Podcast w Stanach Zjednoczonych: 2023 w wiadomościach motoryzacyjnych
W ubiegłym roku branża motoryzacyjna znalazła się na pierwszych stronach gazet w Michigan. W 2023 roku byliśmy świadkami historycznych strajków UAW Stand Up, po których nastąpił kolejny rekordowy kontrakt. Zaobserwowaliśmy także niższą niż oczekiwano sprzedaż pojazdów elektrycznych, a Trójka z Detroit zaczęła umacniać swoją pozycję w branży technologicznej.
Wiadomości z Detroit reporter Kalea Hall i Wiadomości motoryzacyjne rozmawiał z nim reporter Michael Martinez Stany Zjednoczone aby podsumować to, co wydarzyło się w tym roku w samochodach.
UAW Stand Up Stikes
Po raz pierwszy w historii UAW pomógł w koordynowaniu strategicznego strajku narodowego wszystkich trzech producentów samochodów z siedzibą w Detroit: Stellantis, Ford i GM. Sześciotygodniowy strajk kosztował Detroit trzy miliardy dolarów zysku.
Martinez nazwał strajki „historycznymi” i „bezprecedensowymi”.
„Ostatecznie związkowi naprawdę udało się zmienić narrację i sposób działania” – powiedział Martinez. „Wszystko, począwszy od przywództwa w zakresie nowego przywództwa wybranego po raz pierwszy od dziesięcioleci, aż do przyspieszenia negocjacji, aż po same dyskusje, obejmowało zupełnie nowy podręcznik”.
Kontrakty wynegocjowane przez UAW i jego członków z Trójką z Detroit przywróciły wiele ustępstw poczynionych podczas Wielkiej Recesji w 2008 roku. Obejmowały one także podwyżki i premie dla pracowników firm. Martinez powiedział, że chociaż podczas negocjacji producenci samochodów narzekali, że nie stać ich na żądania pracowników, teraz śpiewają inną melodię.
„Odkąd podpisano te umowy i atrament w końcu wysechł, firmy w zasadzie powiedziały: «No tak, wiesz, z łatwością możemy pokryć te koszty. Nie ma sprawy.’ Istnieje więc pewien rozdźwięk w stosunku do tego, co mówili podczas rozmów, i optymizmu, jaki wyrażają teraz”.
Nie oznacza to jednak podważania zaciętych zwycięstw członków UAW. Te nowe umowy będą miały natychmiastowe skutki materialne dla pracowników w terenie.
„Te umowy zmieniają życie wielu ludzi, zwłaszcza nowych, młodszych pracowników, którzy zarabiali mniej więcej tyle samo, co niektórzy starsi pracownicy” – powiedział Martinez.
Co ludzie kupują
Martinez powiedział, że jeśli chodzi o kupno samochodów, ludzie chcą produktów, które są funkcjonalne i „wywołują pewien rodzaj emocji”.
„Niezależnie od tego, czy są to ciężarówki, które w razie potrzeby mogą holować i wozić, mimo że większość właścicieli ciężarówek tak naprawdę nie używa ich zgodnie z ich przeznaczeniem, czy też jest to SUV, a nawet samochód sportowy lub coś, co daje przyjemność z jazdy, może coś, co można zabrać w teren” – powiedział Martinez. „Wydaje się, że tego typu produkty pasjonujące naprawdę dobrze sprawdzają się w przypadku Forda… a także GM i innych”.
Hall stwierdził w szczególności, że jedną z tegorocznych gwiazd GM był Chevrolet Trax, crossover SUV w konkurencyjnej cenie.
„Jest w dobrej cenie i to uroczy, mały SUV, który wydaje się być zainteresowany ludźmi” – powiedział Hall.
Ciężarówki jak zawsze wypadły w tym roku dobrze. Jednak, jak zauważył Hall, zaobserwowaliśmy również, że nieoczekiwany wzrost popularności bohatera: hybrydy.
„Sprzedaż osiąga lepsze wyniki niż oczekiwano. Na początku tego roku, tam [was] niektórzy rzucili się na Toyotę za to, że nadal wybiera hybrydy, ale wygląda na to, że radzi sobie całkiem nieźle” – powiedział Hall.
Detroit Three pchają pojazdy elektryczne
W zeszłym roku Tesla zdominowała rynek pojazdów elektrycznych, podczas gdy Detroit Three i inni mieli trudności z dogonieniem konkurencji.
„[Tesla has] miał przewagę ponad dekadę” – zauważył Martinez. „Tesla ma najlepszą ze wszystkich infrastrukturę ładowania, ponieważ sama w nią zainwestowała wcześniej, co nie stanowiło problemu dla jej klientów. Dlatego Fordy, GM i Volkswageny na całym świecie będą musiały wiele zrobić, aby kiedykolwiek spróbować osiągnąć to, co robi dzisiaj Tesla.”
Choć Detroit Three przewidywało wyższą sprzedaż pojazdów elektrycznych niż w tym roku, Martinez stwierdził, że rynek pojazdów elektrycznych nadal ma duży potencjał.
„Cała ta rozmowa o zagładzie i mroku związanym z wolniejszym niż oczekiwano popytem nie powinna wymazywać faktu, że liczba pojazdów elektrycznych w USA wciąż rośnie. Sprzedaż poprawia się, choć nie w takim tempie, jakiego wszyscy oczekiwali” – powiedział Martinez.
[Get Stateside on your phone: subscribe on Apple Podcasts, Google Podcasts, or Spotify today.]