Świat

Paryż głosuje za zakazem wypożyczania e-hulajnóg we wrześniu

  • 3 kwietnia, 2023
  • 7 min read
Paryż głosuje za zakazem wypożyczania e-hulajnóg we wrześniu


Komentarz

PARYŻ — Mieszkańcy głosowali za zakazem wypożyczania e-hulajnóg, czyniąc stolicę Francji pierwszym dużym europejskim miastem, które zawróciło na jednośladach. Wielu postrzega to jako papierek lakmusowy tego, jak branża mikromobilności poradziłaby sobie w obliczu wysiłków rządu na całym świecie aby go ograniczyć.

Wyniki niedzielnego referendum były przytłaczające: około 89 procent głosowało za zakazem używania skuterów. Ale frekwencja była wyjątkowo niska, na poziomie 7,46 procent, co skłoniło operatorów e-skuterów do stwierdzenia, że ​​głosowanie nie było w pełni reprezentatywne dla życzeń mieszkańców miasta — zwłaszcza jego młodszych obywateli, którzy częściej wypożyczają e-hulajnogi, ale rzadziej pokazują do głosowania.

Głosowanie za zakazem „swobodnie pływających” e-hulajnóg – nazwanych tak, ponieważ nie mają doków – nastąpiło nawet po tym, jak główni dostawcy e-hulajnóg zaoferowali bezpłatne przejazdy tym, którzy byli zarejestrowani do głosowania.

Burmistrz Paryża Anne Hidalgo, która opowiadała się za zakazem, powiedziała, że ​​uszanuje wynik niewiążącego głosowania. Obiecała, że ​​„nie będzie już samoobsługowych skuterów w Paryżu” od 1 września, dzień po wygaśnięciu umowy ich operatorów z miastem. Zakaz dotyczyłby tylko e-hulajnóg na wynajem, a nie tych będących własnością osób fizycznych.

Teraz pytanie, czy może zachęcić inne miasta do wprowadzenia podobnych zakazów. Podczas gdy operatorzy e-hulajnóg uznali Paryż za globalną odskocznię, inne duże miasta wprowadziły ograniczenia, w tym Amsterdam i Szanghaj.

Paryż zastanawia się nad zakazem e-skuterów w globalnym teście dla branży mikromobilności

W pochmurną niedzielę w Paryżu wyborcy zostali poproszeni o odpowiedź na proste pytanie: „Za czy przeciw skuterom samoobsługowym w Paryżu?”

Warto przeczytać!  Zjednoczone Emiraty Arabskie starają się odbudować po najcięższych odnotowanych opadach deszczu, jakie kiedykolwiek nawiedziły pustynny kraj

Wychodząc przez obrotowe drzwi ratusza, wyborcy w 17. dzielnicy Paryża w większości powiedzieli, że odpowiedzieli przecząco. Podane przez nich powody – w tym obawy związane z bezpieczeństwem i czystością – odzwierciedlają krytykę e-hulajnóg słyszaną w miastach na całym świecie, od Cincinnati po Szanghaj.

„Istnieje duża część osób korzystających z tych hulajnóg, które nie przestrzegają zasad, a zatem zachowują się w niebezpieczny sposób, narażając życie innych” – powiedział 72-letni Georges Jóźwiak, który powiedział, że głównie porusza się po okolicy. Paryż na piechotę.

„Głosowałem przeciwko hulajnogom samoobsługowym, ponieważ uważam, że są niebezpieczne, że ci, którzy z nich korzystają przez większość czasu, bardzo źle je wykorzystują. … Zabierają miejsca parkingowe samochodom i motocyklom” – powiedział 29-letni Jean-Baptiste Gigon. „Nie widzę żadnych korzyści z tego rodzaju mobilności”.

Sopran Lamri, 23-letni student prawa, który powiedział, że głosował za pozostawieniem e-hulajnóg, przyznał, że „istnieje wiele dość niebezpiecznych zastosowań”, w tym ludzie, którzy używają e-hulajnóg z inną osobą z tyłu lub prowadzą samochód. ich w stanie nietrzeźwości. Ale e-hulajnogi skracają jego dojazdy na staż o połowę, z 45 do około 20 minut, i zapewniają mu możliwość zwiedzania Paryża w wyjątkowy sposób.

„To naprawdę coś, co jest częścią mojego codziennego życia. Nieuchronnie znajdziemy substytuty, ale jest mniej komfortu, a także nawyk, którego utrata jest nieco bardziej skomplikowana” – powiedział Lamri o potencjalnym zakazie.

