Biznes

PKP Intercity. Nagle spadły ceny na część połączeń. Bilet na Pendolino za 49 zł

  • 12 stycznia, 2023
  • 4 min read
PKP Intercity. Nagle spadły ceny na część połączeń. Bilet na Pendolino za 49 zł


Podwyżki w PKP Intercity wprowadzono o godz. 0:30 w środę. Jak podawała spółka, przeciętnie wyniosły one 11,8 proc. dla kategorii TLK i IC, 17,4 proc. dla składów EIC oraz 17,8 proc. dla EIP (Pendolino).

 

ZOBACZ: PKP Intercity. W środę bilety średnio zdrożały o prawie 20 procent

 

Podróżnych zaskoczyło, że praktycznie nie byli w stanie znaleźć biletów na Pendolino tańszych niż cena bazowa, najwyższa z możliwych. Dla połączeń Warszawa – Kraków i Warszawa – Gdynia wynosi ona 199 zł. Nie było znaczenia, czy szukali połączenia odjeżdżającego za kilka godzin, czy za miesiąc.

Pendolino Warszawa – Kraków za kilka dni. Koszt: 109,45 zł, a nie 199 zł

Taryfa nieco „złagodniała” dzień później – w czwartek. Różnicę w cenach widać zwłaszcza w przypadku pociągów EIP. W ich przypadku przeciętny wzrost wyniósł 17,8 proc., a więc był najwyższy spośród wszystkich kategorii składów PKP Intercity.

 

Po godz. 9:00 w czwartek sprawdziliśmy, ile zapłacimy za podróż EIP z Warszawy do Krakowa, jeśli między tymi miastami chcemy przemieścić się w poniedziałek, a więc za kilka dni. Tuż po wprowadzeniu nowego cennika niemożliwe było, aby znaleźć ofertę niższą niż cena bazowa (maksymalna) – 199 zł.

Warto przeczytać!  Otwarcie inwestycji PepsiCo w Polsce. Na uroczystości premier Mateusz Morawiecki i ambasador USA Mark Brzeziński

 

Obecnie cena na pociągi Pendolino w klasie drugiej, ruszające ze stolicy o 6:26 i 15:37 to 169,15 zł, a więc zbliżona do najwyższej możliwej sprzed zmianą taryfy. Podróż połączeniami o 10:35 i 18:46 to koszt 109,45 zł, a kursem o 20:48 – 139,30 zł.

 

Ceny na wieczorne pociągi Warszawa - Kraków odjeżdżających w poniedziałek 16 styczniaPKP Intercity

Ceny na wieczorne pociągi Warszawa – Kraków odjeżdżających w poniedziałek 16 stycznia

Było niemal 200 zł, jest 49 zł. Ale bilet trzeba kupić niemal miesiąc wcześniej

Bilety na pozostałe składy EIP kosztują tak, jak dzień wcześniej – 199 zł. Na trasie Warszawa – Kraków jeżdżą też pociągi TLK oraz IC i w ich przypadku cena to kilkadziesiąt złotych.

 

Udało nam się również kupić bilet na Pendolino z Warszawy do Gdyni na 10 lutego za 49 złotych. Taka cena – poza pociągiem o 18:43 – obowiązywała też na następny kurs przed godz. 20:00. W promocyjnej cenie były również miejsca w klasie pierwszej. Gdy ceny na te same połączenia sprawdzaliśmy w środę, PKP Intercity oferowało transport za 199 złotych.

 

ZOBACZ: Spór o ceny biletów w Warszawie. Trzaskowski chce przeprosin od Obajtka, szef Orlenu pokazał wykres

 

A co w przypadku, gdy do Trójmiasta chcemy dojechać wcześniej – 19 stycznia? Mamy jeszcze szansę kupić bilety o 30 zł tańsze niż wynosi cena maksymalna.

Połączenia Warszawa - Gdynia na czwartek 19 styczniaPKP Intercity

Połączenia Warszawa – Gdynia na czwartek 19 stycznia

Czekamy na odpowiedź PKP Intercity ws. zmian cen biletów, do których doszło w czwartek.

Nowe ceny biletów u narodowego przewoźnika są krytykowane przez opozycję. Lewica domaga się ich zamrożenia, a Polska 2050 proponuje wprowadzenie biletu kolejowego na cały kraj za 150 złotych miesięcznie. 

 

Zarówno rząd, jak i PKP Intercity tłumaczą, że podwyżki były konieczne ze względu na inflację oraz kryzys energetyczny. Przewoźnik wyliczył, że w 2019 roku za energię trakcyjną płacił 500 milionów złotych, a w zeszłym roku suma ta wzrosła trzykrotnie – do 1,5 miliarda złotych.

Jak PKP Intercity ustala ceny biletów?

Ceny w PKP IC kształtuje tzw. dynamiczny system sprzedaży. Opiera się na zasadzie: im większa frekwencja w pociągu, tym bilety na niego są droższe. Spółka wykorzystuje zarówno dane „na bieżąco”, jak i historyczne, co sprawia, że koszty podróży dalekobieżną koleją wzrastają jeszcze bardziej podczas ferii, wakacji, jak i przed oraz po świętach. 

 

Interia podała w środę, iż koszt przejazdu niektórymi połączeniami – w zależności od tego, czy jedziemy w pierwszej albo drugiej połowie stycznia – podniósł się o kilkadziesiąt, a nawet ponad sto procent. Takie odsetki dotyczyły nie tylko pociągów EIP, ale i niższych, „ekonomicznych” kategorii.

wka/ Polsatnews.pl

Czytaj więcej


Źródło