Biznes

Personel MFW kończy misję na mocy art. IV w Chińskiej Republice Ludowej w 2024 r

  • 29 maja, 2024
  • 7 min read
Personel MFW kończy misję na mocy art. IV w Chińskiej Republice Ludowej w 2024 r



Personel MFW kończy misję na mocy art. IV w Chińskiej Republice Ludowej w 2024 r







28 maja 2024 r







Komunikaty prasowe na zakończenie misji obejmują oświadczenia zespołów pracowników MFW, które przedstawiają wstępne ustalenia po wizycie w danym kraju. Poglądy wyrażone w tym oświadczeniu są poglądami personelu MFW i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Zarządu MFW. Na podstawie wstępnych ustaleń tej misji pracownicy przygotują raport, który po zatwierdzeniu przez kierownictwo zostanie przedstawiony Zarządowi MFW do dyskusji i decyzji.





  • Przewiduje się, że gospodarka Chin wzrośnie o 5 procent w 2024 r. i 4,5 procent w 2025 r. Odzwierciedlają one korekty w górę o 0,4 punktu procentowego za oba lata w porównaniu z kwietniowymi projekcjami WEO, na co wpływają mocne dane dotyczące PKB za I kwartał i najnowsze działania polityczne. Oczekuje się, że inflacja bazowa wzrośnie, ale pozostanie niska, ponieważ produkcja pozostaje poniżej potencjalnej.
  • Ryzyka są przechylone na stronę spadkową, w tym z powodu większych lub dłuższych niż oczekiwano dostosowań w sektorze nieruchomości oraz rosnącej presji na fragmentację.
  • Najpilniejszymi priorytetami są przyjęcie kompleksowego pakietu polityk ułatwiających dostosowanie sektora nieruchomości i zapewnienie odpowiedniego wsparcia makroekonomicznego w celu pobudzenia popytu krajowego i złagodzenia ryzyka pogorszenia sytuacji.
  • Osiągnięcie wysokiej jakości wzrostu gospodarczego będzie wymagało szeroko zakrojonych reform strukturalnych. Kluczowe priorytety obejmują przywrócenie równowagi gospodarki w stronę konsumpcji poprzez wzmocnienie sieci bezpieczeństwa socjalnego, liberalizację sektora usług i ograniczenie polityk zakłócających podaż, które wspierają sektory produkcyjne.





Pekin, Chiny: Zespół Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), na którego czele stoi pani Sonali Jain-Chandra, szefowa misji w Chinach, odwiedził Chiny w dniach 16–28 maja w ramach konsultacji na mocy art. IV w 2024 r. Zespół przeprowadził konstruktywne dyskusje z wyższymi urzędnikami rządu, Ludowego Banku Chin, przedstawicielami sektora prywatnego i naukowcami, aby wymienić poglądy na temat perspektyw gospodarczych, zagrożeń, postępu reform i reakcji politycznych.

Pierwsza zastępca dyrektora zarządzającego MFW, pani Gita Gopinath, przyłączyła się do dyskusji politycznych i spotkała się z gubernatorem Ludowego Banku Chin (PBoC) PAN Gongshengiem, wiceministrem Ministerstwa Finansów (MOF) LIAO Min, wiceministrem Ministerstwa Handlu (MOFCOM) WANG Shouwen, zastępca gubernatora PBoC XUAN Changneng, wiceprzewodniczący Krajowej Agencji Regulacji Finansowych (NFRA) XIAO Yuanqi i prezes EXIM REN Shengjun, a także inni urzędnicy wyższego szczebla.

Na zakończenie wizyty pani Gopinath wydała następujące oświadczenie:

Rozwój gospodarczy Chin w ciągu ostatnich kilku dekad był niezwykły,napędzane reformami zorientowanymi na rynek, liberalizacją handlu i integracją z globalnymi łańcuchami dostaw. Osiągnięciom tym towarzyszą jednak brak równowagi i rosnąca podatność na zagrożenia, a także pojawiły się czynniki utrudniające wzrost gospodarczy.

Dostrzegając te wyzwania, władze skupiły się na osiągnięciu wysokiej jakości wzrostupoprzez wspieranie innowacji, zwłaszcza w sektorach zielonych i zaawansowanych technologii, unowocześnienie regulacji sektora finansowego oraz wprowadzenie polityk ograniczających ryzyka majątkowe i samorządowe. Jednak bardziej kompleksowe i zrównoważone podejście polityczne pomogłoby Chinom poradzić sobie z przeciwnościami losu, przed którymi stoi gospodarka.

„Przewiduje się, że wzrost gospodarczy Chin pozostanie stabilny na poziomie 5 procent w 2024 r. i spowolni do 4,5 procent w 2025 r.

Teodzwierciedlają korekty w górę o 0,4 punktu procentowego za oba lata w porównaniu z kwietniowymi projekcjami WEO, wynikające z solidnych danych o PKB za I kwartał i niedawnych działań politycznych.
Oczekuje się, że inflacja wzrośnie, ale pozostanie niska

ponieważ produkcja pozostaje poniżej potencjału

, przy jednoczesnym wzroście inflacji bazowej jedynie stopniowo, aby w 2024 r. wynieść średnio 1 proc.

