Biznes

Partner Murdocha, Uday Shankar, pomaga Mukeshowi Ambani w walce z Google i Meta w Indiach

  • 17 kwietnia, 2024
  • 11 min read
Partner Murdocha, Uday Shankar, pomaga Mukeshowi Ambani w walce z Google i Meta w Indiach


W wietrzny kwietniowy wieczór około 45 000 fanów krykieta indyjskiej Premier League tłoczy się na stadionie Wankhede, aby oglądać walkę Indian Mumbai z rodzinnego miasta Mumbai Royals.
W innych częściach miasta setki pracowników Viacom18 Media Pvt mają inną misję, transmitując mecz w 12 językach i pod 20 kątami kamery w najbardziej zaludnionym kraju świata.
„Chcemy dotrzeć do ponad 600 milionów ludzi, którzy przyjdą i obejrzą” – powiedział Udaya Shankaradyrektor odpowiedzialny za ten wysiłek.
Viacom18, niegdyś słabszy i przyćmiony przez zagraniczne giganty, wraz z usługą transmisji strumieniowej JioCinema, mają szansę stać się najpotężniejszym graczem w wartej 28 miliardów dolarów indyjskiej branży mediów i rozrywki. Reliance Industries Ltd, największy akcjonariusz Viacom18, planuje połączyć tę działalność z oddziałami Walt Disney Co w Indiach, dodając dziesiątki kanałów telewizji kablowej i dziesiątki milionów abonentów usług transmisji strumieniowej w ramach transakcji wyceniającej połączone przedsiębiorstwo na 8,5 miliarda dolarów.
Oferując wszystko, od wiadomości lokalnych po wielkie hollywoodzkie filmy, nowa firma zamierza zdobyć nie tylko większy udział w sprzedaży reklam telewizyjnych, ale także rosnące przychody cyfrowe trafiające obecnie do gigantów technologicznych, takich jak YouTube i Meta Platforms Inc. Viacom18 może również stać się szerszym rywalem na rzecz Amazon.com Inc, jeśli zrealizuje plany integracji handlu elektronicznego ze swoją platformą przesyłania strumieniowego.
Shankar, 61-letni dyrektor, który jako wiceprezes będzie kierował Viacom18, jest weteranem mediów. Jako były dziennikarz pomógł przekształcić Star India w cenną wartość dla rodziny Murdoch, która następnie w 2019 r. sprzedała swoje aktywa rozrywkowe Disneyowi. Teraz nadzoruje grupę odkupującą ten biznes. Jego rola jako pomostu między Hollywood i Bollywood uczyni go kluczowym graczem w strategii medialnej realizowanej przez Reliance, firmę zajmującą się obszarami od energetyki po telekomunikację.
„To jeden z najbardziej utalentowanych dyrektorów ds. mediów na świecie, nie tylko w Indiach” – powiedział James Murdoch, który współpracował z Shankarem w Bodhi Tree Systems – firmie inwestycyjnej będącej właścicielem części Viacom18. „Uday ma wspaniałe osiągnięcia w zakresie wspierania przedsiębiorstw do przodu i cieszymy się, że będzie to kontynuowane”.
Indie nie są rynkiem, na którym innym udało się tak łatwo rozwijać, pomimo wzrostu gospodarczego kraju.
Na przykład Disney przejął tam duży biznes, kupując aktywa rozrywkowe 21st Century Fox w 2019 r. Jednak kosztowne wojny licytacyjne o prawa do krykieta i marne 1,28 dolara miesięcznego dochodu na abonenta transmisji strumieniowej sprawiły, że rentowność była trudna do osiągnięcia. Chcąc zwiększyć swój udział, Sony Group próbowała połączyć swój indyjski biznes z lokalnym rywalem Zee Entertainment, ale na początku tego roku transakcja się rozpadła.
Przy wsparciu Mukesha AmbaniegoShankar, prezes Reliance i najbogatszy człowiek w Azji, uważa, że ​​może osiągnąć inny wynik, budując dochodowy biznes zajmujący się streamingiem, w dużej mierze dzięki oferowaniu programów z reklamami. Pomaga – stwierdził – fakt, że urodził się i wychował na wsi.
„Indie są jak kontynent” – powiedział w wywiadzie w swoim biurze w południowej części portu w Bombaju. „Wiele osób przyjechało i stwierdziło, że zbudowanie dużego biznesu było trudne, ale dla nas jesteśmy z Indii”.
Do jego najodważniejszych założeń zalicza się umożliwienie fanom krykieta bezpłatnego transmitowania rozgrywek pierwszej ligi w JioCinema, co w zeszłym sezonie przyciągnęło 449 milionów widzów i ponad 17 miliardów wyświetleń. W tym roku Shankar ponownie oferuje bezpłatną transmisję na żywo IPL.
