Nawet kiedy kłamię”, Człowiek z blizną

Komunikacja jest łatwa i trudna. Jest to łatwe, ponieważ wszyscy rodzimy się z wrodzoną zdolnością do komunikowania się. Przychodzi nam to naturalnie i czyni nas ludźmi. Jest to trudne, ponieważ jest trudniejsze i bardziej dopracowane, niż większość ludzi to przypisuje. Informowanie, edukowanie lub angażowanie, trzy kluczowe wyniki oczekiwane od komunikacji, nie są osiągane przez zwykłe przesłanie wiadomości.

Zilustruję to prostym przykładem. Zapytaj pracowników w swojej organizacji, czy są informowani i aktualizowani tak, jak powinni, a najprawdopodobniej powiedzą „Nie, nie mamy wystarczającej komunikacji”. A teraz odwróć się i zapytaj tych samych pracowników, czy nie otrzymują za dużo e-maili, notatek i raportów. Powiedzą: „Oczywiście, otrzymujemy o wiele za dużo komunikacji”.

Szybki rozwój technologii komunikacyjnych obniża jakość skutecznej komunikacji. Brak komunikacji interpersonalnej, bezpośredniej, werbalnej i niewerbalnej informacji zwrotnej, zniekształcenie komunikatów sprawia, że ​​komunikacja jest mniej celowa. Chociaż wiele może się dziać pod względem widocznych wyników, pożądane wyniki są znacznie opóźnione.

Warto przeczytać!  Recast zbiera 3,4 miliona dolarów, aby umożliwić marketerom optymalizację wydatków na reklamę dzięki analizie danych – AlleyWatch

ciąg dalszy poniżej

„Wszystkie zwierzęta są równe, ale niektóre są równiejsze od innych” George Orwell

Dlaczego jest tak, że mamy tak wiele skutecznych środków komunikacji, ale wciąż nie czujemy, że możemy się komunikować lub że jesteśmy komunikowani?

Odpowiedź na to niewinne pytanie tkwi w interpretacji komunikacji. Cała komunikacja ma poziom treści (o czym mówisz) i poziom relacji (kontekst komunikacji).

Każdego dnia spotykamy się z sytuacjami, w których mówimy „tak”, podczas gdy w naszej głowie pojawia się głośne „nie”. Im bliższy lub bardziej ceniony jest związek, tym bardziej prawdopodobne jest, że tak się stanie. Tym, co kieruje komunikacją poza poziom treści i relacji, jest rzeczywista intencja, która za nią stoi.

„Możesz się wymeldować w dowolnym momencie, ale nigdy nie możesz wyjść”, Eagles

Dlaczego otrzymany identyczny przekaz jest różnie interpretowany przez różnych odbiorców?

Paul Watzlawick, austriacki teoretyk i psycholog, prowadził badania mające na celu wyjaśnienie trudności w zrozumieniu metakomunikacji. Według niego istnieją dwa rodzaje języka do wyrażania tej samej treści.

1. Cyfrowy: co jest powiedziane. Odnosi się to do treści samej wiadomości. Co jest zrozumiałe, bezpośrednie i nie wymaga tłumaczenia. Znaczenie i słowa spotykają się w środku.

2. Analogowe: co tak naprawdę ma na myśli. Jaka intencja lub tło kryje się za tymi słowami? Ten rodzaj komunikacji wymaga od nas wczytania się w nią.

Na przykład, gdy rodzic mówi nastoletniemu dziecku „To twoja decyzja, czy zostaniesz na kolacji, czy wyjdziesz z przyjaciółmi”, to, co jest powiedziane, różni się od tego, co ma na myśli.

Warto przeczytać!  Raport z badań rynku komercyjnych blenderów w słoikach 2029, trendy wzrostowe i konkurencja

„Muszę być okrutny, żeby być miłym” William Shakespeare

Kiedy do powyższej mieszanki dodamy równie, jeśli nie bardziej wpływowy, niewerbalny aspekt komunikacji, staniemy w obliczu nowego paradoksu!

