Po wyprzedażowym wystrzale ani śladu. Sprzedaż nowych aut znacznie niższa niż w marcu – Moto
![Po wyprzedażowym wystrzale ani śladu. Sprzedaż nowych aut znacznie niższa niż w marcu – Moto](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/samochod-1024x576-770x470.jpg)
Po marcowym wystrzale spowodowanym wyprzedażami rocznika liczba rejestracji nowych aut osobowych w Polsce wróciła do poziomu notowanego przez cały kiepski 2022 r. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Ów poziom to ok. 35 tys. egzemplarzy miesięcznie. Mniej więcej taki wynik osiągnięty został w kwietniu 2023 r., gdy do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło 35 485 nowych samochodów osobowych. – o 1,7 proc. więcej niż w kwietniu 2022 r., ale jednocześnie o 28,3 proc. mniej niż w marcu, gdy z uwagi m.in. na przywrócone wyprzedaże rocznika liczba kupionych i tym samym zarejestrowanych aut wyraźnie wzrosła.
Tegoroczny kwiecień, choć lepszy od ubiegłorocznego, przyniósł zdecydowanie mniej rejestracji niż we wcześniejszych latach. Względem kwietnia 2021 r. spadek wyniósł 11,6 proc., w relacji do rekordowego kwietnia 2019 r. – 23,5 proc., w porównaniu z kwietniem 2018 r. – 20,6 proc.
Pierwsze cztery miesiące 2023 r., głównie za sprawą marcowego wystrzału, branża zakończyła jednak na plusie. Od początku roku do końca kwietnia w Polsce zarejestrowano 158 516 nowych samochodów – o 15,8 proc., a nominalnie o 21,6 tys. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Rejestracje nowych aut – klienci indywidualni
Wracając jednak do kwietniowych danych, wśród polskich klientów indywidualnych największą popularnością cieszyły się dwa małe crossovery: toyota yaris cross (491 szt.) oraz dacia duster (483 szt.). Poza pierwszą dziesiątkę wypadł najpopularniejszy model ostatnich lat: toyota yaris (167 szt. w kwietniu).
Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – kwiecień 2023 r.
Lp. | Model | Marzec 2022 r. | Kwiecień 2022 r. | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota yaris cross | 847 | 491 | -42,0 |
2. | dacia duster | 561 | 483 | -13,9 |
3. | kia sportage | 471 | 382 | -18,9 |
4. | volkswagen t-roc | 414 | 294 | -29,0 |
5. | hyundai tucson | 362 | 285 | -21,3 |
6. | toyota c-hr | 524 | 261 | -50,2 |
7. | skoda kamiq | 285 | 217 | -23,9 |
8. | skoda karoq | 271 | 212 | -21,8 |
9. | skoda fabia | 244 | 196 | -19,7 |
10. | toyota corolla | 229 | 190 | -17,0 |
11. | toyota yaris | 581 | 167 | -71,3 |
12. | dacia sandero | 232 | 161 | -30,6 |
13. | skoda octavia | 227 | 159 | -30,0 |
14. | suzuki vitara | 239 | 158 | -33,9 |
15. | kia xceed | 204 | 156 | -23,5 |
16. | kia stonic | 233 | 155 | -33,5 |
17. | renault captur | 231 | 150 | -35,1 |
18. | lexus nx | 87 | 144 | +65,5 |
19. | suzuki s-cross | 204 | 125 | -38,7 |
20. | cupra formentor | 182 | 124 | -31,9 |
1-20. | – | 6628 | 4510 | -32,0 |
Pozostałe | – | 7224 | 4720 | -34,7 |
Suma | – | 13 852 | 9230 | -33,4 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Brak rejestracji powodowanych wyprzedażą rocznika widać w przypadku poszczególnych modeli, gdzie spadki w ujęciu miesięcznym były w większości przypadków dwucyfrowe. Najmocniej, o ponad 70 proc., w ujęciu miesięcznym spadła liczba rejestracji nowych yarisów. O ponad 50 proc. mniej egzemplarzy przybyło z kolei w przypadku toyoty c-hr. Z czołowej dwudziestki kwiecień na plusie zapisał jedynie lexus nx, który dzięki temu w ogóle znalazł się w gronie dwudziestu najpopularniejszych modeli.
Biorąc pod uwagę jednak pierwsze cztery miesiące 2023 r., yaris utrzymał drugą pozycję za swoim większym odpowiednikiem. Klasyczny yaris był jednak w tym gronie jedynym modelem z nadwoziem innym niż crossover lub SUV.
Rejestracje nowych aut – firmy
Klasyczny yaris cieszył się w kwietniu zdecydowanie mniejszą popularnością wśród firm rejestrujących auta na REGON. Jedynie 430 egzemplarzy wprowadzonych do bazy CEP dało mu 13. pozycję. Podobnie jak w przypadku rejestracji przez klientów indywidualnych yaris utrzymał jednak drugie miejsce w rankingu popularności obejmującym pierwsze cztery miesiące 2023 r.
Rejestracje nowych aut na firmy – kwiecień 2023 r.
Lp. | Model | Marzec 2022 r. | Kwiecień 2022 r. | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota corolla | 1581 | 1675 | +5,9 |
2. | skoda octavia | 1455 | 1099 | -24,5 |
3. | toyota c-hr | 863 | 675 | -21,8 |
4. | toyota yaris cross | 1012 | 601 | -40,6 |
5. | kia sportage | 681 | 589 | -13,5 |
6. | skoda superb | 599 | 559 | -6,7 |
7. | dacia duster | 586 | 528 | -9,9 |
8. | skoda fabia | 438 | 495 | +13,0 |
9. | kia ceed | 612 | 439 | -28,3 |
10. | volvo xc60 | 589 | 433 | -26,5 |
11. | hyundai tucson | 488 | 432 | -11,5 |
12. | volkswagen passat | 413 | 429 | +3,9 |
13. | toyota yaris | 1244 | 420 | -66,2 |
14. | cupra formentor | 412 | 397 | -3,6 |
15. | hyundai i30 | 359 | 380 | +5,8 |
16. | volkswagen golf | 467 | 375 | -19,7 |
17. | toyota rav4 | 461 | 372 | -19,3 |
18. | volkswagen t-roc | 444 | 365 | -17,8 |
19. | skoda scala | 379 | 336 | -11,3 |
20. | volkswagen tiguan | 262 | 327 | +24,8 |
1-20. | – | 13 345 | 10 926 | -18,1 |
Pozostałe | – | 22 263 | 15 329 | -31,2 |
Suma | – | 35 608 | 26 255 | -26,3 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Wszystko wskazuje jednak na to, że podobnie jak w poprzednich latach również 2023 r. będzie stał pod znakiem rywalizacji toyoty corolli i skody octavii, które były najpopularniejszymi modelami wśród firm w kwietniu 2023 r.
W dalszym ciągu zmniejszają się dysproporcje pomiędzy rejestracjami aut benzynowych i diesli oraz aut napędzanych paliwami alternatywnymi. Udział tych drugich w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2023 r. wyniósł 45,6 proc. (+3,9 pp. r/r). W tym samym czasie udział aut benzynowych wyniósł 44,9 proc. (-3,5 pp. r/r), a diesli 9,6 proc. (-0,4 pp. r/r).