Biznes

PKP Intercity kupuje od Newagu 63 lokomotywy Griffin 200

  • 10 stycznia, 2024
  • 5 min read
PKP Intercity kupuje od Newagu 63 lokomotywy Griffin 200


PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą Newag na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld złotych brutto.

W połowie 2021 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na dostawę 63 elektrycznych lokomotyw elektrycznych z opcją na 32 pojazdy wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. W połowie listopada ubiegłego roku przewoźnik dokonał otwarcia ofert. Jedynym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu był Newag. Co istotne – przedstawiona oferta mieściła się w zakładanym przez PKP Intercity kosztorysie.

– Po dokonaniu oceny oferty względem przyjętych kryteriów, do których należały m.in. cena jednostkowa dostawy pojazdu czy stawka za świadczenie usług utrzymania, a także dopełnieniu wszystkich wymaganych czynności, nastąpiło podpisanie umowy – napisało biuro prasowe spółki.

– Po raz pierwszy w historii naszej spółki podpisujemy umowę na zamówienie tak dużej liczby pojazdów trakcyjnych jednej serii. Dzięki temu realizujemy kolejny punkt przyjętej strategii taborowej, która zakłada, że do 2030 roku wszystkie lokomotywy w naszym parku taborowym będą poruszały się z prędkością 160-200 km/h, co pozwoli nam zapewnić szybkie przejazdy po Polsce – mówi Tomasz Gontarz, wiceprezes Zarządu PKP Intercity.

Warto przeczytać!  CCC szacuje zysk EBITDA w I kw. na 89 mln zł wobec konsensusu 77,8 mln zł

Zamówienie tak dużej liczby pojazdów jednej serii pozwoli nam w przyszłości łatwiej je utrzymywać oraz serwisować. Zgodnie z umową, usługę utrzymania producent będzie pełnił przez 5 lat lub do wykonania pierwszej naprawy poziomu 4 włącznie, ponadto w okresie świadczenia usług utrzymania przez producenta w proces ten będą zaangażowani pracownicy PKP Intercity celem zdobycia niezbędnych doświadczeń i umiejętności, które będą wykorzystywane w przyszłości przy wykonywaniu usług utrzymania samodzielnie – dodaje Jarosław Oniszczuk, członek Zarządu PKP Intercity.

Pierwsze Griffiny 200 z nowej serii pojazdów mają być w PKP Intercity w styczniu 2026

– Po raz pierwszy w Nowym Sączu będziemy realizować tak duże zamówienie. Pierwsze 2 lokomotywy dostarczymy przewoźnikowi w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od daty podpisania umowy – mówi Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newagu.

Warto w tym kontekście przypomnieć, że Newag buduje już dla PKP Intercity 15 identycznych lokomotyw. Obecnie są one przygotowane do testów w Velimiu w Czechach, a później rozpocznie się proces homologacji w Niemczech, Czechach, na Słowacji, w Austrii i na Węgrzech. Chociaż pierwsze dwie lokomotywy Griffin 200 są już gotowe (a jedna z nich w ramach testów ostatnio rozpędziła się do 240 km/h), to wciąż PKP Intercity nie dostało ich do dyspozycji. Ma się to stać na wiosnę, z rocznym opóźnieniem. Aż do października 2026 roku Newag ma czas na uzyskanie zezwoleń na kursowanie piętnastu wielosystemowych Griffinów 200 za granicą.

Warto przeczytać!  Norweski przewo¼nik promowy nie przyjmie samochodów elektrycznych na pok³ad. T³umaczy siê bezpieczeñstwem

W związku z tym, że kupione właśnie 63 lokomotywy będą identyczne jak opisane wyżej, zarówno PKP Intercity jak i Newag liczą na to, że budowa i homologacja za granicą nie będą nastręczać żadnych problemów.

Pojazdy poprowadzą pociągi także za granicę

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych napięciami trakcyjnymi: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Producent musi uzyskać dopuszczenie pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

Umowa przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji i zamówienia przez PKP Intercity dodatkowych 32 lokomotyw tej serii. Wówczas wartość zamówienia wzrosłaby do prawie 3,5 mld zł brutto. Czas dostawy dodatkowych pojazdów pozostaje taki sam jak w pierwotnym zamówieniu.

Wszystkie lokomotywy na 160-200 km/h

Do końca 2030 roku park lokomotyw PKP Intercity ma się składać tylko z pojazdów osiągających prędkość 160-200 km/h. W ostatnich kilku latach spółka zamówiła łącznie z prawami opcji 127 elektrycznych jedno- lub wielosystemowych czy dwunapędowych lokomotyw. Dzisiejsza umowa zwiększa tę liczbę do 190. Wartość wszystkich zamówień lokomotyw (włącznie z prawami opcji) wynosi 5,5 mld zł brutto. Natomiast wartość wszystkich zakontraktowanych inwestycji PKP Intercity wynosi obecnie niemal 11 mld zł brutto.

Warto przeczytać!  Kurs euro do złotego (EUR/PLN) w sobotę. Ile kosztuje euro 16.09.2023?

Dostarczonych PKP Intercity zostało już 30 lokomotyw serii EU160 Griffin wyprodukowanych przez Newag, gdzie spółka skorzystała z prawa opcji w zamówieniu 20+10. W trakcie realizacji są zamówienia również realizowane w Nowym Sączu: 20 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin (z czego 3 zostało odebranych przez przewoźnika w grudniu 2023 roku), 15 lokomotyw wielosystemowych i 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych dla PKP Intercity produkuje także bydgoska Pesa.


Źródło