Pchnięcie w Ameryce Północnej planowane przez firmę ECARX powiązaną z Geely
Według dyrektora finansowego, wspierany przez Geely start-up ECARX zajmujący się technologią samochodową, koncentruje się wyłącznie na przemyśle motoryzacyjnym, co zapewni mu przewagę nad większymi konkurentami.
„To dla nas ogromny wyróżnik” — powiedział Ramesh Narasimhan, który we wrześniu objął stanowisko dyrektora finansowego ECARX po pracy w firmach Ford i Nissan w Azji i Australii.
Firma, założona w 2017 roku przez prezesa Geely, Erica Li i dyrektora generalnego Ziyu Shena, konkuruje z głównymi graczami technologicznymi, takimi jak Qualcomm i Nvidia, na szybko rozwijającym się rynku komputerów samochodowych. Produkty ECARX, które obejmują centralną platformę obliczeniową i inteligentne systemy kokpitu, znajdują się już w około 5 milionach pojazdów na całym świecie, a firma zatrudnia około 1500 osób.
ECARX wszedł na giełdę poprzez fuzję odwrotną ze spółką przejmującą specjalnego przeznaczenia w grudniu w ramach transakcji, która przyniosła firmie 410 milionów dolarów i wyceniono ją na około 3,8 miliarda dolarów. Ale od czasu notowań jej cena akcji spadła o 37 procent, a kapitalizacja rynkowa spadła do około 1,7 miliarda dolarów.
Narasimhan powiedział, że firma planuje zdywersyfikować swoją bazę klientów, polegając w mniejszym stopniu na markach samochodowych Geely i starając się rozszerzyć swój zasięg poza Chiny i Europę, a ostatecznie na Amerykę Północną.
W rezultacie ECARX, który stracił 223,5 mln USD w 2022 r., spodziewa się, że straty zmniejszą się w tym roku, zanim osiągnie rentowność EBITDA w 2024 r., a przychody wzrosną nawet do 2,8 mld USD do 2027 r. z 516 mln USD w 2022 r.
Narasimhan rozmawiał z Wiadomości motoryzacyjne Reporter John Irwin 11 maja, po pierwszym dniu inwestora spółki wcześniej w tym tygodniu. Rozmowa została zredagowana pod kątem długości i przejrzystości.
P: W jaki sposób ECARX spodziewa się szybkiego odwrócenia wyniku finansowego, od straty w wysokości 223,5 mln USD w 2022 r. do rentowności do 2024 r.?
Odp .: Jesteśmy bardzo skoncentrowani na utrzymaniu szczupłej sylwetki. Zasadniczo wzrost przychodów pomaga nam osiągnąć rentowność przy jednoczesnym utrzymaniu szczupłej struktury kosztów stałych. Będziemy jednak nadal inwestować w badania i rozwój. Prognozujemy, że wzrost przychodów będzie znacznie szybszy niż nasze inwestycje w badania i rozwój.
W 2027 r. będziemy mieć przychody w wysokości od 2,6 do 2,8 mld USD. To jest [compound annual growth rate] przy przychodach w wysokości 40 procent od rzeczywistych z 2022 r. Nasz zysk wyniósłby około 340 do 360 milionów dolarów, a przepływy pieniężne wyniosłyby około 300 milionów dolarów do 2027 roku. Właśnie tam wylądujemy w 2027 roku. Jesteśmy przekonani, że tam dotrzemy.
W jakim stopniu baza klientów ECARX zróżnicuje się w tym czasie?
Obecnie około 56 procent naszych przychodów pochodzi z marek Geely. Spodziewamy się, że do 2027 roku będzie to jedna trzecia. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat będziemy się znacznie rozwijać poza ekosystemem Geely, głównie dzięki naszemu asortymentowi produktów, naszym możliwościom i wymaganiom, które producenci OEM chcą zaspokoić już teraz.
Prowadzimy wiele dyskusji, niektóre z nich są na zaawansowanym etapie, poza Chinami. Widzimy kolejny zestaw możliwości wzrostu w Europie. To pozwoli nam w dłuższej perspektywie wejść do Ameryki Północnej i reszty świata.
Co odróżnia ECARX od konkurencji?
Ze względu na nasze relacje z producentami OEM zwykle angażujemy się w bardzo wczesny, koncepcyjny etap rozwoju produktu. Jesteśmy zintegrowani z procesem rozwoju pojazdu i tym, jak powinno wyglądać doświadczenie klienta. To ogromna zaleta, ponieważ zasiadamy przy stole, aby pokazać producentom OEM, jak wygląda przyszłość.
Zajmujemy się również wyłącznie motoryzacją. Mamy [system on a chip] które opracowaliśmy wyłącznie do zastosowań motoryzacyjnych. Oznacza to, że niektóre funkcje są już zintegrowane ze sprzętem. Nie potrzebujesz oprogramowania działającego na wierzchu, aby to działało. Nie musisz tworzyć oprogramowania, a zużycie energii zmniejsza się, ponieważ oprogramowanie nie zużywa energii. Szybkość reakcji jest lepsza. To główne zalety.
Ponieważ widzimy, że OEM i klienci domagają się coraz bardziej cyfrowych doświadczeń, efektywność wykorzystania energii staje się coraz ważniejsza. Te cechy sprawiają, że jest on znacznie bardziej wydajny z punktu widzenia zużycia energii. Oznacza to, że możesz dodać więcej funkcji za mniej.
Gdzie będą koncentrować się inwestycje firmy w badania i rozwój, ponieważ dywersyfikuje ona swój zasięg geograficzny?
Planujemy otworzyć centrum inżynieryjne w Ameryce Północnej. Będziemy mieć więcej centrów inżynieryjnych poza Chinami. Te rzeczy będą nadal ewoluować. Technologia zmienia się tak szybko, że inwestycje będą dotyczyć bardziej zaawansowanej technologii chipów i bardziej zaawansowanego SOC oraz mniejszego zużycia energii. To jest nasza podstawowa wiedza.