Świat

Paryżanie głosują za potrójnymi opłatami parkingowymi dla niektórych SUV-ów

  • 5 lutego, 2024
  • 6 min read
Paryżanie głosują za potrójnymi opłatami parkingowymi dla niektórych SUV-ów


Wyborcy w Paryżu poparli próbę drastycznego podniesienia opłat parkingowych dla dużych pojazdów typu SUV i innych ciężkich samochodów, co stanowi najnowszy krok burmistrz Anne Hidalgo mający na celu przekształcenie stolicy Francji w sposób świadomy ekologicznie i przyjazny dla pieszych.

Oczekuje się, że nowe opłaty za parkowanie zostaną zatwierdzone w maju przez Radę Miasta Paryża, w której większość mają Partia Socjalistyczna pani Hidalgo i sojusznicy Zielonych. Oczekuje się, że nowe opłaty wejdą w życie we wrześniu, powiedziała pani Hidalgo.

Niektórzy właściciele samochodów skarżyli się, że wyklucza się ich ze stolicy, ale pani Hidalgo podczas niedzielnej konferencji prasowej nie wyraziła skruchy. „Paryżanie dokonali jasnego wyboru” – powiedziała, dodając: „Jesteśmy bardzo dumni z tego wyniku”.

Mimo to frekwencja była wyjątkowo niska. Chociaż za przyjęciem tego rozwiązania głosowało około 54,5 procent Paryżan, do urn poszło jedynie około 5,7 procent uprawnionych do głosowania.

Chociaż znaczna część debaty publicznej skupiała się na SUV-ach lub pojazdach typu SUV, nowe opłaty będą miały zastosowanie do wszystkich samochodów o masie przekraczającej 1,6 tony, jeśli mają tradycyjne silniki spalinowe lub są hybrydami, lub więcej niż dwie tony, jeśli są to pojazdy typu SUV. elektryczny.

Osoby posiadające te pojazdy będą musiały zapłacić 18 euro, nieco ponad 19 dolarów, za pierwszą godzinę parkowania publicznego w centrum Paryża i 12 euro w zewnętrznych dzielnicach stolicy Francji – czyli trzykrotność normalnej stawki. Za dodatkowe godziny ceny gwałtownie rosną, więc kierowcy pojazdów typu SUV zapłacą ponad 240 dolarów za sześć godzin parkowania w centrum Paryża, zamiast około 80 dolarów za zwykłe samochody.

Warto przeczytać!  LockBit: FBI i sojusznicy przejmują ciemną stronę internetową najbardziej płodnego gangu zajmującego się oprogramowaniem ransomware

Istnieje jednak kilka wyjątków, dlatego środek ten będzie miał zastosowanie głównie do gości zewnętrznych.

Nie będzie to miało wpływu na mieszkańców Paryża, którzy parkują w swojej okolicy. Ani taksówki, ani inne pojazdy zawodowe, ani osoby korzystające z większych pojazdów ze względu na niepełnosprawność.

Władze miasta argumentowały, że duże SUV-y i inne duże samochody emitują więcej gazów cieplarnianych niż przeciętne samochody i są bardziej niebezpieczne dla pieszych ze względu na swoją masę, powołując się na raport sugerujący, że ryzyko śmierci pieszych w zderzeniu z SUV-em jest dwukrotnie większe niż w przypadku standardowego pojazdu.

Referendum w sprawie opłat parkingowych było drugim przypadkiem w ostatnich miesiącach, podczas którego pani Hidalgo zabiegała o bezpośrednią zgodę społeczeństwa na politykę mającą na celu uczynienie miasta bardziej atrakcyjnym dla pieszych i rowerzystów.

W kwietniu paryżanie głosowali za zakazem wypożyczania hulajnóg elektrycznych na ulicach stolicy Francji. Rozwiązanie to weszło w życie we wrześniu po skargach, że w zasadzie zajmują one chodniki.

Jako burmistrz od 2014 r. pani Hidalgo nalega, aby stolica mniej skupiała się na samochodach, zamykając dla pojazdów mechanicznych drogi wzdłuż niektórych brzegów Sekwany i znacznie zwiększając liczbę ścieżek rowerowych.

