Fotografia

Podnieś poziom swoich portretów dzięki tym pięciu ustawieniom oświetlenia

  • 3 września, 2024
  • 5 min read
Podnieś poziom swoich portretów dzięki tym pięciu ustawieniom oświetlenia


Film z YouTube'a

Jak często wpadasz w rutynę oświetleniową? Muszę przyznać, że czasami jestem tego winny i często opieram się na moich sprawdzonych i przetestowanych konfiguracjach, o których wiem, że zawsze przyniosą świetne rezultaty. Jednak czasami może to być trochę nudne i chociaż wszyscy pragniemy charakterystycznego stylu, osiągnięcie go poprzez ciągłe powielanie tego samego oświetlenia prawdopodobnie nie jest najlepszym sposobem, aby to zrobić.

W tym filmie Adorama, Ab Sesay przeprowadza nas przez pięć różnych ustawień oświetlenia do tworzenia pięknych i dynamicznych portretów. Nawet jeśli już to wszystko wiesz, to jest to dla nas świetne przypomnienie, aby od czasu do czasu odświeżyć rzeczy i spróbować czegoś innego.

Względny rozmiar źródła światła w stosunku do obiektu

Zrozumienie, jak względny rozmiar źródła światła wpływa na portret, jest kluczowe. W pierwszej konfiguracji Ab użył dwóch świateł, aby stworzyć dramatyczny portret, przy czym główne światło było skupione wyłącznie na twarzy obiektu. Odległość światła od obiektu jest kluczowa dla uzyskania miękkiego lub twardego światła.

Gdy źródło światła jest ustawione bliżej, wydaje się większe w stosunku do obiektu, co powoduje łagodniejsze rozświetlenia i cienie oraz szybki spadek, który zapobiega nadmiernemu oświetleniu tła. Odsunięcie światła sprawia, że ​​wydaje się ono mniejsze, co skutkuje twardszym światłem z ostrzejszymi kontrastami.

W tym konkretnym ujęciu Ab ustawił główne światło blisko modelki, aby zapewnić jej miękkie, pochlebne światło. Użycie reflektora Westcott 45° z osłoną dyfuzyjną stworzyło efekt mini softboxa. Dodanie ćwiartki żelu CTS nadało ciepły ton, podczas gdy niebiesko-zielony żel Rosco na drugim świetle dodał nastrojowy kolor cieniom.

Od prostego do dramatycznego oświetlenia z dwoma światłami

Następna konfiguracja pokazuje, jak uzyskać trzy różne wyglądy za pomocą dwóch świateł. Zaczynając od białego parasola Westcott 7T, Ab stworzył piękny, prosty portret. Jednak wprowadzenie flagi, aby zablokować światło z określonych obszarów, poprawiło obraz, zwracając uwagę na twarz modelki, najjaśniejszy element w kadrze. Ta subtelna regulacja przesuwa akcent portretu.

Dodanie światła krawędziowego pomaga oddzielić obiekt od tła, nadając portretowi jeszcze więcej głębi. Aby uzyskać ciemniejszy, bardziej nastrojowy wygląd, wyłączyli światło parasola i użyli światła krawędziowego tylko pod większym kątem i w większej odległości od obiektu. Ta zmiana stworzyła bardziej dramatyczny obraz, podobny do pierwszego ustawienia, ale z unikalną krawędzią. Aby zmniejszyć intensywność cieni, Ab ponownie wprowadził światło parasola przy niższym ustawieniu mocy, aby złagodzić ogólne wrażenie, zachowując jednocześnie dramaturgię.

Kluczowym wnioskiem jest to, że subtelne zmiany w pozycji i mocy oświetlenia mogą dać Ci szereg różnych wyglądów za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Ta metoda jest idealna w sytuacjach, gdy masz tylko krótki czas z obiektem, ale musisz uchwycić wiele stylów portretów.

Wybór pomiędzy srebrnym a białym parasolem

Ab mówi, że jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to, czy używać srebrnego czy białego parasola. Oba mają swoje zalety, a wybór w dużej mierze zależy od efektu, jaki chcesz uzyskać.

Białe parasole są doskonałe do ogólnego użytku, zapewniając miękkie i równomierne światło z minimalnymi zmianami, niezależnie od tego, jak je ustawisz. Ta spójność sprawia, że ​​świetnie nadają się do prostych, pochlebnych portretów. Z drugiej strony srebrne parasole oferują większą kontrolę i ostrość, umożliwiając bardziej precyzyjne kierowanie światłem i tworzenie silniejszych kontrastów.

Na przykład, gdy fotografujesz tancerzy lub inne obiekty, gdzie chcesz mieć szerokie oświetlenie bez zbytniego rozmycia tła, duży srebrny parasol jest idealny. Zapewnia bardziej skupiony, ostry wygląd, podczas gdy biały parasol za aparatem zapewnia bardziej miękkie, równomiernie rozproszone światło, co czyni go idealnym do prostszych ustawień portretowych.

Tworzenie portretów modowych przy użyciu twardego światła

Ostatnia konfiguracja zagłębia się w portrety modowe, wykorzystując twarde światło, aby podkreślić ubranie i linie pozy modelki. W tej konfiguracji Ab umieścił reflektor Westcott 45° bezpośrednio nad aparatem, rzucając ostre cienie o miękkich krawędziach. To podejście sprawdza się szczególnie dobrze podczas fotografowania modelek w ustrukturyzowanych strojach, ponieważ twarde światło uzupełnia twarde linie garderoby.

Cienie tworzone przez to twarde światło dodają głębi i wymiaru obrazowi bez przytłaczania obiektu, zapewniając równowagę między osobą a jej ubraniem. Miękkie cienie pomagają połączyć ogólny wygląd, zachowując jednocześnie wystarczający kontrast, aby portret był wizualnie interesujący.




Źródło

Warto przeczytać!  Przycisk Wstecz Fokus – co to jest i dlaczego warto go używać