Pernod Ricard: alkohole premium, biznes premium (OTCMKTS:PDRDF)
![Pernod Ricard: alkohole premium, biznes premium (OTCMKTS:PDRDF)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/image_473543158-770x470.jpg)
Jimmyan/iStock Redakcja za pośrednictwem Getty Images
Teza inwestycyjna
Nasza obecna teza inwestycyjna to:
- Pernod jest właścicielem wielu marek premium, które mają silną pozycję na rynku, co pozwala na globalny wzrost organiczny.
- Kraje rozwijające się, Azja i Chiny reprezentują długo-, średnio- i krótkoterminowe możliwości biznes.
- Marże stale się poprawiają, z możliwością dalszych wzrostów w nadchodzących 12-24 miesiącach.
- Pernod notowany jest z premią w stosunku do swojej historycznej wyceny, jednak komercyjny profil działalności sugeruje, że jest to uzasadnione.
Opis Firmy
Pernod Ricard SA (OTCPK:PDRDF) to firma zajmująca się globalną sprzedażą win i alkoholi. Firma oferuje różnorodne alkohole, w tym whisky, wódkę, gin, rum, likiery i gorzkie, szampan, tequilę i mezcal oraz aperitif pod różnymi markami. Zapewniają również napoje bezalkoholowe pod określonymi markami. Niektóre z popularnych marek oferowanych przez firmę to Absolut, Jameson, Martell, Chivas, Malibu, Mumm i The Glenlivet.
Cena akcji
Kurs akcji Pernod miał dobrą dekadę, zwracając w tym okresie akcjonariuszom ponad 80%. Było to spowodowane stałą i konsekwentną poprawą działalności firmy.
Analiza finansowa
Analiza finansowa Pernod Ricard (Terminal Tikr)
Powyżej przedstawiono wyniki finansowe Pernod za ostatnie 10 lat.
Przychód
Przychody wzrosły o CAGR na poziomie 3%, co jest dość łagodnym wynikiem w tej silnej dekadzie dla marek napojów. Wynika to częściowo z zasięgu geograficznego, przy czym większość sprzedaży była historycznie ukierunkowana na Europę, która odnotowała wolniejszy wzrost, oraz Stany Zjednoczone. Obecnie kluczowymi miejscami wzrostu są Azja, Ameryka Południowa i Afryka (w mniejszym stopniu), z szybkim wzrostem klasy średniej i wzmożoną turystyką z Zachodu. Segment azjatycki jest największy głównie ze względu na wysoki wzrost, ale całej działalności brakuje różnorodności geograficznej innych, takich jak Diageo (DEO). To powiedziawszy, firma dokonuje szybkich ulepszeń za pośrednictwem swoich międzynarodowych i lokalnych marek.
Jak pokazano poniżej, kluczowym obszarem wzrostu pozostaje Azja. Co ciekawe, Europa przerasta Amerykę, co sugeruje słabość regionu.
Wzrost geograficzny (Pernod Ricard)
Kluczowymi rozwijającymi się markami Pernod nadal są napoje spirytusowe, w szczególności marki międzynarodowe, które czerpią korzyści z globalnej strategii marketingowej i świadomości marki za pośrednictwem mediów społecznościowych. Ponadto kierownictwo było w stanie agresywnie ustalać ceny w tych segmentach, celując w minimalną liczbę MSD.
Wzrost segmentu (Pernod Ricard)
W ciągu ostatnich kilku lat obserwowaliśmy trend w kierunku premiumizacji branży napojów alkoholowych. Było to bardziej widoczne na rynku napojów spirytusowych, ponieważ konsumenci coraz częściej szukają „okazji” do spożywania alkoholu podczas pokolenia mediów społecznościowych. Oznacza to, że są skłonni zapłacić więcej za produkty wysokiej jakości, premium, zwłaszcza w segmencie napojów spirytusowych. Pernod Ricard koncentruje się na rozwoju portfolio marek premium, które obejmuje Absolut Elyx, The Glenlivet i Martell. Firma dobrze sobie radzi, wprowadzając te marki na rynek jako ofertę premium na konkurencyjnym rynku.
