Podróże

Patrosząc Komisję Wielkich Miast, rząd Nowej Południowej Walii przygotowuje się na porażkę

  • 4 lipca, 2023
  • 6 min read
Patrosząc Komisję Wielkich Miast, rząd Nowej Południowej Walii przygotowuje się na porażkę


Podejście rządu Minns do planowania Sydney jest niepokojące pod względem kierunku i treści.

Ogłoszenie, że „złoży” Komisję Wielkich Miast z powrotem do Departamentu Planowania, podnosi kilka czerwonych flag dla planowania w Nowej Południowej Walii. Personel zostanie również przeniesiony do wydziału z Western Parkland City Authority, który nadzorował budowę „trzeciego CBD” o nazwie Bradfield w pobliżu lotniska Western Sydney.

Komisja Greater Sydney (jak była pierwotnie nazywana) została utworzona w celu rozwiązania szeregu trudnych problemów związanych z planowaniem. Sydney rozwijało się i instytucja zarządzająca tym rozwojem w całym mieście została uznana za pożądaną.

Podejście do rozwoju miasta było odgórne i silosowe. Wydział Planowania podejmował decyzje w oderwaniu od innych wydziałów, a zwłaszcza rad lokalnych. Takie podejście nie zapewniało zdrowego, nadającego się do zamieszkania, rozwijającego się miasta.

Zrozumienie, dlaczego planowanie działa tak, jak w NSW, jest częścią naszego programu badawczego od dziesięciu lat. To, co konsekwentnie stwierdziliśmy, to porażka w inwestowaniu prawdziwej władzy i zaufania w tych, którzy mają umiejętności i mandat, aby Sydney działało.

Komisja nie była doskonała, ale poczyniła pewne postępy w przełamywaniu silosów między różnymi władzami. Bez podobnego organu, który obejmuje departamenty, aby spełnić obietnicę większej liczby mieszkań (lub transportu, szpitali lub parków), rząd jest skazany na porażkę.

Aby pokazać dlaczego, przyjrzyjmy się niektórym wyzwaniom, przed którymi stoi dzisiaj Sydney.

Niedrogie mieszkania w Sydney

Zapewnienie bardziej przystępnych cenowo mieszkań dla Sydney jest bardziej złożone niż zwykłe wyznaczanie celów i budowanie domów. Obwinianie samorządów lokalnych za brak postępów jest podobnie uproszczone.

Warto przeczytać!  Premier League Summer Series w USA 2023: bilety, terminarz, oglądaj na żywo

Usunięcie odpowiednich procesów oceny i pospieszne przekształcenia mieszkań gwarantuje powstanie źle zaprojektowanych i zbudowanych mieszkań. Szybkość nie zwiększy przystępności cenowej. Spowoduje to jednak, że mieszkania będą izolowane, uzależnione od samochodów, słabo izolowane i niedostatecznie obsługiwane.

Nadszedł czas, aby rząd stanowy zakwestionował swoje przekonanie, że „rynek” rozwiąże nasze kryzysy mieszkaniowe. Należy zwrócić należytą uwagę na nieodłączną złożoność mieszkalnictwa dla rosnącej populacji liczącej ponad 5 milionów osób.

Miasto Sydney to nie Sydney

Jedynym plusem pandemii dla miast jest to, że ludzie zaczęli przyglądać się otaczającym je dzielnicom. Przedmieścia zaczęły być postrzegane jako miejsca, w których warto być, a nie patrzeć z okna rodzinnego samochodu.

Ta zmiana może ostatecznie doprowadzić do zakwestionowania utrwalonego, monocentrycznego poglądu na Sydney. Kwestionowanie supremacji CBD stwarza szansę na rozwój środkowych i zewnętrznych przedmieść tego miasta.

Pchanie tej wizji do przodu zawsze było aspiracją. Prawdziwa realizacja decentralizacji wymaga czegoś więcej niż scentralizowanego procesu decyzyjnego.

Planowanie transportu

Sydney dorastała z założeniem powszechnej potrzeby dostępu do prywatnego samochodu i to widać.

Podczas gdy inne miasta w naszej sytuacji zaczęły kwestionować dominację samochodu, nasze rządy kontynuowały budowę autostrad. Zainwestowaliśmy w infrastrukturę transportu publicznego, która dociera w różne miejsca, ale nigdzie tak naprawdę nikt nie musi jechać. Na przykład warte 26,6 miliarda dolarów Sydney West Metro łączy dwie centralne dzielnice biznesowe Sydney, ale omija mieszkalne hot spoty na zachód od Parramatta CBD.

