Technologia

Pierwszy orbitalny statek kosmiczny SpaceX „wysoce prawdopodobny” w pierwszym kwartale 2023 r

  • 9 stycznia, 2023
  • 6 min read
Pierwszy orbitalny statek kosmiczny SpaceX „wysoce prawdopodobny” w pierwszym kwartale 2023 r


Wygląda na to, że pierwszy orbitalny uchwyt startowy Starship firmy SpaceX (OLM) przeszedł pracowity tydzień testów warunków skrajnych, torując firmie drogę do transportu gotowego wzmacniacza Super Heavy na platformę.

Oczekuje się, że przy użyciu tego samego uchwytu startowego ten wzmacniacz Starship spróbuje ukończyć niektóre z najbardziej ryzykownych i najtrudniejszych testów, jakie SpaceX kiedykolwiek przeprowadził w swoich ośrodkach rozwoju rakiet Starbase. Harmonogram tych testów jest niejasny, ale po niezwykle długim okresie testów kwalifikacyjnych Super Heavy Booster 7 (B7) może wkrótce przystąpić do pełnego statycznego testu ogniowego wszystkich 33 silników Raptor 2. Oczekuje się, że przed lub po tym kluczowym teście SpaceX zainstaluje Ship 24 (S24) na Super Heavy B7 na pierwszą „próbę mokrego kostiumu” Starship z pełnym stosem.

Ostatecznie, jeśli te testy przyniosą wyniki, które SpaceX chce zobaczyć, dyrektor generalny Elon Musk mówi, że Starship może podjąć próbę pierwszego startu na orbicie już pod koniec lutego lub marca 2023 r.

Wzmacniacz 7

Super Heavy B7 po raz pierwszy opuścił fabrykę SpaceX Starbase w marcu 2022 roku i od tego czasu jest w ciągłym strumieniu testów, napraw, aktualizacji i dalszych testów. Stalowa rakieta o wysokości 69 metrów i szerokości 9 metrów została poważnie uszkodzona co najmniej dwukrotnie w kwietniu i lipcu, co wymagało tygodni poważnych napraw. Ale żadna z instancji nie uszkodziła trwale wzmacniacza Starship, a testy Boostera 7 były ostrożne, ale w dużej mierze udane od ostatniego bliskiego wezwania rakiety.

Warto przeczytać!  Recenzja ASUS Vivobook S15 OLED: Niedrogi blask OLED

Po powrocie do OLS na początku sierpnia Super Heavy B7 ukończył sześć statycznych testów ogniowych od jednego do czternastu z 33 silników Raptor. Prawie na pewno zdetronizował Falcon Heavy, stając się najpotężniejszą rakietą SpaceX, jaką kiedykolwiek testowano. A 8 stycznia 2023 roku SpaceX przetoczył rakietę z powrotem na miejsce startu orbitalnego Starbase (OLS) w celu siódmy czas. Według oświadczeń złożonych przez CEO Elona Muska i prezentacja przedstawiciela NASA, ostatnim dużym niezależnym testem między Boosterem 7 a gotowością do lotu jest statyczny pożar z 33 silnikami. Łącznie 33 silniki Raptor 2 B7 mogą wytworzyć do 7600 ton (16,7 miliona funtów siły) ciągu na poziomie morza, co prawdopodobnie czyni Starship najpotężniejszym stopniem rakietowym w historii lotów kosmicznych.

Booster 7 ostatnio zakończył długotrwały statyczny ogień 11-Raptor. (SpaceX)

Statek 24

Ścieżka prototypu statku kosmicznego S24 była nieco mniej kamienista. Statek wymagał mniej oczywistych napraw, szczególnie zaraz po pierwszych testach w maju 2022 r. Od sierpnia 2022 r. Statek 24 przeszedł trzy statyczne próby ogniowe – wszystkie pozornie pomyślne. Co najważniejsze, w jednym z tych testów zapalono wszystkie sześć silników Raptor S24, potencjalnie kwalifikując go do próby wystrzelenia na orbitę. Ostatnio SpaceX przeprowadził serię tajemniczych napraw, wymienił i uruchomił statycznie jeden z silników S24 oraz usunął statek kosmiczny ze stanowiska testowego.