Obserwujemy również, że konsumenci zmniejszają ilość spożywanego alkoholu, kierując się trendem w kierunku zdrowia i dobrego samopoczucia. Wynikało to z większej świadomości konsumentów na temat zagrożeń związanych z niezdrową dietą, a także konsekwencji nadmiernego spożycia alkoholu. Doprowadziło to do wzrostu rynku zdrowszych opcji, szczególnie w segmencie piwa, ale także napojów spirytusowych. Pernod Ricard odpowiada na ten trend, wprowadzając niskoalkoholowe i bezalkoholowe warianty swoich kultowych marek. Uważamy, że będzie to kluczowy segment wzrostu w przyszłości, ponieważ nie tylko osoby pijące alkohol zaczynają spożywać te produkty, ale także osoby niepijące. Opiera się to na jakościowym marketingu ukierunkowanym przez duże marki alkoholi, aby przekonać osoby niepijące, że warto spróbować.
Branża wyrobów spirytusowych rzemieślniczych rozwija się w ostatnich latach bardzo szybko, a konsumenci również poszukują unikalnych produktów. Dzieje się tak w momencie, gdy rynek jest nasycony dużymi markami konkurującymi przede wszystkim marketingiem, a nie innowacjami. Rynek był przygotowany na zakłócenia i tak się stało. Konsumenci, którzy chcą spróbować nowych rzeczy, zawsze będą preferować markę z „historią”, co oznacza, że jest mało prawdopodobne, aby Pernod mógł po prostu „wbić się” w podsektory. Kluczem jest zidentyfikowanie możliwości fuzji i przejęć, bez wpadania w hype.
Względy ekonomiczne
Obecne warunki gospodarcze nie sprzyjają produktom premium. Przy wysokiej inflacji i podwyższonych stawkach widzimy, że konsumenci mają ograniczone finanse. Przyczyniło się to do ograniczenia wydatków uznaniowych w wielu branżach. Naszym zdaniem utrzyma się to w nadchodzącym roku, ponieważ banki centralne nadal walczą z inflacją za pomocą polityki pieniężnej.
Z perspektywy Pernodu widzimy, że jest to rok łagodny dla biznesu. Pokazuje prężny popyt, co sugeruje, że spadek lub płaski wzrost jest mało prawdopodobny.
Margines
Marże Pernod w ciągu ostatnich 10 lat imponująco się poprawiły. Chociaż GPM spadł o 1%, EBITDA-M wzrosła o 2%. Sugeruje to, że firma nie odnotowała istotnej zmiany w asortymencie produktów, ale zamiast tego znalazła efektywność dzięki zyskom operacyjnym. Widać to we wzroście kosztów S&A, który pozostaje w tyle za przychodami. Jako procent przychodów, wydatek ten jest najniższy w historii.
Ostatni spadek GPM jest prawdopodobnie odzwierciedleniem presji inflacyjnej, przy rosnących kosztach szkła. Jest to prawdopodobnie problem krótkoterminowy, który może oznaczać wzrost o ok. 50 do 150 pb w nadchodzących 12-24 miesiącach, w zależności od rozwoju inflacji.
Te marże są niezwykle atrakcyjne, co pozwala firmie konsekwentnie finansować hojne wypłaty. Ponadto, jako dojrzała firma o wysokiej rozpoznawalności marki, marże te będą nadal lepkie.
Wyniki III kw
Q3 (Pernod Ricard)
Powyżej przedstawiono wynik Pernod 9M23. Firma odnotowuje ciągły wzrost organiczny, napędzany przez silne działania cenowe. W idealnej sytuacji wolumen jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do tego, ponieważ sugeruje leżący u podstaw interes konsumentów, jednak biorąc pod uwagę obecne warunki rynkowe, wymagane są działania cenowe.
Potencjalnym wiatrem w rok obrotowy 23 jest otwarcie się Chin na podróże. Kraj zakończył politykę zerowego COVID-19 pod koniec roku budżetowego 22. Po okresie podwyższonych stawek, kraj obserwuje teraz powrót do normy. Podobnie jak na Zachodzie, będzie to prawdopodobnie oznaczać wzrost liczby podróży i wydatków uznaniowych.
Bilans
Profil zadłużenia Pernodu jest relatywnie dobry, ze wskaźnikiem ND/EBITDA na poziomie 2,6x. Nie pozostawia to dużej elastyczności, ale w razie potrzeby jest wystarczające do wspierania działań związanych z fuzjami i przejęciami.