Oczekuje się, że w średnim okresie wzrost gospodarczy spowolni do 3,3 procent do 2029 roku

ze względu na starzenie się i wolniejszy wzrost produktywności. Co więcej, ryzyko jest przechylone na stronę negatywną, w tym a większy lub dłuższy niż oczekiwanodostosowanie sektora nieruchomości i rosnąca presja na fragmentację.

Należy kontynuować trwającą korektę na rynku mieszkaniowym, niezbędną do skierowania sektora na bardziej zrównoważoną ścieżkę.Władze wdrożyły różne pożądane środki mające na celu ukierunkowanie transformacji na rynku nieruchomości, w tym niedawne ogłoszenia polityczne dotyczące wsparcia kredytowego na mieszkania po przystępnych cenach. A

bardziej kompleksowy pakiet polityk ułatwiłby skuteczne i mniej kosztowne przejście, jednocześnie zabezpieczając przed ryzykiem pogorszenia sytuacji.

Priorytetem powinno być zmobilizowanie zasobów rządu centralnego w celu ochrony nabywców przedsprzedanych, niewykończonych domów i przyspieszenie kończenia sprzedaży nieukończonych, przedsprzedażowych mieszkań, torując drogę do rozwiązania problemu niewypłacalności deweloperów. Umożliwienie większej elastyczności cenowej przy jednoczesnym monitorowaniu i łagodzeniu potencjalnych skutków makrofinansowych może w dalszym ciągu stymulować popyt na mieszkania i pomóc w przywróceniu równowagi.

Krótkoterminowe

polityki makroekonomiczne powinny być nastawione na wspieranie popytu krajowego i łagodzenie ryzyka pogorszenia koniunktury.

W polityce fiskalnej priorytetem powinno być zapewnienie jednorazowego wsparcia finansowego ze strony rządu centralnego dla sektora nieruchomości. Z wyłączeniem jednorazowego pakietu sektorowego nieruchomości neutralny kurs polityki budżetowej w 2024 r
zrównoważyłoby kompromisy pomiędzy wspieraniem popytu krajowego, ograniczaniem ryzyka deflacji i zarządzaniem niekorzystną dynamiką zadłużenia. Wdrożone dotychczas w 2024 r. poluzowanie polityki pieniężnej jest mile widziane, ale Gprzy stłumionej inflacji i produkcji poniżej potencjalnej,istnieje pole do dalszego łagodzenia.Większa elastyczność kursu walutowego zmniejszyłaby ryzyko deflacji i pomogła w absorpcji wstrząsów zewnętrznych.

Chiny stoją przed poważnymi wyzwaniami fiskalnymi, szczególnie dla samorządów lokalnych.Aby ustabilizować zadłużenie, konieczna jest trwała konsolidacja fiskalna w perspektywie średnioterminowej, natomiast restrukturyzacja niezrównoważonego zadłużenia podmiotów finansujących samorządy lokalne może pomóc w zmniejszeniu napięć fiskalnych.

„Aby stawić czoła wzniosłym problemom zagrożenia dla stabilności finansowej,władze w odpowiedni sposób skupiły się na wyeliminowaniu słabych punktów w sektorze nieruchomości, zadłużeniu samorządów lokalnych i mniejszych instytucjach finansowych. Wzmocnienie ram restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków oraz rygorystyczne stosowanie standardów ostrożnościowych pomoże zwiększyć stabilność finansową i ograniczyć ryzyko.



Osiągnięcie wysokiej jakości wzrostu gospodarczego będzie wymagało reform strukturalnych, aby przeciwdziałać trudnościom i zaradzić podstawowym brakom równowagi.

Kluczowe priorytety obejmują przywrócenie równowagi gospodarki w kierunku konsumpcji poprzez wzmocnienie sieci bezpieczeństwa socjalnego i liberalizację sektora usług, aby umożliwić mu zwiększenie potencjału wzrostu i tworzenie miejsc pracy.

„Wykorzystywanie przez Chiny polityki przemysłowej do wspierania sektorów priorytetowych może prowadzić do błędnej alokacji zasobów krajowych i potencjalnie mieć wpływ na partnerów handlowych.

Ograniczenie takich polityk i usunięcie ograniczeń handlowych i inwestycyjnych

podniosłoby produktywność krajową i zmniejszyłoby presję na fragmentację. W tym kontekście,

Chiny powinny kontynuować wysiłki na rzecz wzmocnienia wielostronnego systemu handlowego,zwłaszcza WTO.

Chiny odgrywają ważną i konstruktywną rolę we wspieraniu restrukturyzacji zadłużenia w krajach o niskich dochodach i krajach podatnych na zagrożenia oraz w promowaniu transformacji ekologicznej.
Fundusz liczy na dalszą współpracę z władzami w tym zakresie.

Zespół pragnie podziękować władzom za doskonałe dyskusje, skrupulatną organizację i serdeczną gościnność okazaną nam podczas naszej wizyty.


Departament Komunikacji MFW
RELACJE Z MEDIAMI

OFICER PRASOWY: Ting Yan

Telefon: +1 202 623-7100E-mail: MEDIA@IMF.org

@IMFS Rzecznik prasowy







Źródło

Warto przeczytać!  Strategia handlowa przed wyborami do Lok Sabha 2024: „Nowi inwestorzy powinni unikać handlu w dniu wyników sondaży”