Warto przeczytać!  Zorza polarna w Kanadzie: Ontario, inne części przygotowują się na dzisiejszy pokaz zorzy polarnej

Ponieważ Booster 7 czeka teraz na instalację na orbicie startowej Starbase, a statek 24 prawie jednocześnie został usunięty ze stanowiska testowego, wydaje się, że SpaceX może spróbować innego testu przed pełnym statycznym ogniem Super Heavy. Zamiast tego SpaceX mógłby zacząć od ułożenia Ship 24 i Booster 7 i przeprowadzenia próby mokrej (WDR) z pełnym stosem, zanim skupi się na bardziej ryzykownym statycznym ogniu Booster 7.

Próba mokrego stroju jest rutynowym testem przeprowadzanym przed startem rakiety i jest ogólnie zaprojektowana do symulacji każdego aspektu startu, z wyjątkiem zapłonu silnika i startu. Co najważniejsze, wymaga to pełnego napełnienia rakiety paliwem pędnym i przejścia wszystkich kontroli, które ta sama rakieta musiałaby przejść, aby zostać dopuszczona do startu. W przypadku Starship, największej rakiety, jaką kiedykolwiek zbudowano, pełny ładunek paliwa oznacza wypełnienie obu stopni niezwykłymi ~5000 ton ciekłego tlenu i ciekłego metanu. SpaceX musi również napełniać rakietę wystarczająco szybko, aby utrzymać superchłodzenie paliwa, co zwiększa jego gęstość i ogólną wydajność.

Pierwszy WDR z pełnym stosem przetestuje obiekty startowe Starbase tak samo jak Booster 7 i Ship 24. SpaceX przeprowadził wiele WDR Starship, ale nie ze Ship 24. Nigdy też nie wypełnił w pełni superciężkiego wzmacniacza prawdziwym paliwem, niech samodzielnie oba etapy na raz. Jest prawdopodobne, że problemy zostaną odkryte, gdy SpaceX przesunie kopertę, prawdopodobnie wymagając wielu prób.

Warto przeczytać!  Seria Dell Alienware m18 R2 i nie tylko

OLS

W duchu ostrożności SpaceX podjął nawet niezwykły krok polegający na przetestowaniu orbitalnego uchwytu startowego Starship za pomocą niestandardowego przyrządu. W pierwszym tygodniu 2023 roku SpaceX użył tego przyrządu do załadowania par 20 zacisków dociskowych OLM setkami ton balastu, zapewniając, że wytrzymają ogromną wagę w pełni zatankowanego statku kosmicznego. Testy sprawdzające Super Heavy B4 i B7 prawdopodobnie poddały OLM ponad 2000 ton siły, ale pełny statek kosmiczny będzie ważył ponad dwukrotnie więcej niż maksymalna waga, jakiej OLM doświadczył do tej pory.

Nadal istnieje wiele zagrożeń, a SpaceX wymienia szybkość na ostrożność, ale ten bardzo ostrożny krok prawdopodobnie zmniejszył ryzyko awarii konstrukcji wyrzutni podczas testów mokrej odzieży i statycznych testów ogniowych. Według Muska, SpaceX ma „prawdziwą szansę” na przygotowanie statku kosmicznego do próby wystrzelenia na orbitę „pod koniec lutego”. Niemniej jednak, Sugerował również Musk że statyczny ogień WDR z pełnym stosem i 33 silnikami „prawdopodobnie” zostanie zakończony „za kilka tygodni” we wrześniu 2022 r. Jasne jest, że SpaceX jest bardziej niż kiedykolwiek zaangażowany w uniknięcie katastrofalnej awarii podczas pierwszego startu orbitalnego Starship próba.

Elon Musk: Pierwszy orbitalny statek kosmiczny SpaceX „wysoce prawdopodobny” w pierwszym kwartale 2023 r.









Źródło