Świat

Paryż głosuje nad zakazem samoobsługowych e-hulajnóg

  • 1 kwietnia, 2023
  • 7 min read
Paryż głosuje nad zakazem samoobsługowych e-hulajnóg


Wracając do domu z pikniku nad brzegiem Sekwany w sierpniu 2022 roku, Justine Haley przechodziła przez sygnalizację świetlną, kiedy została potrącona przez hulajnogę elektryczną. „W ogóle tego nie widziałam i nie słyszałam” – mówi czterdziestokilkuletnia fryzjerka. „Pamiętam tylko siłę, z jaką hulajnoga uderzyła mnie w nogę, i upadłem na podłogę na boku”.

Gdy przyjaciel pomógł Justine wstać, kierowca, który ją potrącił, zatrzymał się, by zapytać, czy wszystko w porządku, a kiedy Justine powiedziała, że ​​tak, szybko odjechał. „Nie czekała, aby zobaczyć, a ja nie zdawałem sobie sprawy, jak źle było, ponieważ musiałem przejść w szoku”.

Zanim dotarła na drugi koniec drogi, na jej łydce spuchł guz wielkości jajka, w miejscu, gdzie koło kłusownik – jak we Francji nazywa się e-hulajnogi – nawiązała kontakt i ból przyprawiał ją o zawrót głowy. „Nie mogłem chodzić. Nie mogłam wstać – opowiada.

Zdjęcie rentgenowskie w szpitalu wykazało, że nic nie zostało złamane, ale zajęło jej to dwa tygodnie, zanim mogła normalnie chodzić, a jej pewność siebie została mocno zachwiana. „Przeżyłam przez to traumę. Potem przez dwa, trzy miesiące, ilekroć widziałem np kłusownik podczas przechodzenia przez ulicę trząsłem się. Nawet teraz prawdopodobnie bardziej niż wcześniej przechodzę przez ulice w Paryżu”.

„Problemy bezpieczeństwa drogowego”

Kiedy Paryż wprowadził samoobsługową wypożyczalnię e-hulajnóg w 2018 roku, stał się światowym liderem we wdrażaniu nowego środka transportu. The kłusownik był reklamowany jako zielona alternatywa dla samochodów, która odpowiadała celom miasta w zakresie ochrony środowiska. Popyt był stymulowany przez permisywne regulacje i szybką rozbudowę ścieżek rowerowych w stolicy.

Warto przeczytać!  Korea Północna twierdzi, że Putin podarował Kim Dzong Unowi samochód produkcji rosyjskiej w ramach pokazania ich szczególnych więzi

Zaledwie pięć lat później mieszkańcy Paryża są proszeni o głosowanie w referendum w sprawie zakazu samoobsługowych e-hulajnóg, które można wypożyczać na godziny oraz odbierać i zostawiać w dowolnym miejscu.

„Szczerze mówiąc, nie są zbyt ekologiczne – ulegają zniszczeniu i leżą wszędzie” – powiedziała burmistrz Paryża Anne Hidalgo w telewizji France 2. w styczniu. „Nie możemy ich powstrzymać w miejscach publicznych i powodują problemy z bezpieczeństwem na drogach, zwłaszcza dla osób starszych i niepełnosprawnych”.

Incydenty takie jak Justine są powszechne. W 2022 r. w stolicy prawie 500 osób zostało rannych przez pojazdy mikromobilne. W szpitalu mówi, że lekarz, który ją leczył, był „naprawdę tym zmęczony – widziałem to na jego twarzy. Powiedział, że ma do czynienia kłusownik wypadków prawie codziennie”.

Mimo to hulajnogi nadal cieszą się ogromną popularnością. Wykorzystanie gwałtownie wzrosło w następstwie pandemii, skacząc o 90% od września 2021 r. do sierpnia 2022 r. Obecnie każdy pojazd jest używany w Paryżu średnio 3,5 razy dziennie – to najwyższy wskaźnik ze wszystkich miast w Europie.

’To był bałagan’

Kwestie związane z bezpieczeństwem sięgają burzliwego wprowadzenia w 2018 r. „To był bałagan”, mówi Erwann le Page, dyrektor ds. „Miałeś ponad 20 000 skuterów i obsługiwało je około 20 różnych firm”.

Nagły napływ hulajnóg – bez wydzielonych miejsc parkingowych i kilku zasad dotyczących użytkowania – spowodował chaos wśród pieszych, rowerzystów i samochodów.

>> Czytaj więcej :Paryż wprowadza ograniczenia dla skuterów elektrycznych po niebezpiecznym roku na ulicach francuskiej stolicy

Od tego czasu Paryż próbował uregulować tę kwestię. Flota jest obecnie ograniczona do 15 000 pojazdów. Wprowadzono ograniczenia prędkości, mandaty za nadużycia i wydzielone strefy parkowania.

