Bielsko-Biała

Po 20 latach pociągi wrócą do kursowania między Skoczowem a Bielsko-Białą

  • 2 października, 2023
  • 3 min read
Po 20 latach pociągi wrócą do kursowania między Skoczowem a Bielsko-Białą


Rewitalizacja linii nr 190 na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów

28 września podpisano umowę dotyczącą rewitalizacji linii kolejowej nr 190. Chodzi o odcinek między Skoczowem a Bielsko-Białą, który docelowo ma połączyć Śląsk Cieszyński z Krakowem (linia kolejowe nr 190 biegnie przez Cieszyn, Skoczów, Bielsko-Białą, Wadowice i Kraków).

Podczas podpisywania umowy stronę kolejową reprezentował Ireneusz Marchel, prezes spółki PKP PLK. Z kolei reprezentantem samorządowców został Jarosław Klimaszewski, prezydenta Bielska-Białej. Podpis złożył jako lider projektu Aglomeracji Beskidzkiej, deklarując jednocześnie 52,5 mln zł wkładu finansowego samorządów w realizację inwestycji.

Takie mamy czasy, że inwestycje rządowe muszą być wspierane przez samorządy. Dla nas to duży wysiłek, ale decydujemy się na niego, bo – patrząc na wydarzenia na świecie – mamy świadomość, że druga taka szansa może się już nie zdarzyć. Nie możemy się więc nie zaangażować, bo mieszkańcy i potomni by nam tego nie wybaczyli. Dla Aglomeracji Beskidzkiej, dla Bielska-Białej i dla wszystkich, którzy działają w naszym regionie, jest to wyraz odpowiedzialności społecznej za cały ten kawałek naszej lokalnej ojczyzny – mówił prezydent Bielska-Białej.

Warto przeczytać!  Bielsko-Biała: Ból to nie twoja uroda 

Rewitalizacja linii nr 190. Nowe przystanki i szybsze pociągi za 350 mln zł 

Projekt będzie realizowany w ramach programu Kolej+. Harmonogram zaproponowany przez spółkę kolejową zakłada, że już w przyszłym roku ruszą pracę projektowe. Powinny zakończyć się w 2026 roku, a wtedy zaczną się roboty budowalnej. Szacuje się, że inwestycja będzie gotowa w 2029 roku. Wartość zadania opiewa na 350 mln zł.

Rewitalizowany odcinek ma 22 km. Projekt zakłada wybudowanie praktycznie od nowa nawierzchni torowej, a do tego budowę lub modernizację kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych. Na trasie powstanie 11 przystanków kolejowych, w tym cztery nowe:

  • Skoczów Bajerki II
  • Bielsko-Biała Osiedle Polskich Skrzydeł
  • Bielsko-Biała Stare Bielsko
  • Bielsko-Biała Listopadowa

Średnio pociąg w obrębie Bielska-Białej będzie zabierał pasażerów co 2 km. Docelowa prędkość pociągów na odcinkach prostych zostanie podniesiona do 100-120 km/h, a na łukach 60-70 km/h. Będzie to możliwe dzięki korekcie krzywych i łuków.

Linia kolejowa nr 190 na kluczowe znaczenie dla regionu 

Jak dowiemy się ze strony bielskiego urzędu, ostatnie pociągi kursowały linią nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała w 2009 roku. Później rozkłady jazdy całkowicie zlikwidowano.

Od lat lokalne samorządy działały w kierunku przywrócenia połączeń między miastami. Pod szyldem stowarzyszenia Aglomeracji Beskidzkiej porozumienie w tej sprawie zawarły Bielsko-Biała, powiat cieszyński, powiat bielski, gmina Jasienica, miasto Cieszyn, miasto Wisła, gmina Goleszów oraz miasto Ustroń.

„Samorządy wynegocjowały korzystne deklaracje marszałka województwa śląskiego dotyczące udziału w kosztach inwestycji oraz przyszłego uruchomieniu przewozów na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała (deklaracja dotyczy co najmniej 8 par połączeń na dobę). Na podstawie uchwały wojewódzkiego Sejmiku Samorządowego województwo śląskie dołoży do realizacji inwestycji 50 procent samorządowego wkładu” – przeczytamy na stronie bielskiego magistratu.


Źródło

Warto przeczytać!  Pogoda na Magurce Radziechowskiej 25.04. Warunki pogodowe - Beskid Śląski dzisiaj i w kolejnych dniach