Motoryzacja

Pchnięcie w Ameryce Północnej planowane przez firmę ECARX powiązaną z Geely

  • 19 maja, 2023
  • 5 min read
Pchnięcie w Ameryce Północnej planowane przez firmę ECARX powiązaną z Geely


Według dyrektora finansowego, wspierany przez Geely start-up ECARX zajmujący się technologią samochodową, koncentruje się wyłącznie na przemyśle motoryzacyjnym, co zapewni mu przewagę nad większymi konkurentami.

„To dla nas ogromny wyróżnik” — powiedział Ramesh Narasimhan, który we wrześniu objął stanowisko dyrektora finansowego ECARX po pracy w firmach Ford i Nissan w Azji i Australii.

Firma, założona w 2017 roku przez prezesa Geely, Erica Li i dyrektora generalnego Ziyu Shena, konkuruje z głównymi graczami technologicznymi, takimi jak Qualcomm i Nvidia, na szybko rozwijającym się rynku komputerów samochodowych. Produkty ECARX, które obejmują centralną platformę obliczeniową i inteligentne systemy kokpitu, znajdują się już w około 5 milionach pojazdów na całym świecie, a firma zatrudnia około 1500 osób.

ECARX wszedł na giełdę poprzez fuzję odwrotną ze spółką przejmującą specjalnego przeznaczenia w grudniu w ramach transakcji, która przyniosła firmie 410 milionów dolarów i wyceniono ją na około 3,8 miliarda dolarów. Ale od czasu notowań jej cena akcji spadła o 37 procent, a kapitalizacja rynkowa spadła do około 1,7 miliarda dolarów.

Narasimhan powiedział, że firma planuje zdywersyfikować swoją bazę klientów, polegając w mniejszym stopniu na markach samochodowych Geely i starając się rozszerzyć swój zasięg poza Chiny i Europę, a ostatecznie na Amerykę Północną.

Warto przeczytać!  Lithia rozważa kolejne możliwe przejęcie: brytyjską firmę Jardine Motors

W rezultacie ECARX, który stracił 223,5 mln USD w 2022 r., spodziewa się, że straty zmniejszą się w tym roku, zanim osiągnie rentowność EBITDA w 2024 r., a przychody wzrosną nawet do 2,8 mld USD do 2027 r. z 516 mln USD w 2022 r.

Narasimhan rozmawiał z Wiadomości motoryzacyjne Reporter John Irwin 11 maja, po pierwszym dniu inwestora spółki wcześniej w tym tygodniu. Rozmowa została zredagowana pod kątem długości i przejrzystości.

P: W jaki sposób ECARX spodziewa się szybkiego odwrócenia wyniku finansowego, od straty w wysokości 223,5 mln USD w 2022 r. do rentowności do 2024 r.?

Odp .: Jesteśmy bardzo skoncentrowani na utrzymaniu szczupłej sylwetki. Zasadniczo wzrost przychodów pomaga nam osiągnąć rentowność przy jednoczesnym utrzymaniu szczupłej struktury kosztów stałych. Będziemy jednak nadal inwestować w badania i rozwój. Prognozujemy, że wzrost przychodów będzie znacznie szybszy niż nasze inwestycje w badania i rozwój.

W 2027 r. będziemy mieć przychody w wysokości od 2,6 do 2,8 mld USD. To jest [compound annual growth rate] przy przychodach w wysokości 40 procent od rzeczywistych z 2022 r. Nasz zysk wyniósłby około 340 do 360 milionów dolarów, a przepływy pieniężne wyniosłyby około 300 milionów dolarów do 2027 roku. Właśnie tam wylądujemy w 2027 roku. Jesteśmy przekonani, że tam dotrzemy.

Warto przeczytać!  Dramat Nissana: kamery zainstalowane w celu monitorowania domu COO, mówi raport

W jakim stopniu baza klientów ECARX zróżnicuje się w tym czasie?

Obecnie około 56 procent naszych przychodów pochodzi z marek Geely. Spodziewamy się, że do 2027 roku będzie to jedna trzecia. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat będziemy się znacznie rozwijać poza ekosystemem Geely, głównie dzięki naszemu asortymentowi produktów, naszym możliwościom i wymaganiom, które producenci OEM chcą zaspokoić już teraz.

Prowadzimy wiele dyskusji, niektóre z nich są na zaawansowanym etapie, poza Chinami. Widzimy kolejny zestaw możliwości wzrostu w Europie. To pozwoli nam w dłuższej perspektywie wejść do Ameryki Północnej i reszty świata.

Co odróżnia ECARX od konkurencji?

Ze względu na nasze relacje z producentami OEM zwykle angażujemy się w bardzo wczesny, koncepcyjny etap rozwoju produktu. Jesteśmy zintegrowani z procesem rozwoju pojazdu i tym, jak powinno wyglądać doświadczenie klienta. To ogromna zaleta, ponieważ zasiadamy przy stole, aby pokazać producentom OEM, jak wygląda przyszłość.

Zajmujemy się również wyłącznie motoryzacją. Mamy [system on a chip] które opracowaliśmy wyłącznie do zastosowań motoryzacyjnych. Oznacza to, że niektóre funkcje są już zintegrowane ze sprzętem. Nie potrzebujesz oprogramowania działającego na wierzchu, aby to działało. Nie musisz tworzyć oprogramowania, a zużycie energii zmniejsza się, ponieważ oprogramowanie nie zużywa energii. Szybkość reakcji jest lepsza. To główne zalety.

Warto przeczytać!  Szef firmy Bentley przewiduje stałe, wysokie zyski, gdy nastąpi reset marki

Ponieważ widzimy, że OEM i klienci domagają się coraz bardziej cyfrowych doświadczeń, efektywność wykorzystania energii staje się coraz ważniejsza. Te cechy sprawiają, że jest on znacznie bardziej wydajny z punktu widzenia zużycia energii. Oznacza to, że możesz dodać więcej funkcji za mniej.

Gdzie będą koncentrować się inwestycje firmy w badania i rozwój, ponieważ dywersyfikuje ona swój zasięg geograficzny?

Planujemy otworzyć centrum inżynieryjne w Ameryce Północnej. Będziemy mieć więcej centrów inżynieryjnych poza Chinami. Te rzeczy będą nadal ewoluować. Technologia zmienia się tak szybko, że inwestycje będą dotyczyć bardziej zaawansowanej technologii chipów i bardziej zaawansowanego SOC oraz mniejszego zużycia energii. To jest nasza podstawowa wiedza.


Źródło