Warto przeczytać!  Oto jak może wyglądać porażka Ukrainy z Rosją

Trzej dostawcy – Tier, Lime i Dott – również wkroczyli z innowacjami technologicznymi w celu egzekwowania przepisów. Na przykład geofencing może automatycznie zmniejszać prędkość pojazdów w określonych strefach i pobierać od użytkowników opłaty za parkowanie w niewyznaczonych obszarach.

Ponieważ e-hulajnogi z wieloma pasażerami są obecnie przyczyną jednego na pięć wypadków w Paryżu, opracowywane są również technologie, które uniemożliwią dwóm osobom jazdę na skuterze w tym samym czasie.

Tempo poprawy było szybkie i istnieje potencjał na więcej, mówi le Page. „Nasza branża nie istniała pięć lat temu. Tempo ulepszeń w ciągu ostatnich pięciu lat przewyższa 50 lat ewolucji samochodów”.

„Spolaryzowana debata”

Ale na razie problemy nadal występują. Niebezpiecznie zaparkowane skutery są na porządku dziennym, a liczba wypadków rośnie z roku na rok.

W 2022 roku w stolicy wzrosła liczba zgonów wśród kierowców e-hulajnóg i pieszych potrąconych przez e-hulajnogi. We Francji hulajnogi spowodowały co najmniej 27 zgonów w 2022 r., w porównaniu z 22 w 2021 r. i 7 w 2020 r.

>> Czytaj więcej: Paryż przemyśli e-hulajnogi po tym, jak kobieta zginęła w kolizji

„Koła nie wyglądają na zbyt duże, ale właśnie to mnie uderzyło” — mówi Justine. „Są naprawdę bardzo ciężkie i bardzo niebezpieczne”

Pomimo ryzyka zakazy w całym mieście są rzadkie. Barcelona jest jednym z nielicznych europejskich miast, które całkowicie wprowadziły wówczas zakazane samoobsługowe e-hulajnogi – posunięcie, które teraz preferuje Hidalgo.

Burmistrz Paryża powiedziała, że ​​będzie przestrzegać wyniku kwietniowego referendum, które przeciwnicy spodziewają się, że wypadnie na jej korzyść. Frekwencja będzie zdominowana przez starszych obywateli lub tych, którzy mają mocne powody, by opowiadać się za zakazem, chyba że dostawcy będą w stanie zmobilizować swoich, w większości młodych użytkowników.

Warto przeczytać!  Izraelem wstrząsnęły największe protesty od początku wojny, a Netanjahu stawia czoła rosnącej presji

Chociaż samoobsługowe e-hulajnogi są obecnie dostępne w 200 miastach we Francji – i setkach innych na całym świecie – le Page opisuje Paryż jako „złożone” miasto.

Ma gęsto zabudowany obszar miejski i istnieje paryska tendencja do „robienia rzeczy na swój własny sposób”, mówi, zamiast przestrzegać zasad. W ciągu pięciu lat integracji e-hulajnóg z ruchem paryskim ulice miasta przeszły rozległe zmiany, które spowodowały ogólne zakłócenia.

Jednocześnie, jak mówi, „w Paryżu toczy się prawdziwa spolaryzowana debata wokół tych skuterów, która nie ma miejsca gdziekolwiek indziej”.

Zakaz raczej nie zakończy dyskusji o odpowiednim miejscu dla e-hulajnóg na ulicach stolicy.

Modele do wypożyczenia nie są jedyną opcją, a sprzedaż osobistych e-hulajnóg rośnie we Francji o setki tysięcy każdego roku. W 2022 roku sprzedano ponad 750 000 egzemplarzy.

W porównaniu z wypożyczonymi modelami, osobiste hulajnogi są „dzikie”, mówi Christian Machu, sekretarz generalny krajowego stowarzyszenia pieszych, 60 milionów pietonów. Mają znacznie mniej kontroli ograniczeń prędkości, parkowania i liczby pasażerów na pokładzie oraz nie mają tablic rejestracyjnych, które pozwoliłyby innym użytkownikom dróg zidentyfikować pojazdy biorące udział w zdarzeniach.

Mówi, że to wstyd, że niedzielne referendum dotyczy tylko modeli samoobsługowych. „Dla nas pytanie dotyczy ogólnie e-hulajnóg – aw szczególności prywatnych e-hulajnóg. Mimo wszystko samoobsługowe e-hulajnogi są w pewnym stopniu regulowane i mają pewną liczbę środków ostrożności [in place]. Nie są naszym największym zmartwieniem”.




Źródło