Świat

Paryż zakazuje wypożyczania skuterów elektrycznych po tym, jak mieszkańcy miasta w przeważającej mierze unikają urządzeń w publicznym referendum

  • 3 kwietnia, 2023
  • 3 min read
Paryż zakazuje wypożyczania skuterów elektrycznych po tym, jak mieszkańcy miasta w przeważającej mierze unikają urządzeń w publicznym referendum


Paryż — Kiedy zaledwie pięć lat temu wszechobecne obecnie w wielu dużych miastach hulajnogi elektryczne po raz pierwszy pojawiły się we Francji, Paryż stał się pionierem współczesnej opcji transportu miejskiego. Urzędnicy miejscy udostępnili je do wynajęcia każdemu, kto ukończył 12 lat, postrzegając je jako łatwy w użyciu, przyjazny dla środowiska wybór dla mieszkańców miast.

Jednak w stosunkowo krótkim czasie rozwścieczyły zarówno kierowców, rowerzystów, jak i pieszych, ponieważ użytkownicy często ignorowali przepisy określające, gdzie można nimi jeździć, a następnie zaparkować po użyciu.

W ubiegłym roku władze miasta poinformowały, że skutery — wynajmowane i prywatne — brały udział w 408 wypadkach w stolicy Francji, w tym w trzech pociągnęło za sobą ofiarę śmiertelną.

W niedzielę paryżanie zostali poproszeni o głosowanie w ogólnomiejskim referendum w sprawie skuterów i było to osuwisko: nieco ponad 89% głosujących głosowało za zakazem wypożyczania skuterów.

Kierowca na wypożyczonym publicznie skuterze elektrycznym obsługiwanym przez firmę Dott, Paryż, Francja, 31 marca 2023 r.

Benjamin Girette/Bloomberg/Getty


Podczas gdy opozycja była wyraźna, frekwencja była mało reprezentatywna. Tylko 7,46% uprawnionych wyborców w Paryżu oddało głos, czyli 103 084 osoby. To znacznie mniej niż 400 000 osób, które według firm wynajmujących co miesiąc korzystają ze skuterów.

Elektryczne skutery do wynajęcia zostały wprowadzone do Paryża w 2018 roku. Ratusz i socjalistyczna burmistrz Anne Hidalgo przyjęli ich przybycie. Jednak szybko stało się jasne, że przepisy ruchu drogowego muszą się zmienić dla tych nowych pojazdów, ponieważ wielu paryżan skarżyło się, że stanowią one zagrożenie dla wszystkich innych, ponieważ niektórzy jeźdźcy wjeżdżali na ścieżki dla pieszych, ignorowali sygnalizację świetlną, a następnie porzucali skutery na chodnikach.

Stopniowo wprowadzano nowe przepisy, obniżając prędkość maksymalną, wyznaczając miejsca parkowania i ograniczając liczbę dostawców. Hulajnogi elektryczne były ograniczone do ścieżek rowerowych, podczas gdy hulajnogi nieelektryczne nadal mogą być używane na chodnikach.

Niedzielne referendum odbyło się zaledwie tydzień po tym, jak rząd wprowadził nowe ogólnokrajowe przepisy, w tym podwyższenie minimalnego wieku do wypożyczenia e-hulajnogi z 12 do 14 lat.


Urazowe uszkodzenie mózgu spowodowane e-skuterem podkreśla potrzebę posiadania kasków

Od poniedziałku trzy firmy oferowały użytkownikom w stolicy Francji łącznie 15 000 skuterów elektrycznych. Ale burmistrz Hidalgo, z zadowoleniem przyjmując wynik referendum, potwierdził, że kontrakty nie zostaną przedłużone, gdy wygasną w sierpniu.

Zakończenie umów będzie kosztować ratusz w Paryżu 930 000 euro (około 1 miliona dolarów), które otrzyma od trzech dostawców wynajmu, Lime, Dott i Tier. Firmy wskazały, że zapewniają również miejsca pracy dla około 800 osób.

„Jesteśmy szczęśliwi. Walczymy z tym od ponad czterech lat” – powiedział Arnaud Kielbasa, współzałożyciel organizacji charytatywnej Apacauvi, która reprezentuje ofiary wypadków z udziałem e-hulajnóg. Jego żona i córeczka zostały potrącone przez kogoś na skuterze elektrycznym.

„Wszyscy paryżanie mówią, że denerwują się na chodnikach, kiedy przechodzą przez jezdnię. Trzeba patrzeć wszędzie” – powiedział dziennikarzom Kielbasa. „Dlatego głosowali przeciwko nim”.

Zakaz nie będzie dotyczył prywatnych skuterów ani innych francuskich miast, w których można wypożyczyć skutery elektryczne.


Źródło

Warto przeczytać!  Gdy wojna między Izraelem a Hamasem trwa już 100 dni, oto konflikt w liczbach