Czytaj więcej: Rynek nie zapewnił Australijczykom przystępnych cenowo mieszkań, więc nie oczekuj, że rozwiąże kryzys

Planowanie transportu konsekwentnie nie odpowiada na potrzeby społeczności, której ma służyć. Opiera się na przestarzałych pojęciach, takich jak wartość czasu podróży, ignorując fakt, że ludzie podróżują tak, jak robią to z wielu powodów. Komfort, wygoda i przyzwyczajenie często stają przed racjonalną oceną, czy lepiej pojechać autobusem, czy samochodem rodzinnym.

Warto przeczytać!  6 najlepszych miejsc na samotne podróże kobiet

Ponadto analizy kosztów i korzyści nie uwzględniają rzeczywistych kosztów i korzyści zrównoważonego systemu transportowego. Na przykład uzasadnienie biznesowe dla inwestycji w sieć rowerową powinno uwzględniać oszczędności dla systemu opieki zdrowotnej wynikające ze zwiększonej aktywności fizycznej. A większe inwestycje w drogi zwiększają koszty opieki zdrowotnej wynikające z chorób związanych z brakiem aktywności fizycznej, takich jak choroby serca.

Zmiana klimatu

U podstaw naszych problemów mieszkaniowych, transportowych i związanych z łącznością leży fakt, że nasza planeta się nagrzewa. Sposób, w jaki żyjemy dzisiaj w miastach takich jak Sydney, zarówno przyczynia się do problemu, jak i uniemożliwia adaptacje, które muszą nastąpić.

Odkąd został wybrany, rząd Minns milczał na temat zagrożeń związanych ze zmianami klimatycznymi dla Sydney. Jednak przejście do bardziej odpornego miasta będzie wymagało umiejętności z różnych warstw społeczeństwa, w tym aktywnego zaangażowania ze społecznością i biznesem.

Więc, co dalej?

Wszystkie te problemy zostaną rozwiązane tylko wtedy, gdy zagłębimy się w złożoność. Musimy odpowiedzieć na różnorodność tkanek miejskich, które razem tworzą całe rozległe miasto.

Sydney ma znaczenie – jako miejsce do życia, prowadzenia interesów i odwiedzania. Musi się nim opiekować organ, którego mandatem jest dbanie o jego interesy. Niedobór mieszkań, zależność od samochodu, zakorzeniona monocentryczność i wyzwania klimatyczne wymagają czegoś więcej niż odgórnych, prostych rozwiązań. Potrzebny jest środek, a grunt ten szybko się traci.

Warto przeczytać!  Ten afrykański kraj jest jednym z najmodniejszych miejsc dla zachodnich turystów w 2023 roku

Rozwiązaniem jest poważne potraktowanie polityki i funkcji planowania miejskiego. Musimy lepiej zrozumieć, że sposób, w jaki nasze miasta są planowane i zarządzane, określa naszą zdolność radzenia sobie z pilnymi problemami, przed którymi stoimy.

Planowanie może pomóc nam przystosować się do cieplejszego klimatu, zapewniając dobrze izolowane domy zasilane odnawialną energią elektryczną i dostępne tereny zielone w pobliżu. Nasze miasta mogą zapewnić nam zdrowie, zapewniając czyste środowisko i lokalne możliwości utrzymywania aktywności fizycznej i nawiązywania kontaktów społecznych. I oczywiście polegamy na naszym systemie planowania, aby współpracować przy rozwiązywaniu kryzysu mieszkaniowego.

Ale żadna z tych rzeczy nie dzieje się bez inwestycji – skuteczne planowanie wymaga czasu, energii i funduszy. Środki te najlepiej przydzielić instytucjom działającym w całym mieście, które znają i troszczą się o Sydney jako całość.

Rozmowa

Patrick Harris, starszy pracownik naukowy, p.o. dyrektora CHETRE, UNSW Sydney oraz Jennifer Kent, starszy pracownik naukowy w dziedzinie urbanistyki, Uniwersytet w Sydney.

Ten artykuł został ponownie opublikowany z The Conversation na licencji Creative Commons. Przeczytaj oryginalny artykuł.


Źródło