Firma wydała większość swojego nadwyżkowego kapitału, a także trochę gotówki w ostatnich latach na dystrybucję. Kierownictwo konsekwentnie wykupywało akcje, a także zwiększało wypłatę dywidendy w imponującym tempie 10%. W ujęciu bezwzględnym stopa dywidendy nie jest imponująca, ale wraz z wykupem zwroty są atrakcyjne. Firma generuje obecnie 1,4-1,8 mld EUR w FCF, co sugeruje, że wzrost dystrybucji musi nieznacznie zwolnić, aby zapewnić stabilność.
Perspektywy
Wskazówki dotyczące zarządzania (Pernod Ricard)
Kierownictwo kieruje się ok. 10% wzrostem organicznym, przy jednoczesnej poprawie marż. Cel wzrostu wygląda rozsądnie, biorąc pod uwagę wyniki za 9 miesięcy, odzwierciedlając bardzo odporny biznes. Ekspansja marży pojawia się, gdy presja inflacyjna słabnie, co pozwala na pełzanie GPM.
Perspektywy (Terminal Tikr)
Powyżej przedstawiono prognozę Wall Street na najbliższe 5 lat.
Oczekuje się, że wzrost przychodów wzrośnie, z CAGR na poziomie 5% w RO27. Wygląda to rozsądnie w oparciu o obecną trajektorię firmy, na której czele prawdopodobnie stoi Asia.
Przewiduje się, że wzrost marż będzie kontynuowany, choć nie do poziomu istotnego. Wydaje się to rozsądne, ponieważ jest mało prawdopodobne, aby dojrzała firma, taka jak ta, miała elastyczność wymaganą do osiągnięcia znacznych zysków.
Na tej podstawie firma może finansować nieco wyższe dystrybucje, powtarzając, że wzrost prawdopodobnie będzie musiał spowolnić.
Wycena
Wycena (Terminal Tikr)
Pernod notowany jest obecnie z 16-krotnym wskaźnikiem NTM EV/EBITDA i 22-krotnym wskaźnikiem P/E. Jest to premia w stosunku do historycznego średniego mnożnika dla obu wskaźników.
Byk wspierający premię to:
- Rynek azjatycki okazał się obszarem długoterminowego wzrostu, z wystarczającym pasem startowym, aby wspierać dalszy silny wzrost organiczny.
- Ekspansja na napoje bezalkoholowe/o niskiej zawartości alkoholu stanowi nowy obszar wzrostu, który może znacznie zwiększyć TAM firmy.
- NIM jest na rekordowo wysokim poziomie, maksymalizując zwroty dla akcjonariuszy.
Przypadek niedźwiedzia argumentujący, że średni powrót byłby następujący:
- Diageo, alternatywna firma Global Spirits, ma lepsze marże, wzrost i marki przy podobnej wycenie.
- Dywidendy są przeciętne, a łączna wypłata dywidendy może ulec spowolnieniu, jeśli Zarząd nie zamierza zwiększać zadłużenia ani korzystać z gotówki.
Ogólnie rzecz biorąc, argumenty przemawiające za premią są większe. Biznes jest lepszy i pomimo względnej słabości w stosunku do Diageo, uważamy, że biznes powinien być wart znacznie więcej niż jest.
Kluczowe zagrożenia związane z naszą tezą
Zagrożenia dla naszej obecnej tezy to:
- Spowolnienie wzrostu, jeśli wolumen spada lub działania cenowe nie są już korzystne.
- Rynki reagują niekorzystnie, jeśli dystrybucje są ograniczane lub rosną niezgodnie z oczekiwaniami.
Końcowe przemyślenia
Pernod to firma wysokiej jakości z szeroką gamą światowych marek. Biznes znajduje się w dojrzałej sytuacji, co zmniejsza ryzyko rozwodnienia marży lub istotnego zagrożenia konkurencji. Widzimy kontynuację wzrostu organicznego i powody przemawiające za obecną podwyższoną wyceną.
Uwaga edytora: W tym artykule omówiono jeden lub więcej papierów wartościowych, które nie są przedmiotem obrotu na głównych giełdach w USA. Należy pamiętać o ryzyku związanym z tymi zapasami.