Warto przeczytać!  Islandzka Błękitna Laguna została zamknięta po 1000 trzęsieniach ziemi w ciągu 24 godzin

Paryż jest obsługiwany przez gęstą sieć metra i autobusów, chociaż tegoroczne Igrzyska Olimpijskie, które według przewidywań przyciągną miliony turystów, mogą poważnie przetestować transport stolicy.

Władze miasta przed niedzielnym głosowaniem mówiły, że choć w ciągu ostatniej dekady liczba właścicieli samochodów i samochodów w stolicy stale malała, wzrosła średnia wielkość samochodu.

Miasto powołało się na raport World Wide Fund for Nature z 2020 r., z którego wynika, że ​​tendencja do korzystania z większych samochodów zagraża celom klimatycznym Francji.

David Belliard, zastępca burmistrza odpowiedzialny za transport w Paryżu, powiedział, że referendum stanowi dowód na to, że pomimo nawoływania do „niepopularnych” rozwiązań, takich jak wyższe opłaty za parkowanie, „kiedy zachęca się do debaty, kiedy próbuje się wyjaśnić, kończy się to decyzjami, które są na korzyść klimatu, środowiska i zdrowia”.

SUV-y cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie, a trend ten zdaniem ekspertów stanowi przeszkodę w walce ze zmianami klimatycznymi, ponieważ są one zwykle mniej oszczędne pod względem zużycia paliwa niż mniejsze samochody.

Międzynarodowa Agencja Energetyczna, wiodąca na świecie agencja energetyczna, podała w zeszłorocznej analizie, że emisje dwutlenku węgla z SUV-ów na całym świecie osiągnęły w 2022 r. prawie miliard ton metrycznych, pomimo rosnącej popularności modeli elektrycznych.

Jednak przeciwnicy pani Hidalgo – grupy zmotoryzowanych oraz jej centrowi i prawicowi przeciwnicy polityczni w Radzie Miejskiej – narzekali, że debata była wypaczona.

Warto przeczytać!  Huragan Otis dociera na ląd w pobliżu Acapulco jako burza piątej kategorii, grożąc „koszmarnym scenariuszem” dla południowego Meksyku

W niedzielę wyborców zapytano, czy są „przeciwni wprowadzeniu specjalnej stawki za parkowanie dla ciężkich, uciążliwych i zanieczyszczających środowisko samochodów prywatnych?”

„Biorąc pod uwagę, jak stronnicze było pytanie, wynik jest lekceważący dla burmistrza” – powiedział Philippe Nozière, prezes 40 Million Motorists, grupy lobbingowej dla kierowców.

Nozière powiedział, że nowe opłaty wpłyną niesprawiedliwie na turystów, mieszkańców przedmieść stolicy i paryskie rodziny. Pojazdy typu SUV i podobne crossovery stały się bardziej popularne jedynie ze względu na rosnące normy bezpieczeństwa – dodał.

„SM. Hidalgo nie chce już więcej samochodów w Paryżu” – powiedział Nozière. „W takim przypadku powinna po prostu wyjść i to powiedzieć”.

Referendum pokazało wyraźny podział w Paryżu pomiędzy bogatszymi zachodnimi dzielnicami stolicy, które w większości głosowały przeciwko nowym opłatom parkingowym, a bardziej robotniczymi i zróżnicowanymi społecznie wschodnimi dzielnicami miasta, które w większości głosowały za.

Zastępca burmistrza Belliard powiedział, że zwiększone opłaty parkingowe dotkną około 10–15 procent samochodów poruszających się obecnie w Paryżu. Przyznał, że niektóre niedawno wyprodukowane SUV-y emitują mniej zanieczyszczeń niż mniejsze, starsze samochody. Twierdził jednak, że należy zachęcać producentów samochodów, aby zużywali mniej zasobów, a nie więcej.

„Jeśli budujesz większe i cięższe pojazdy, potrzebujesz więcej materiałów i więcej energii niż w przypadku lżejszych pojazdów” – powiedział. „Trzeba spojrzeć na sprawę całościowo.”


Źródło