Analogowe i cyfrowe nie pasują do siebie, gdy wysyłamy jednocześnie dwa sprzeczne komunikaty, jeden werbalnie, a drugi niewerbalnie. Odbiorca nie jest pewien, co odbierać. Nierówna relacja władzy między nadawcą a odbiorcą z ograniczoną przestrzenią do wyjaśnienia – pomyśl rodzic-dziecko, szef-podwładny, dodatkowo to komplikuje. Dojrzała sytuacja do potępienia, jeśli to zrobisz, i do diabła, jeśli tego nie zrobisz!

Kiedy otrzymujemy takie mieszane wiadomości, wybieramy interpretację wiadomości w sposób, który nam odpowiada lub co myślimy, że oznacza. Możemy ignorować, robić to, na co mamy ochotę, robić to, co uznaliśmy za prośbę nadawcy, lub robić wszystko to po trochu. Nasza konstrukcja nie pokrywa się z tym, co nadawca chce przekazać, co prowadzi do niepewności, zamieszania i nieporozumień. Ten brak jasności skutkuje brakiem celu.

„Jesteś najpiękniejszym moim brzydkim kaczątkiem”, PG Wodehouse

Większość z tych paradoksów można by łatwo rozwiązać, gdyby poziom analogowy i cyfrowy były całkowicie zsynchronizowane i istniała idealna zgodność między werbalnymi i niewerbalnymi aspektami przekazywania wiadomości. Będzie to jednak wymagało poświęcenia „ludzkości” w naszej komunikacji – emocji, porównań, hiperboli i gestów – mrugania, kiwania głową, wzruszenia ramionami – na ołtarzu doskonale logicznej, martwej formy komunikacji. Cały zakres emocji, które są wyjątkowo ludzkie, w tym romans, zaskoczenie, złość, uznanie, przerażenie itp., Straciłby znaczenie. Wszystko brzmiałoby tak samo, a co gorsza, nie byłbyś w stanie stwierdzić, kto to mówi.
Bo to właśnie ta permutacja i kombinacja kaprysów w komunikacji naznacza nas jako ludzi. Dzięki temu sztuka i nauka komunikacji są zawsze fascynujące, a branża PR kwitnie!

Warto przeczytać!  Oczekuje się, że wielkość rynku adiuwantów rolniczych wyniesie

Po 25 latach życia, oddychania i odkrywania różnych aspektów komunikacji nadal jestem zainspirowany, pełen humoru, oszołomiony i zafascynowany jej paradoksami. Zawsze wydaje mi się, że im więcej robię, tym więcej jest do zrobienia; raison d’etre, aby zanurkować głębiej w poszukiwaniu wyższego poziomu komunikacji!

I z każdą godziną każdego dnia uczę się więcej
Im więcej się dowiaduję, tym mniej wiem o przeszłości
Im mniej wiem, tym bardziej chcę się rozejrzeć
Kopanie głęboko w poszukiwaniu wskazówek na wyższym poziomie…

-Wyższy poziom, UB40

Kliknij tutaj, aby zarejestrować się na Szczyt Komunikacyjny w Indiach 2023

Czy PR ma wystarczającą wagę w organizacjach?

W wirze wzmożonego aktywizmu, dziennikarstwa w mediach społecznościowych, technologii, krajowych i międzynarodowych wydarzeń, które rzucają cień na biznes, PR jako zawód może wykazywać odporność jak kłoda drewna, która może na chwilę zatonąć, ale zawsze wypływa na powierzchnię. Lub stać się kamieniem, który tworzy niezły plusk, gdy uderza w wodę, ale ostatecznie opada na dno w krótkim czasie, pisze autor.

  • Opublikowano 27 marca 2023 o 07:48 IST

Najczęściej czytane w marketingu

Dołącz do społeczności 2M+ profesjonalistów z branży

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje i analizy.

Pobierz aplikację ETBrandEquity

  • Otrzymuj aktualizacje w czasie rzeczywistym
  • Zapisz swoje ulubione artykuły


Źródło