Fotografia

Pierwszy aparat filmowy Pentaxa będzie kompaktem ze stałym obiektywem, ale sugeruje, że następna może być lustrzanka filmowa: Przegląd fotografii cyfrowej

  • 16 maja, 2023
  • 5 min read
Pierwszy aparat filmowy Pentaxa będzie kompaktem ze stałym obiektywem, ale sugeruje, że następna może być lustrzanka filmowa: Przegląd fotografii cyfrowej


Fotografia filmowa, napędzana mieszanką popytu pokolenia Z oraz nostalgii pokolenia Y i Z, w ciągu ostatnich kilku lat miała dłuższy czas na słońcu.

W środku odrodzenia filmu Ricoh ogłosił w zeszłym roku, że zamierza zbadać pomysł zbudowania nowego aparatu na kliszę pod szyldem Pentax. Szczegóły były skąpe; wiedzieliśmy, że Ricoh uruchamia „Projekt kamery filmowej”, aby formalnie pomieścić zespół badawczo-rozwojowy, ale nie znaliśmy ram czasowych, formatu, cen, jakie mieli na myśli ani jakich kryteriów używali do decydowania, czy właściwie zbudowanie ciała filmowego było realnym pomysłem.

Ostatnim spojrzeniem na ten front było ogłoszenie Pentaxa z grudnia 2022 r., aż do minionego weekendu, kiedy Ricoh opublikował dwa nowe filmy na YouTube, które szczegółowo opisywały postępy w projekcie.

W pierwszym filmie (powyżej) spotykamy fotografa filmowego Shiori Iwakurę, którego widzimy jak odwiedza inżynierów Pentaxa, szuka dokumentów projektowych i zajmuje się korpusami filmowymi Pentaxa. Pod koniec filmu Iwakura, jedyna osoba, którą słychać w filmie, daje nam największą wskazówkę, że „Projekt kamery filmowej” wciąż się rozwija i być może podjął decyzję o kontynuowaniu produkcji korpusu filmowego.

„Byłem bardzo wdzięczny firmie Pentax za jej decyzję o ponownym wyprodukowaniu aparatów na kliszę” — mówi Iwakura. Chwilę później wideo kończy się bezczelnym „ciąg dalszy nastąpi”.

Warto przeczytać!  Przyszłość kina? OpenAI uruchamia Sora, potężny generator zamiany tekstu na wideo

Zapowiedź tego, co ma nadejść

W drugim filmie opublikowanym tego samego dnia dowiadujemy się więcej o aparacie, który Pentax zobowiązał się zbudować, wraz ze wskazówką dotyczącą możliwego drugiego aparatu na kliszę. Według członka zespołu ds. planowania i projektowania produktów Pentax, Takeo Suzuki, pierwszym korpusem filmowym Pentaxa będzie kompaktowy aparat z obiektywem stałoogniskowym.

Według członka zespołu ds. planowania i projektowania produktów Pentax, Takeo Suzuki, pierwszym korpusem filmowym Pentaxa będzie kompaktowy aparat z obiektywem stałoogniskowym.

Pentax mówi, że wybrał ten kierunek, ponieważ najbardziej spodobał się młodszym fotografom, którzy mogą preferować kieszonkowy aparat, który kładzie nacisk na „radość” ponad dogłębną mechanikę.

Pentax nie udostępnił żadnych zdjęć nadchodzącego aparatu kompaktowego; opisali to jako zupełnie nową obudowę z niektórymi częściami pochodzącymi z istniejących aparatów. Poza nieco zaskakującym odkryciem, że nowy aparat nie pozwala na wymienne obiektywy (po ogłoszeniu z grudnia 2022 r. wielu spekulowało, w tym redaktorzy DPReview, że Pentax wykorzysta swoją szeroką gamę obiektywów z mocowaniem K i zbuduje korpus lustrzanki) jedynym inne szczegóły, które mamy, to to, że kamera będzie wykorzystywać mechanizm dźwigniowy do przesuwania klatek filmu i używać ręcznego nawijania do przewijania filmu.

Warto przeczytać!  SIGMA aktualizuje oprogramowanie sprzętowe aparatów fp i fp L: przegląd fotografii cyfrowej

Mechaniczne mechanizmy przesuwania i przewijania filmu to kolejny wybór, który został zaprojektowany z myślą o młodszych użytkownikach. Pentax twierdzi, że wybór ten wynikał z chęci nadania użytkownikom bardziej analogowego charakteru podczas korzystania z aparatu.

„Będzie to pierwszy aparat filmowy, który zrodzi się z tego projektu” — sugeruje Pentax.

Co więcej, w naszym najwyraźniejszym znaku, że będzie wiele aparatów filmowych Pentaxa, Suzuki sugeruje, że mogą również użyć mechanicznego mechanizmu filmowego w przyszłych korpusach lustrzanek jednoobiektywowych. „Będzie to pierwszy aparat filmowy, który zrodzi się z tego projektu” — sugeruje Pentax.

Nie wiadomo, jak będą nazywać się te przyszłe aparaty na kliszę. Nazwa Suzuki rezygnuje z Pentaxa LX, Pentaxa 67 lub zupełnie nowej mechanicznej lustrzanki jednoobiektywowej jako najbardziej pożądanych opcji. „Też chciałbym mieć takie aparaty” — mówi, ale póki co publicznie zobowiązali się do posiadania aparatu kompaktowego.

Przyszłość filmu

Pentax wyraźnie widzi szansę w kamerach filmowych i może zająć pozycję, aby wypełnić pustkę pozostawioną przez swoich konkurentów. Firma słynie z kontynuowania produkcji lustrzanek cyfrowych, podczas gdy inni producenci przeszli na korpusy bezlusterkowe. Być może także tutaj Pentax szuka złota, aby konsumenci szukali sposobów na odkrycie lub ponowne odkrycie klasycznego stylu robienia zdjęć.

Warto przeczytać!  Jak robić najwyższej klasy zdjęcia portretowe seniorów

Ceny rolek filmowych i starych korpusów filmowych gwałtownie wzrosły. Dziś pojedyncza rolka Kodak Gold 200 może kosztować 16,89 USD, prawie pięć razy więcej niż w 2010 roku i osiem razy więcej niż w 2016 roku, najniższej cenie w ostatniej dekadzie. I to jeśli możesz to znaleźć; kilku sprzedawców detalicznych w Stanach Zjednoczonych, z którymi DPReview skontaktowało się w grudniu 2022 r., zgłosiło, że trudno jest utrzymać film na półce, a kilku stwierdziło, że ustanowiło surowe ograniczenia dotyczące tego, ile indywidualni konsumenci mogą kupić, ponieważ pojedynczy klienci kupowali cały zapas film.

Fotografowie filmowi może nie reprezentują dziś głównego nurtu, ale społeczność rośnie. Najbliższą analogią może być powrót płyt winylowych, które dziesięć lat temu wyrosły z małej niszy nabywców, by w 2022 roku sprzedać więcej płyt CD (pierwszy raz od 1988 roku), co stanowi 1,2 miliarda dolarów, co stanowi 20-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. .

Tak więc fotografia filmowa może być chwilową modą lub, jeśli pójdzie drogą winylu, potencjalnym dobrodziejstwem dla Pentaxa.


Źródło