Biznes

Po wyprzedażowym wystrzale ani śladu. Sprzedaż nowych aut znacznie niższa niż w marcu – Moto

  • 16 maja, 2023
  • 4 min read
Po wyprzedażowym wystrzale ani śladu. Sprzedaż nowych aut znacznie niższa niż w marcu – Moto


Po marcowym wystrzale spowodowanym wyprzedażami rocznika liczba rejestracji nowych aut osobowych w Polsce wróciła do poziomu notowanego przez cały kiepski 2022 r. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Ów poziom to ok. 35 tys. egzemplarzy miesięcznie. Mniej więcej taki wynik osiągnięty został w kwietniu 2023 r., gdy do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło 35 485 nowych samochodów osobowych. – o 1,7 proc. więcej niż w kwietniu 2022 r., ale jednocześnie o 28,3 proc. mniej niż w marcu, gdy z uwagi m.in. na przywrócone wyprzedaże rocznika liczba kupionych i tym samym zarejestrowanych aut wyraźnie wzrosła.

Tegoroczny kwiecień, choć lepszy od ubiegłorocznego, przyniósł zdecydowanie mniej rejestracji niż we wcześniejszych latach. Względem kwietnia 2021 r. spadek wyniósł 11,6 proc., w relacji do rekordowego kwietnia 2019 r. – 23,5 proc., w porównaniu z kwietniem 2018 r. – 20,6 proc.

Pierwsze cztery miesiące 2023 r., głównie za sprawą marcowego wystrzału, branża zakończyła jednak na plusie. Od początku roku do końca kwietnia w Polsce zarejestrowano 158 516 nowych samochodów – o 15,8 proc., a nominalnie o 21,6 tys. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Rejestracje nowych aut – klienci indywidualni

Wracając jednak do kwietniowych danych, wśród polskich klientów indywidualnych największą popularnością cieszyły się dwa małe crossovery: toyota yaris cross (491 szt.) oraz dacia duster (483 szt.). Poza pierwszą dziesiątkę wypadł najpopularniejszy model ostatnich lat: toyota yaris (167 szt. w kwietniu).

Warto przeczytać!  Wyniki właściciela Biedronki wywołały panikę na giełdzie

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – kwiecień 2023 r.

Lp. Model Marzec 2022 r. Kwiecień 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris cross 847 491 -42,0
2. dacia duster 561 483 -13,9
3. kia sportage 471 382 -18,9
4. volkswagen t-roc 414 294 -29,0
5. hyundai tucson 362 285 -21,3
6. toyota c-hr 524 261 -50,2
7. skoda kamiq 285 217 -23,9
8. skoda karoq 271 212 -21,8
9. skoda fabia 244 196 -19,7
10. toyota corolla 229 190 -17,0
11. toyota yaris 581 167 -71,3
12. dacia sandero 232 161 -30,6
13. skoda octavia 227 159 -30,0
14. suzuki vitara 239 158 -33,9
15. kia xceed 204 156 -23,5
16. kia stonic 233 155 -33,5
17. renault captur 231 150 -35,1
18. lexus nx 87 144 +65,5
19. suzuki s-cross 204 125 -38,7
20. cupra formentor 182 124 -31,9
1-20. 6628 4510 -32,0
Pozostałe 7224 4720 -34,7
Suma 13 852 9230 -33,4

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Brak rejestracji powodowanych wyprzedażą rocznika widać w przypadku poszczególnych modeli, gdzie spadki w ujęciu miesięcznym były w większości przypadków dwucyfrowe. Najmocniej, o ponad 70 proc., w ujęciu miesięcznym spadła liczba rejestracji nowych yarisów. O ponad 50 proc. mniej egzemplarzy przybyło z kolei w przypadku toyoty c-hr. Z czołowej dwudziestki kwiecień na plusie zapisał jedynie lexus nx, który dzięki temu w ogóle znalazł się w gronie dwudziestu najpopularniejszych modeli.

Warto przeczytać!  Ordynacja podatkowa. Nadciąga nowa rewolucja rządu. "Podatniku, strzeż się"

Biorąc pod uwagę jednak pierwsze cztery miesiące 2023 r., yaris utrzymał drugą pozycję za swoim większym odpowiednikiem. Klasyczny yaris był jednak w tym gronie jedynym modelem z nadwoziem innym niż crossover lub SUV.

Rejestracje nowych aut – firmy

Klasyczny yaris cieszył się w kwietniu zdecydowanie mniejszą popularnością wśród firm rejestrujących auta na REGON. Jedynie 430 egzemplarzy wprowadzonych do bazy CEP dało mu 13. pozycję. Podobnie jak w przypadku rejestracji przez klientów indywidualnych yaris utrzymał jednak drugie miejsce w rankingu popularności obejmującym pierwsze cztery miesiące 2023 r.

Rejestracje nowych aut na firmy – kwiecień 2023 r.

Lp. Model Marzec 2022 r. Kwiecień 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1581 1675 +5,9
2. skoda octavia 1455 1099 -24,5
3. toyota c-hr 863 675 -21,8
4. toyota yaris cross 1012 601 -40,6
5. kia sportage 681 589 -13,5
6. skoda superb 599 559 -6,7
7. dacia duster 586 528 -9,9
8. skoda fabia 438 495 +13,0
9. kia ceed 612 439 -28,3
10. volvo xc60 589 433 -26,5
11. hyundai tucson 488 432 -11,5
12. volkswagen passat 413 429 +3,9
13. toyota yaris 1244 420 -66,2
14. cupra formentor 412 397 -3,6
15. hyundai i30 359 380 +5,8
16. volkswagen golf 467 375 -19,7
17. toyota rav4 461 372 -19,3
18. volkswagen t-roc 444 365 -17,8
19. skoda scala 379 336 -11,3
20. volkswagen tiguan 262 327 +24,8
1-20. 13 345 10 926 -18,1
Pozostałe 22 263 15 329 -31,2
Suma 35 608 26 255 -26,3
Warto przeczytać!  DHL otworzyło centrum w Gorzowie. To stąd będzie wysyłać towary w Europę. "Zamierzamy zatrudnić bardzo dużo pracowników"

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Wszystko wskazuje jednak na to, że podobnie jak w poprzednich latach również 2023 r. będzie stał pod znakiem rywalizacji toyoty corolli i skody octavii, które były najpopularniejszymi modelami wśród firm w kwietniu 2023 r.

W dalszym ciągu zmniejszają się dysproporcje pomiędzy rejestracjami aut benzynowych i diesli oraz aut napędzanych paliwami alternatywnymi. Udział tych drugich w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2023 r. wyniósł 45,6 proc. (+3,9 pp. r/r). W tym samym czasie udział aut benzynowych wyniósł 44,9 proc. (-3,5 pp. r/r), a diesli 9,6 proc. (-0,4 pp. r/r).




Źródło