Po niepowodzeniu pandemii DC forsuje ekspansję usług e-hulajnóg

Lime, Dott i Tier – trzy firmy posiadające licencję na eksploatację floty około 15 000 skuterów w Paryżu – skrytykowały wynik i sposób przeprowadzenia referendum: wybory nie obejmowały głosowania przez pełnomocnika ani głosowania internetowego i odbyły się tego samego dnia, co maraton paryski. „Jesteśmy rozczarowani, że miasto zdecydowało się w ten sposób podejść do bezpiecznej, bezemisyjnej alternatywy dla samochodów, na której polega ponad milion paryżan” – powiedział w e-mailu rzecznik Lime, Russell Murphy.

Warto przeczytać!  Korea Północna potępia wysłanie przez USA czołgów bojowych na Ukrainę | Wiadomości z wojny rosyjsko-ukraińskiej

Operatorzy powiedzieli, że niska frekwencja dowiodła, że ​​wynik głosowania był reprezentatywny tylko dla mniejszości paryżan – tych, którzy sprzeciwiali się pojawieniu się e-hulajnóg. Dott w oświadczeniu potępił to, co nazwał „bardzo restrykcyjnymi metodami głosowania”, które „doprowadziły do ​​wyjątkowo niskiej frekwencji, silnie skierowanej w stronę starszych grup wiekowych”.

Operatorzy twierdzą również, że Paryż przeciwstawia się temu trendowi, wskazując na inne miasta, takie jak Nowy Jork i Londyn, które rozszerzyły bezpłatne usługi e-skuterów. Ale rozległy charakter głosowania w dużym mieście, takim jak Paryż, jest porażką dla tych operatorów – zwłaszcza, że ​​Paryż przygotowuje się do organizacji igrzysk olimpijskich w 2024 roku.

Hulajnogi elektryczne zyskały na popularności, odkąd zaczęły pojawiać się w dużych miastach około 2017 roku. Dla osób, które ich używają, są szybkim i tanim sposobem poruszania się. Operatorzy twierdzą, że są one lepsze dla środowiska i mniej podatne na wypadki niż samochody czy motocykle. Jednak krytycy twierdzą, że e-hulajnogi pogarszają korki i są przez niektórych używane i parkowane w sposób nieodpowiedzialny. Mówią, że e-hulajnogi są najczęściej używane przez ludzi, którzy w przeciwnym razie chodziliby pieszo lub korzystali z transportu publicznego, przez co korzyści dla środowiska są mniej oczywiste.

Niektóre miasta ograniczyły wynajem e-hulajnóg w odpowiedzi na tę krytykę. Montreal zakończył program pilotażowy e-hulajnogi w 2019 roku, ponieważ zbyt wielu użytkowników nie przestrzegało zasad. Inne miasta, które zakazały e-hulajnóg, później pozwoliły im wrócić na surowszych warunkach.

Warto przeczytać!  Rosyjski szef Wagnera grozi wycofaniem Bachmuta z powodu braku naboi

Władze Paryża nałożyły surowe przepisy na e-hulajnogi począwszy od 2019 r. Później ograniczyły liczbę operatorów do trzech i ograniczyły prędkość, z jaką e-hulajnogi mogą się poruszać, gdzie można je zaparkować i kto może na nich jeździć.

To nie powstrzymało urzędników miejskich i niektórych mieszkańców przed narzekaniem, że skutery są brzydkie i zagrażają bezpieczeństwu. W zeszłym roku operatorzy zaproponowali dodatkowe środki bezpieczeństwa – w tym weryfikację wieku jeźdźców i zobowiązanie do wyposażenia większej liczby skuterów w tablice rejestracyjne, aby umożliwić policji łatwiejsze wystawianie mandatów kierowcom, którzy naruszają przepisy ruchu drogowego. Ale w styczniu Hidalgo ogłosiła referendum i powiedziała, że ​​jest za zakazem.

Głosowanie odbyło się podczas tygodniowych protestów w Paryżu przeciwko propozycji rządu francuskiego podniesienia minimalnego wieku emerytalnego z 62 do 64 lat. Niedzielne głosowanie odbyło się zaledwie kilka dni po zakończeniu strajku pracowników sanitarnych i uprzątnięciu stosów śmieci, które nagromadziły się na ulicach Paryża .

Operatorzy wciąż mają nadzieję, że uda im się przekonać ratusz przed wrześniem, aby znalazł akceptowalne ograniczenia dla swojej floty zamiast wprowadzania hurtowego zakazu.

Hulajnogi elektryczne pojawiły się w Europie — i wielu ludzi tam też ich nienawidzi

Po oddaniu głosów w niedzielę wyborcy wyszli na szare i zimne paryskie popołudnie. Jeden mężczyzna zszedł po schodach i skierował się w stronę kobiety z dzieckiem.

— Chodźmy — powiedział. „Weźmy kilka skuterów”.


Źródło