Marketing

Podatek VAT w „Marketing Mix” i metodach promocji sprzedaży

  • 20 kwietnia, 2023
  • 6 min read
Podatek VAT w „Marketing Mix” i metodach promocji sprzedaży


„Marketing mix”, znany również jako cztery P marketingu, odnosi się do czterech kluczowych elementów skutecznej strategii marketingowej: produktu, ceny, miejsca i promocji. Pierwsze trzy słowa brzmią stosunkowo prosto: musisz stworzyć produkt, którego potrzebuje określona grupa ludzi, wycenić go na poziomie odpowiadającym wartości, jaką według nich uzyskają, i wystawić go na sprzedaż w jakimś miejscu, które mogą znaleźć To.

Ostatnia promocja P — ma na celu uświadomienie potencjalnym klientom, że produkt istnieje i przekonanie ich, aby rzeczywiście wybrali ten produkt spośród wszystkich innych alternatyw. To ostatnie można osiągnąć poprzez metody promocji sprzedaży, takie jak obniżki cen.

Obniżki cen mają różne kształty i rozmiary. Chociaż wszystkie one pozwalają klientom płacić mniej, każdy rodzaj może mieć inne skutki podatku od wartości dodanej dla sprzedawcy.

Zniżki

Zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi podatku VAT podstawa opodatkowania, od której obliczany jest podatek VAT, nie obejmuje upustów i rabatów udzielonych klientowi w momencie dostawy. Jeżeli cena zostanie obniżona po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania powinna zostać odpowiednio obniżona. Jeżeli upusty lub rabaty nie są wliczone w cenę jednostkową, muszą być wykazywane oddzielnie na fakturach.

Jeśli firma otrzymuje ryczałtową zniżkę dotyczącą poprzednich transakcji, musi przypisać zniżkę do wszystkich transakcji, których dotyczy, i odpowiednio dostosować odliczenie nakładów. Dotyczy to również sytuacji, gdy dostawca udzielający rabatu nie wystawi faktury korygującej lub innego dokumentu potwierdzającego (Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, sprawa C-684/18).

Szybkie rabaty na płatności

Aby zachęcić klientów do szybszej zapłaty, może zostać zaoferowana szybka płatność lub zniżka za wcześniejsze rozliczenie. Przykładem takiego rabatu jest zaproponowanie klientowi obniżenia kwoty do zapłaty o 5% w przypadku dokonania płatności w ciągu 14 dni. Rozliczanie podatku VAT od rabatów za szybką płatność jest bardziej złożone niż obliczanie podatku VAT od zwykłych rabatów, a zasady mogą się znacznie różnić w zależności od kraju.

Warto przeczytać!  Fridah Mwende: Dancing Kamakis Barbershop, aby otworzyć oddział CBD w związku z dużym popytem

W Niemczech detaliści nie muszą korygować wcześniej wystawionych faktur, jeśli klient skorzysta z rabatu za szybką płatność. Jednak w Polsce noty kredytowe są obowiązkowe dla takich scenariuszy. W Wielkiej Brytanii detaliści mają dwie możliwości, jeśli klient zapłaci niższą kwotę: wystawić notę ​​​​kredytową na kwotę rabatu; lub, jeśli nie chcą wystawiać noty kredytowej, umieścić dodatkowe informacje na oryginalnej fakturze (takie jak oświadczenie, że klient może odzyskać tylko faktycznie zapłacony podatek VAT oraz warunki rabatu za szybką płatność).

Kupony rabatowe

Kupony rabatowe, zwane również kuponami rabatowymi, to zachęty finansowe, które oferują klientom obniżenie ceny przyszłego zakupu. Zwykle są wydawane, gdy inny produkt jest kupowany lub dystrybuowany bezpłatnie w ramach kampanii marketingowej. W przypadku realizacji bonu rabatowego wystawionego przez sprzedawcę, podatek VAT jest należny tylko od kwoty faktycznie otrzymanej od klienta.

Jeżeli jednak sprzedawca detaliczny uczestniczy w systemie rabatów producenta i otrzymuje od producenta zwrot udzielonej zniżki, podatek VAT będzie należny od pełnej kwoty otrzymanej zarówno od klienta, jak i od producenta. Zwykle odbywa się to w dwóch krokach. Kiedy producent wydaje bon rabatowy klientowi końcowemu, który przedstawia go sprzedawcy detalicznemu, sprzedawca detaliczny obniża cenę zapłaconą przez klienta i nalicza podatek VAT od otrzymanej kwoty. Następnie, gdy sprzedawca żąda zwrotu rabatu od producenta, od zwracanej kwoty naliczany jest podatek VAT.

