Rozrywka

„Płonąc w piekle” czy „Bardzo dobrze”? Odsłonięto pierwszy oficjalny portret króla Karola

  • 14 maja, 2024
  • 4 min read
„Płonąc w piekle” czy „Bardzo dobrze”?  Odsłonięto pierwszy oficjalny portret króla Karola


Odsłonięto pierwszy oficjalny portret króla Karola ukończony od czasu jego koronacji na brytyjskiego monarchę – przedstawiający jego twarz i ciało wyłaniające się z uderzającej, upiornie wyglądającej czerwonej miazmy oraz motyla, który ma wylądować na jego ramieniu.

Duży portret namalowany olejem na płótnie o wymiarach 8 stóp 15 cali na 6 stóp 15 cali i stworzony przez znanego malarza Jonathana Yeo przedstawia Karola w stroju gwardii walijskiej, trzymającego miecz. Karol został mianowany pułkownikiem pułku gwardii w 1975 r., a książę William objął to stanowisko w 2023 r.

BBC podało, że obraz ma jednego zagorzałego fana: królową Camillę, która po zobaczeniu portretu powiedziała Yeo: „Tak, masz go”.

Nieuchronnie w Internecie szalała opinia na temat dramatycznego obrazu – tego, czy przedstawiał on Charlesa „akceptacja ujawnienia swoich wad i śmiertelności” lub jest to „bardzo ładny portret”, lub odwrotnie „jak plakat prawdziwie koszmarnego horroru” lub nawet tak zły, że uznano go za „całkowicie cholernie okropny, wygląda, jakby smażył się w piekle”.

Ulotka opublikowana 14 maja 2024 r. przedstawia portret brytyjskiego króla Karola autorstwa artysty Jonathana Yeo.

Ulotka opublikowana 14 maja 2024 r. przedstawia portret brytyjskiego króla Karola autorstwa artysty Jonathana Yeo.

Jego Królewska Mość Król Karol III, Jonathan Yeo 2024/Handout za pośrednictwem REUTERS

Portret dołącza do galerii innych kontrowersyjnych przedstawień królewskich, takich jak portret królowej Elżbiety autorstwa Luciana Freuda i portret Kate Middleton autorstwa Paula Emsleya.

Warto przeczytać!  Tygodniowy horoskop miłosny dla każdego znaku zodiaku na 9-15 stycznia 2023 r

Portret został zamówiony w 2020 roku, aby upamiętnić 50-lecie Charlesa jako członka The Drapers’ Company w 2022 roku.

Yeo powiedział, że Charles widział obraz w „w połowie ukończonym stanie… Początkowo był lekko zaskoczony mocnym kolorem, ale poza tym zdawał się uśmiechać z aprobatą”.

Yeo – którego innymi opiekunkami królewskimi były królowa Elżbieta i książę Filip i który malował takie gwiazdy jak Nicole Kidman – powiedział BBC, że od 2021 r. Karol brał udział w portretowaniu cztery razy. „Tak naprawdę interesuje mnie ustalenie, kim ktoś jest, i próba przenieść to na płótno” – powiedział.

Jeśli chodzi o obecność motyla, „symbolizuje on metamorfozę i odrodzenie” – stwierdził Yeo, odnosząc się do wstąpienia Karola na tron.

Kuratorka Lauren Porter odkurza portret królowej Elżbiety II autorstwa Luciana Freuda w ramach wystawy Królowa: portrety monarchy prezentowanej w zamku Windsor.

Kuratorka Lauren Porter odkurza portret królowej Elżbiety II autorstwa Luciana Freuda w ramach wystawy Królowa: portrety monarchy prezentowanej w zamku Windsor.

Steve Parsons/PA Images za pośrednictwem Getty Images)”

Motyl nawiązuje także do zaangażowania Charlesa w sprawy ochrony środowiska, które „był orędownikiem większości swojego życia i na pewno na długo przed tym, zanim stały się one głównym tematem rozmów”.

Warto przeczytać!  Ryan Reynolds i Rob McElhenney kupują udziały w meksykańskim klubie Necaxa Team

Yeo powiedział BBC: „Powiedziałem, że kiedy uczniowie będą patrzeć na to za 200 lat i zastanawiać się, kto jest kim wśród monarchów, jakie wskazówki możesz im dać? On (Charles) zapytał: „A co powiesz na motyla lądującego na moim ramieniu?”

„To był zaszczyt i przyjemność otrzymać zlecenie od The Drapers’ Company namalowania tego portretu Jego Królewskiej Mości Króla, pierwszego odsłoniętego od czasu jego koronacji. Kiedy rozpoczynałem ten projekt, Jego Królewska Mość Król nadal był Jego Królewską Wysokość Księciem Walii i podobnie jak motyl, który namalowałem unoszący się nad jego ramieniem, ten portret ewoluował wraz ze zmianą roli podmiotu w naszym życiu publicznym.” – stwierdził Yeo w oświadczeniu.

Paul Emsley pozuje obok swojego obrazu olejnego Katarzyny, księżnej Cambridge, pierwszego jej portretu zamówionego w National Portrait Gallery w centrum Londynu, 11 stycznia 2013 r.

Paul Emsley pozuje obok swojego obrazu olejnego Katarzyny, księżnej Cambridge, pierwszego jej portretu zamówionego w National Portrait Gallery w centrum Londynu, 11 stycznia 2013 r.

Andrew Winning/Reuters

„Robię, co w mojej mocy, aby uchwycić doświadczenia życiowe wyryte na twarzy każdej opiekunki. W tym przypadku moim celem było również nawiązanie do tradycji portretu królewskiego, ale w sposób odzwierciedlający monarchię XXI wieku, a przede wszystkim przekazanie głębokiego człowieczeństwa fotografowanej osoby” – dodał Yeo. „Jestem niewyobrażalnie wdzięczny za możliwość uchwycenia tak niezwykłej i wyjątkowej osoby, szczególnie w historycznym momencie objęcia władzy królewskiej”.

Warto przeczytać!  Jessica Batten SPODZIEWA SIĘ swojego pierwszego dziecka z mężem Benjaminem McGrathem: „Jesteśmy podekscytowani!”

Jeśli chodzi o zdenerwowanie związane z przyjęciem portretu przez samego króla, Yeo zażartował: „Gdyby uznano to za zdradę stanu, mógłbym dosłownie zapłacić za to głową, co byłoby odpowiednią śmiercią dla portrecisty… aby obcięto im głowę!”




Źródło