Celem jest rozwój rynku mobilnego przesyłania strumieniowego w Indiach, a zwłaszcza związanych z nim reklam, ponieważ większość klientów firmy subskrybuje wersję z reklamami. Przychody z reklam cyfrowych będą pochodzić nie tylko od populacji anglojęzycznej i hindi, ale także z regionów, które mają swój własny język i zwyczaje zakupowe.
Jak wynika z raportu firmy konsultingowej EY, w zeszłym roku transmisje sportowe zgromadziły 70% oglądalności w małych miasteczkach, a większość widzów należała do najbardziej pożądanej przez reklamodawców grupy wiekowej od 18 do 44 lat. I chociaż reklama na indyjskim rynku tradycyjnej telewizji wartym 4 miliardy dolarów kurczy się, przewiduje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek reklamy cyfrowej wzrośnie ponad dwukrotnie, do około 20 miliardów dolarów, powiedział Shankar.
„Musisz upewnić się, że oferty cyfrowe są dostępne dla najmniejszych z małych reklamodawców” – powiedział. „To model, w który wierzymy”.
Wszystko to oczywiście wymaga pracy. Wracając do nowo otwartego centrum produkcyjnego Viacom18, inżynierowie w ogromnej sterowni monitorują ekrany na wielu platformach, aby wykryć usterki i naprawić je w ciągu kilku sekund. Oddzielne ekrany otrzymują na żywo informacje o konsumpcji widzów. Nad studiami znajduje się gigantyczne centrum danych obsługujące kanały wideo, co jest częścią obsesji Shankara na punkcie produktu.
„80% czasu poświęcił na prace techniczne, aby zapewnić niezawodność usługi” – powiedział Prateek Garg, dyrektor zarządzający w Marigold Park Capital, spółce stowarzyszonej Bodhi Tree.
Dorastając w małym wiejskim miasteczku w Indiach, Shankar studiował historię gospodarczą, aby dowiedzieć się, jak wpływać na indyjskie społeczeństwo. Najbliższą odpowiedzią na jego karierę zawodową było dziennikarstwo i dołączył do „Times of India” jako reporter polityczny. Później został jednym z redaktorów założycieli magazynu ekologicznego Down to Earth z siedzibą w New Delhi. W 1991 roku był zszokowany transmisją na żywo transmitowaną przez CNN I wojny w Zatoce Perskiej.
„To mnie oszołomiło” – powiedział Shankar. „Moja żona była sfrustrowana moją obsesją na punkcie telewizji i powiedziała mi: «Zamiast to oglądać, może pójdziesz i coś zrobisz?»”
Udało mu się zdobyć pierwszą pracę telewizyjną w sieci i spędził ponad cztery lata na budowaniu całodobowego kanału informacyjnego na żywo o nazwie Aaj Tak, zanim w 2004 roku dołączył do rodziny Murdoch Star News jako dyrektor generalny.
„Jedną rzeczą, którą wiedziałem jako dziennikarz, było to, że wiedziałem, kto jest dobrym ekspertem i jak się zwrócić do tej osoby, aby zadać właściwe pytania” – powiedział Shankar.
Umiejętności dziennikarskie pomogły mu zmienić Star News, a jego twórczość wyróżniała się. W 2007 roku objął stanowisko dyrektora generalnego Star India, a prezes Rupert Murdoch wybrał go na kierowanie całą działalnością firmy w tym kraju.
„Dał mi pozwolenie na popełnianie błędów, ponieważ nie byłem przetestowany” – powiedział Shankar. Korporacyjne DNA Foxa brzmiało: „stwórz rynek, a potem zarabiaj na nim pieniądze”.
Indie dopiero zaczynały wdrażać usługę bezprzewodową 3G i nie miały prawie żadnego dostępu do sieci Wi-Fi ani łączy szerokopasmowych. Zespół Shankara zaczął budować platformę do przesyłania strumieniowego o nazwie Hotstar, a on odwiedził każdą firmę telekomunikacyjną, błagając o partnerstwo.
„Wszyscy odrzucili ten pomysł i było to jedno z najbardziej upokarzających doświadczeń, jakie kiedykolwiek przeżyłem” – powiedział.
Wysiłki w końcu się opłaciły, gdy Hotstar zaoferował bezpłatnie Puchar Świata Międzynarodowej Rady Krykieta w 2015 r., pod hasłem „przejdź do telewizji”.