Warto przeczytać!  LL FLOORING HOLDINGS, INC. Dyskusja kierownictwa i analiza sytuacji finansowej i wyników operacji. (formularz 10-Q)

Chociaż prawo UE dotyczące podatku VAT przewiduje specjalne zasady dotyczące bonów, zasady te nie mają zastosowania do bonów rabatowych. Unijna dyrektywa w sprawie bonów towarowych 2016/1065 wyłącza ze swojego zakresu każdy instrument, który uprawnia posiadacza do zniżki przy zakupie towarów lub usług, nie dając prawa do otrzymania takich towarów lub usług. W przypadku gdy same bony rabatowe są akceptowane jako zapłata za towary lub usługi, podatek VAT może być należny zgodnie z zasadami dotyczącymi upominków, jak wyjaśniono poniżej.

Prezenty

Zgodnie z unijnym prawem VAT 100% obniżka ceny nie jest traktowana jako rabat, ale powoduje zastosowanie specjalnych zasad dotyczących bezpłatnych dostaw. Zgodnie z tymi przepisami, jeśli sprzedawca detaliczny oddaje towary nieodpłatnie i odliczono naliczony podatek VAT od zakupu tych towarów, sprzedawca detaliczny musi rozliczyć podatek VAT od ceny zakupu lub wartości kosztów w momencie ich oddawania.

Celem tych przepisów jest zapewnienie, że wszystkie transakcje skutkujące konsumpcją są opodatkowane, niezależnie od tego, czy są dokonywane odpłatnie. Wyjątek dotyczy prezentów o niskiej wartości przekazywanych tej samej osobie w określonym czasie. To, co jest uważane za niską wartość, różni się w zależności od kraju — na przykład Wielka Brytania 50 GBP (62 USD), Niemcy 35 EUR (38 USD), Irlandia 20 EUR.

Promocje takie jak „kup jeden, drugi otrzymasz gratis” nie są traktowane jako darmowe dostawy. Uznaje się, że całkowita kwota otrzymana od klienta obejmuje wszystkie pozycje. Jeżeli pozycje podlegają różnym stawkom podatku VAT, obniżka ceny będzie musiała zostać odpowiednio rozłożona. Niektóre kraje, na przykład Wielka Brytania, dopuszczają uproszczenie, jeśli artykuł drugorzędny jest dostarczany z artykułem głównym, który podlega innej stawce VAT.

Warto przeczytać!  Nowe produkty pomiarowe potwierdzają wydajność firmy Paramount.

Jeżeli spełnione zostaną warunki uproszczenia, sprzedawcy detaliczni mogą rozliczać VAT od drobnego towaru według tej samej stawki, co stawka główna. Jeżeli producent dokonuje płatności na rzecz sprzedawców detalicznych w celu pokrycia kosztów promocji, płatności te stanowią dodatkowe wynagrodzenie za dostawę do klienta, a sprzedawca detaliczny musi od nich rozliczyć podatek VAT.

Wniosek

Obniżki cen są częstymi krótkoterminowymi zachętami dla sprzedawców detalicznych, aby przyciągnąć nowych klientów, wyczyścić zapasy i zwiększyć sprzedaż. Detaliści, którzy oferują swoim klientom obniżki cen, muszą upewnić się, że prawidłowo rozliczają podatek VAT. Jeżeli naliczono niską cenę z powodu przyznania znacznej zniżki, podatek VAT jest należny tylko od kwoty obniżonej. Jeśli jednak nie otrzyma żadnej zapłaty, detalista będzie musiał rozliczyć podatek VAT od ceny nabycia towaru.

Z marketingowego punktu widzenia upominki są bardziej atrakcyjne dla klientów niż produkty sprzedawane po niskiej cenie. Ale z finansowego punktu widzenia są one droższe, ponieważ sprzedawca musi ponieść koszt podatku VAT.

Ten artykuł niekoniecznie odzwierciedla opinię Bloomberg Industry Group, Inc., wydawcy Bloomberg Law i Bloomberg Tax, lub jego właścicieli.

Informacje o autorze

Aleksandra Bal jest kierownikiem ds. technologii i operacji podatków pośrednich w Stripe. Opinie wyrażone w tym artykule są opiniami autora i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy organizacji, z którymi autor jest powiązany.

Chętnie poznamy Twoje inteligentne, oryginalne podejście: Napisz do nas.


Źródło