Parlament Europejski przyjmuje rezolucję w sprawie „podwójnej liczby kilometrów rowerowych” do 2030 r
![Parlament Europejski przyjmuje rezolucję w sprawie „podwójnej liczby kilometrów rowerowych” do 2030 r](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/02/eu-flags-770x470.jpg)
Parlament Europejski przyjął niemal jednomyślnie nową rezolucję, która cementuje 17-punktowy plan działania mający na celu „podwojenie liczby przejechanych mil rowerowych do 2030 r.” w UE.
Kluczowym elementem ambicji będzie szczegółowy plan rozwoju infrastruktury rowerowej i budowy ekosystemu dla przemysłu, który stworzy 1 milion dodatkowych miejsc pracy w produkcji, turystyce, handlu detalicznym i sporcie.
Cel dotyczący miejsc pracy jest szczególnie ambitny, ponieważ oznacza podwojenie zatrudnienia w sektorach. Znaczna część tego wzrostu prawdopodobnie będzie związana z rynkiem eBike, który jest postrzegany jako atrakcyjny w pozyskiwaniu utraconych umiejętności ze świata motoryzacyjnego, gdzie uproszczenie procesu produkcyjnego nieuchronnie oznacza kurczenie się siły roboczej.
Jak można się spodziewać, 17-punktowy plan jest bardzo szczegółowy i zawiera punkty poświęcone przestrzeni na rowery elektryczne, powszechnie uważane za narzędzie do odblokowania pożądanego masowego tempa jazdy na rowerze. W rezultacie zwrócono uwagę na ochronę prawną typu roweru, jakim jest dokument ofertowy „w celu utrzymania szybkiego rozpowszechnienia i dostępu do e-rowerów osoby korzystające z pomocy zdolnej do osiągnięcia prędkości do 25 km/h muszą otrzymać odpowiednią klasyfikację prawną zarówno w prawodawstwie unijnym, jak i krajowym”.
Stworzenie ekosystemu wspierającego jazdę na rowerze jest postrzegane jako krytyczne. Łączone myślenie oznacza, że żaden szczegół podróży rowerzysty nie będzie pozbawiony wsparcia, dlatego kolejny punkt dotyczy planowania mieszkaniowego i potrzeby promowania instalacji bezpiecznych parkingów dla rowerów, a także możliwości ładowania rowerów elektrycznych podczas budowy.
Podobnie dobrze przemyślane opcje transportu multimodalnego są uważane za kluczowe dla zmiany nawyków dojazdów do pracy. W tej sprawie wskazówki dotyczące polityki zalecają „tworzenie synergii między rowerem a innymi środkami transportu, takich jak udostępnianie większej liczby miejsc dla rowerów w pociągach i zapewnianie bardziej bezpiecznych miejsc parkingowych dla rowerów na stacjach i węzłach mobilności”
Plan rowerowy przebiega równolegle z kilkoma innymi ambicjami UE, w tym z Zielonym Ładem. Jazda na rowerze, jak czytamy w dokumencie, jest „niezbędna do osiągnięcia celów UE w zakresie klimatu i redukcji zanieczyszczeń oraz do realizacji ambicji UE w ramach inicjatyw UE „Save Energy” i REPowerEU”.
Jako efekt domina w postaci redukcji emisji pochodzących z transportu i zwiększenia wskaźników aktywnych podróży, celem UE jest zmniejszenie obciążenia usług zdrowotnych, a także zmniejszenie zanieczyszczenia hałasem, zatłoczenia dróg i zwiększenie produktywności gospodarczej. „Jazda na rowerze jest stosunkowo niedrogim środkiem transportu, na który stać większość obywateli i który promuje zrównoważoną gospodarkę” – czytamy w planie.
Manuel Marsilio, dyrektor generalny CONEBI, powiedział o rozmachu polityki: „Przemysł rowerowy, e-rowerów, części i akcesoriów w Europie z zadowoleniem przyjął wezwanie Parlamentu Europejskiego skierowane zarówno do Komisji Europejskiej, jak i państw członkowskich UE do opracowania unijnej strategii rowerowej: jest historycznym wezwaniem do dalszego rozwoju całego sektora i wyraźnym uznaniem jego kluczowej roli w ekosystemie mobilności strategii przemysłowej UE”.
Kevin Mayne, dyrektor generalny Cycling Industries Europe, dodał: „To ważny krok naprzód dla koalicji stowarzyszeń, firm, miast, regionów i rządów, które wsparły Parlament Europejski w opracowaniu tej rezolucji. Z punktu widzenia branży jest to najbardziej wszechstronne poparcie dla znaczenia naszego sektora, jakie kiedykolwiek otrzymaliśmy od instytucji UE”.