Był to początek cyfrowej rewolucji, kiedy należąca do Ambani firma telekomunikacyjna Reliance Jio uruchomiła usługę 4G z bezpłatnymi planami transmisji danych. Dwóch indyjskich biznesmenów połączyło siły, aby wspólnie promować Hotstar i Reliance Jio, który od tego czasu stał się największym operatorem bezprzewodowym w Indiach z 471 milionami abonentów.
W 2017 roku Shankar został prezesem azjatyckiego oddziału 21st Century Fox i nadzoruł całą działalność firmy w regionie. Zanim dwa lata później Fox sprzedał swoje aktywa Disneyowi, wartość Star India wzrosła do około 15 miliardów dolarów. Dyrektor generalny Disneya, Bob Iger, dał Shankarowi najwyższe stanowisko w Azji, kierując uruchomieniem usługi przesyłania strumieniowego Disney+ w regionie.
Shankar czuł się bardziej komfortowo w przedsiębiorczym środowisku i dołączył do Jamesa Murdocha, swojego dawnego szefa w Star India, tworząc Bodhi Tree. Zebrali 1,5 miliarda dolarów od Qatar Investment Authority i innych podmiotów, aby zainwestować w transakcje medialne, w tym Viacom18 i start-up zajmujący się technologią edukacyjną.
Pod kierownictwem Shankara JioCinema udziela licencji na filmy i programy telewizyjne od głównych hollywoodzkich studiów, w tym Warner Bros, Discovery Inc, NBCUniversal i Paramount Global należącego do Comcast Corp, które sprzedają swoje 13% udziałów w Viacom18 firmie Reliance.
Lukratywna biblioteka Disneya wkrótce dołączy do fuzji. Nowa spółka będzie miała ponad 100 kanałów telewizyjnych i dwa usługi przesyłania strumieniowego, zdobywając około 35% całkowitej oglądalności telewizji w Indiach i 45% segmentu premium w zakresie transmisji strumieniowej wideo, z wyłączeniem YouTube i Facebooka.
To nie tylko filmy i programy telewizyjne pochodzące od Disneya. Połączony podmiot będzie miał także prawa IPL, a także prawa telewizyjne i cyfrowe do Pucharu Świata w Krykiecie organizowanego przez Międzynarodową Radę Krykieta, będącego częścią pakietu sportowego, który według osoby zaznajomionej z tą sprawą będzie kosztować około 2 miliardy dolarów rocznie.
Firma badawcza Media Partners Asia oszacowała, że ​​połączone firmy straciły około 200 milionów dolarów przy sprzedaży na poziomie 2,8 miliarda dolarów w roku finansowym zakończonym w marcu. Rentowność w tradycyjnej branży rozrywki telewizyjnej została wyprzeżona przez czerwony atrament w sporcie i transmisji strumieniowej.
„Ogólna działalność będzie przynosić straty, ale jeśli połączyć łączną strukturę kosztów, uzyskamy więcej synergii i siłę przetargową” – powiedział założyciel Media Partners, Vivek Couto. W ciągu najbliższych pięciu lat przychody z reklam cyfrowych będą nadal rosły wraz ze wzrostem gospodarki Indii. „Po zakończeniu ciężkiej pracy, powiedzmy za 12–24 miesięcy, firma powinna stać się całkiem dochodowym biznesem na dużą skalę” – powiedział.
Oprócz zdobywania wielojęzycznych rynków podrzędnych JioCinema zamierza rozwijać swoją działalność wokół krykieta, zaczynając od sprzedaży mobilnych pakietów emoji przedstawiających gwiazdy krykieta IPL. To pierwszy krok w kierunku przyzwyczajenia konsumentów do portfeli cyfrowych, powiedział Garg, dyrektor wykonawczy Marigold. Zatrudniono Viacom18 Google weteran Kiran Mani, aby rozwinąć biznes mobilny.
Jej strategia dotycząca treści jest odmienna od strategii Amazon i Netflix, które wypuszczają w Indiach wysokobudżetowe seriale. Strategia Shankara polega na codziennym produkowaniu niedrogich 30-minutowych telenoweli, aby przyciągnąć widzów i zwiększyć liczbę codziennych aktywnych użytkowników, co jest kluczowym wskaźnikiem w reklamie cyfrowej. Docelowo oglądanie filmów online zastąpi tradycyjną telewizję.
„Jestem wielkim zwolennikiem zmian” – powiedział Shankar. „Czasami może to być wytrącające z równowagi, może to być trudne, ale ostatecznie wierzę, że prowadzi nas wszystkich do lepszego miejsca”.




Źródło

Warto przeczytać!  Sprzedaż Final Fantasy 16 nie spełniła wysokich oczekiwań wydawcy